Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

perfectionering afstelling MTB

Pina aqua
Forum-lid

Pina aqua 29 mar 2013 14:55

Beste forumleden (voor zover niet afgehaakt :ugeek: ),

Ik ga weer eens een poging wagen op dit kersverse forum, eens kijken of mijn bericht het internet haalt :mrgreen:

Aan mijn wedstrijd (race)fiets heb ik jaren gesleuteld om de "beste" afstelling te krijgen. Een millimeter of wat hier, een andere pen daar. Het komt er op neer dat ik vrij diep zit. Ik heb een drop van 14cm en ook de afstand van mijn zadelpen tot mijn stuur heb ik gemaximaliseerd om een optimaal effect te krijgen ivbm aërodynamica.

Deze winter heb ik (voor het eerst) een MTB gekocht. Dit had ik jaaaaaaren eerder moeten doen. Wat een verademing! Heerlijk, door de sneeuw, bagger of rul zand! Maar nu mijn vraag.

1) Ik heb de positie van mijn zadel exact zo afgesteld als op mijn racefiets. Dat wil zeggen, een zadelhoogte van 103,5cm met een afstand van de loodlijn van de zadelpunt tot mijn bracket van 7cm. Is dit de beste oplossing of moet je bij een MTB met andere zaken rekening houden? (fietst prima maar als het optimaler kan...)

2) Ik zit op mijn MTB een stuk meer recht op. De drop is nagenoeg gelijk (14cm) maar het stuur staat 2cm dichter bij. Ik ben benieuwd hoe jullie je stuur afstellen en wat jullie visie hier op is!

Bedankt alvast!
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

mathew
Forum-lid

mathew 29 mar 2013 18:18

Bij mij staat het MTB zadel 1-2 centimeter minder hoog dan bij de racefiets (gemeten van hart trapas tot bovenkant zadel). Dat is om bij grote oneffenheden even je kont van je zadel te kunnen lichten en de schok verend met je knieën op te vangen. Op een racefiets hoeft dat niet.
Het stuur (handgrepen) van mijn MTB staat veel hoger tov het zadel dan bij de racefiets: racefiets -20 cm ; MTB (XC, 26") +2 cm tov bovenkant zadel. Ik heb ook nog een MTB (29er) voor lange meerdaagse tochten waarbij je dagelijks 6-10 uur in het zadel zit ; daar staat het stuur op +5 cm, vooral om de rug te ontlasten.
Op een racefiets is aerodynamica heel belangrijk, dus een gestrekte, tamelijk statische houding. Op een MTB moet je ook goed vooruit kunnen kijken en je zwaartepunt kunnen verplaatsen, dus meer rechtop en iets meer geknikte benen en armen.

Ik heb het nog even nagekeken in het boek VTT van Julien Absalon, oud-wereldkampioen XC. Daarin staat een tekening waarbij de kop van de aheadset 2-4 cm onder de bovenkant van het zadel ligt. Door de omhoog lopende stuurpen en een licht omhoog gebogen stuur, staan de grepen iets boven bovenkant zadel. In de tekst staat nog (mijn vertaling uit het Frans) : "...bovenkant voorvork moet niet lager dan 5 cm onder bovenkant zadel liggen, want anders wordt het gewicht op de armen te hoog en loop je het risico van nekpijn omdat je hoofd te ver achterover staat."

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 apr 2013 21:27

Ik heb mijn zadel excat gelijk gezet op de racer als op de mtb.
Zelfde setback en zelfde hoogte.

De wat meer gerichte AM rijders zullen hun zadel op de MTB iets lager zetten, maar gezien je drop heb je zo,n fiets niet.

Normaal is het midden van de stuurpen tov punt zadel bij de MTB 4 cm meer dan op de racer.
Dat is het uitgangspunt, bij mij is het idd excat 4cm.

De drop was op mijn 26 hetzelfde als op de racer 11.5, dat vond ik op de mtb net ff te. Op mijn nieuwe 29 kom ik niet verder dan 7cm, das dan weer net wat te weinig. Met wat ingrepen hoop ik op een cm of 8 a 9 te komen, met het bredere stuur gaat dat dan prima.

Als je pas een half jaar op de MTB zit, de meeste rijden met veel te harde banden. rond de 2 bar is prima. liefst met 2.25 breedte bij schwalbe en bv 2.2 bij conti.

Vloeistof ipv binnenbanden scheelt op de MTB ook echt enorm.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 01 apr 2013 21:49

Idd, probeer een mtb vooral niet te vergelijken met je racer. Het is echt niet erg als je wat meer rechtop zit.

Plaats reactie