Framemaat Fiets Bepalen
Beste Fietscollega's
Ik heb vandaag de nieuwe fiets van mijn vriendin opgehaald. Nou zette ik die naast mijn fiets en begon ik toch te twijfelen of mijn fiets wel de juiste maat heeft. het is mij wel vaker gezegd dat mijn frame klein lijkt maar ik heb er eigenlijk geen last van.
ik heb een binnenbeenlengte van ongeveer 82/83 cm
Kunnen jullie mij helpen dit enigszins te bepalen.
Ik heb de maten die ik zo uit de losse pols kon meten erbij gezet.
Groet
Ik heb vandaag de nieuwe fiets van mijn vriendin opgehaald. Nou zette ik die naast mijn fiets en begon ik toch te twijfelen of mijn fiets wel de juiste maat heeft. het is mij wel vaker gezegd dat mijn frame klein lijkt maar ik heb er eigenlijk geen last van.
ik heb een binnenbeenlengte van ongeveer 82/83 cm
Kunnen jullie mij helpen dit enigszins te bepalen.
Ik heb de maten die ik zo uit de losse pols kon meten erbij gezet.
Groet
Je meetmethode klopt niet : de 54cm-lijn zou langer moeten zijn dan de 56cm lijn.
de beste maat, waarmee je ook andere fietsen kunt vergelijken is de htt- lijn. Bij jou 55cm.
de beste maat, waarmee je ook andere fietsen kunt vergelijken is de htt- lijn. Bij jou 55cm.
Sloping betekent hooguit dat je je zadelpen wat verder eruit moet trekken. SlOOp is iets met schepen of anderszins , niet met fietsen.
-
- Forum-lid
De vtt meet je vanaf bovenkant/hart balhoofd horizontaal tot op hart zadelbuis.
Aangezien die buis niet lang genoeg is wordt het hier dus hart zadelpen.
Misschien kun je je gewoon opmeten ipv van ongeveer.
Binnenbeenlengte alleen is ook niet genoeg, totale lichaamslengte erbij geeft al een iets beter beeld.
Binnenbeenlengte alleen is ook niet genoeg, totale lichaamslengte erbij geeft al een iets beter beeld.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Thnx.Slopen doe ik als het met fietsen te maken heeft liever niet.Sloping betekent hooguit dat je je zadelpen wat verder eruit moet trekken. SlOOp is iets met schepen of anderszins , niet met fietsen.
Ik zal vanavond deze maat ook eens opnemen. Ik heb de ande maten redelijk nauwkeurig gemeten alleen de exacte hoek en van waar af te meten was mij niet helemaal duidelijk.De vtt meet je vanaf bovenkant/hart balhoofd horizontaal tot op hart zadelbuis.
Binnenbeenlengte alleen is ook niet genoeg, totale lichaamslengte erbij geeft al een iets beter beeld
Ik ben inderdaad op zoek geweest naar de juiste oude maattabel voor dit frame. Ik heb hem echter niet kunnen vinden. Ik weet ook niet precies welk type frame het is.Kan ik deze vergelijken met een nieuwer model? Iemand een idee?amclassic-fan schreef:Meet gewoon de balhoofdbuis even op (uiteinde-uiteinde), dan kan je zo zien welke maat dit is in de geometrie tabel. Die buis kan je namelijk niet verkeerd opmeten.
Deze moet het dan wezen.
http://autobus.cyclingnews.com/photos/2 ... ileGBR.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://autobus.cyclingnews.com/photos/2 ... ileGBR.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
Helemaal juist, het balhoofd is een goede (eerste) indicatie, maar . . .amclassic-fan schreef:Meet gewoon de balhoofdbuis even op (uiteinde-uiteinde), dan kan je zo zien welke maat dit is in de geometrie tabel. Die buis kan je namelijk niet verkeerd opmeten.
Kijk dan nogmaals naar de maten en meet na en kijk of er verschil zit in jouw gemeten maten en wat is opgegeven. Zo kun je nl goed uitvinden waar je fouten maakt tijdens het meten. In de toekomst kun je dan betrouwbaarder meten als je geen geometrie gegevens bij de hand hebt.