Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

body dura-ace c50

chrisencarlo
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 mar 2013 09:48

chrisencarlo 30 mar 2013 12:43

Ik heb 2 stellen wielen van dura-ace 10 v type C 50 en de wh 7850-24.
Nu is shimano met de 11 speed groep uit gekomen en blijkt dat deze wielen niet meer passen op deze groep daar de body niet lang genoeg zou zijn voor de 11speed .
persoonlijk vindt dit eigenlijk te gek voor woorden daar de C 50 wielen ongeveer 1 1/2 jaar oud zijn en ik graag de nieuwe 11 speed dura-ace zou willen kopen voor mijn nieuwe fiets welke ik zelf op wil bouwen maar ik dus ook nieuwe wielen zou moeten aanschaffen waar ik eigenlijk geen zin in heb daar ik goede wielen heb.
Is er iemand die de zelfde problemen heeft of heeft gehad en die misschien een oplossing voor dit probleem heeft gevonden b.v. een andere body of iets dergelijks waardoor 11 speed toch past op de 10 speed wielen.
Chris.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3097
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 30 mar 2013 19:10

Als je de 10 Spd vulring weg laat blijft er als ik me niet vergis nog 0,85 mm verschil over. Wellicht past het gewoon. Ben wel benieuwd of iemand dat al geprobeerd heeft. Een andere body, als die al leverbaar is, daar wordt je ook niet vrolijk van. Die kosten in deze titanium uitvoering 200+ per stuk.

chrisencarlo
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 mar 2013 09:48

chrisencarlo 31 mar 2013 09:39

Je bedoelt waarschijnlijk de ring tussen body en as. Een andere body van 11 speed voor de 10 speed wielen is zo ver ik weet niet leverbaar, was dat maar zo dan was het probleem opgelost.
Toen shimano met de 10 speed groep uit kwam paste de oude 9 speed cassette ook niet op de nieuwe wielen van shimano daar de nokken hoger van de body hoger waren, dat hebben we opgelost door de body nokken af te draaien en toen paste de cassette van 9 speed wel maar dit is toch een weer iets ander geval.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3097
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 31 mar 2013 11:12

Nu ik het terug lees staat het er wat vaag. Eerlijk gezegd wist ik ook niet zeker of de redenatie klopt. Maar als de 11 Spd cassetev 1,85 mm breder is dan de 10 en achter de 10 Spd zit nog 1 mm opvulring dan zou er nog maar 0,85 mm verschil over blijven. Maar bedacht me net dat het de body is die 1,85 breder is en dat de cassette dus waarschijnlijk 2,85 mm breder is ipv 1,85. En dan wordt het toch een moeilijk verhaal ben ik bang.

De nokken zijn volgens mij hier wel gelijk. Er is tijdelijk een andere variant geweest maar die is al lang weer afgeschaft.

Mocht je de c24 wielen toch gaan verkopen dan heb ik wel interesse overigens.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40019
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2013 11:16

Waarom doen ze zo moeilijk? Iedereen altijd maar zeuren over de (achterlijke!) bladboutjes van Campa, maar daar passen wel gewoon 9-10-11 speed cassettes op dezelfde body....
Less is bore

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 mar 2013 11:17

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

chrisencarlo
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 mar 2013 09:48

chrisencarlo 31 mar 2013 13:13

Ja ik vindt dit ook wel een bepaalde arrogantie van shimano door eigenlijk te zeggen koop maar lekker een paar nieuwe wielen als je 11 speed wilt gaan rijden, ik heb begrepen dat er toch veel reactie's waren na dat bekend werd dat 10 en 11 speed niet compatibel zijn en had of heb nog hoop dat ze toch een body uitbrengen voor op de 10 speed wielen voor 11 speed.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mar 2013 13:58

Dat heeft helemaal niets met arrogantie te maken, maar alles met ontwerpkeuzes in het verleden. Door de body niet breder te maken van 7-8 naar 10 speed, konden ze het achterwiel stijver en sterker maken. Met 11 speed past het toch echt niet meer en moet je naar een bredere body toe.

Campagnolo heeft bij de overstap van 8 naar 9 speed al gekozen voor een iets bredere body en die bleek uiteindelijk ook voor 11 speed breed genoeg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 31 mar 2013 14:50

chrisencarlo schreef:Je bedoelt waarschijnlijk de ring tussen body en as. Een andere body van 11 speed voor de 10 speed wielen is zo ver ik weet niet leverbaar, was dat maar zo dan was het probleem opgelost.
Ik heb een set Zonda's gekocht met een Shimano body.
En er zit een 11 speed body op.
Ik moet twee vulringen gebruiken voor mijn 10 speed casettes.
Misschien is de 11 speed body toch los te koop.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mar 2013 16:41

Dat kan niet op deze Shimano naven...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

chrisencarlo
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 mar 2013 09:48

chrisencarlo 01 apr 2013 18:09

Tsa dat wordt dan 'n keer andere wielen aanschaffen of zo lang mogelijk door rijden op mijn oude groep.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 apr 2013 19:44

guerciotti schreef:
chrisencarlo schreef:Je bedoelt waarschijnlijk de ring tussen body en as. Een andere body van 11 speed voor de 10 speed wielen is zo ver ik weet niet leverbaar, was dat maar zo dan was het probleem opgelost.
Ik heb een set Zonda's gekocht met een Shimano body.
En er zit een 11 speed body op.
Ik moet twee vulringen gebruiken voor mijn 10 speed casettes.
Misschien is de 11 speed body toch los te koop.
Campa wielen hebben een sterkere 'dish' en hebben dus meer ruimte voor de cassette.
(En om met die dish nog een fatsoenlijk wiel te bouwen gebruiken ze rechts 2x zoveel spaken)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie