hallo allemaal,
Ik wil binnenkort een nieuwe racefiets kopen en ik heb wat advies nodig.
ik ben 1.96 m en weeg 113 kg en wil +/- 2500 euro uitgeven.
mijn huidige racefiets is een koga granracer van 2005. maat 66.
wat voor fiets zouden jullie adviseren voor een wat zwaardere renner.
advies voor nieuwe racefiets voor zwaardere renner
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 07 apr 2013 13:26
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 01 okt 2011 19:48
Ik ben ook lang, maar wel lichter (1,98 en 90 kg). Ik rijd op een Cannondale CAAD10 met Ultegra. Ik heb wel de standaardwielen vervangen (Aksium) vervangen door de veel stevigere Marchisio Solida 120 (gegarandeerd tot 120kg). Prima alu-bike en met deze wielen heel strak en zeer betrouwbaar. Deze combi blijft binnen jouw budget ongeveer. Hoogste framemaat is wel 63 cm, maar dat zou moeten kunnen, lijkt me zo.
Ik hoor trouwens ook goede verhalen over fietsen van ROSE. Sommige alu-fietsen van ROSE gaan tot 66 cm. Ik zou ook daar stevige wielen bij kiezen. Frame en wielen zijn het belangrijkst bij een racefiets. Succes!
Ik hoor trouwens ook goede verhalen over fietsen van ROSE. Sommige alu-fietsen van ROSE gaan tot 66 cm. Ik zou ook daar stevige wielen bij kiezen. Frame en wielen zijn het belangrijkst bij een racefiets. Succes!
Ik ben zelf begonnen met fietsen toen ik rond de 130 kg zat met 185 cm en nooit rekening met het gewicht gehouden bij aanschaf van gebruikte fietsen. 5000 km per jaar.
Mooie wielen, gewoon gebruikt. Nooit iets stuk gereden op de racefiets. Staal en aluminium van Pinarello, Colnago, Merckx etc. ging allemaal goed. Ksyrium wielen, ik hoorde ze wel eens zingen maar bleven recht en de spaken heel. Rigida met ultegra, probleemloos.
Met mijn mtb met crest wielen een enorme stuiter gemaakt in Limburg tijdens de cross en toen een kleine kreukel in de velg. Mijn fietsen wizzard kreeg de slag/knik er op een milimeter na uit.
Ik let nergens meer op. Zwaarder is vaak minder mooi en als het niet mooi is ben ik er minder zuinig op.
De wielen van Marchisio zijn wel mooi en goed betaalbaar.
Succes.
Mooie wielen, gewoon gebruikt. Nooit iets stuk gereden op de racefiets. Staal en aluminium van Pinarello, Colnago, Merckx etc. ging allemaal goed. Ksyrium wielen, ik hoorde ze wel eens zingen maar bleven recht en de spaken heel. Rigida met ultegra, probleemloos.
Met mijn mtb met crest wielen een enorme stuiter gemaakt in Limburg tijdens de cross en toen een kleine kreukel in de velg. Mijn fietsen wizzard kreeg de slag/knik er op een milimeter na uit.
Ik let nergens meer op. Zwaarder is vaak minder mooi en als het niet mooi is ben ik er minder zuinig op.
De wielen van Marchisio zijn wel mooi en goed betaalbaar.
Succes.
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Een houten fiets?ouwetoeter schreef:hallo allemaal,
Ik wil binnenkort een nieuwe racefiets kopen en ik heb wat advies nodig.
ik ben 1.96 m en weeg 113 kg en wil +/- 2500 euro uitgeven.
mijn huidige racefiets is een koga granracer van 2005. maat 66.
wat voor fiets zouden jullie adviseren voor een wat zwaardere renner.
Zonder gekheid, ik denk niet dat je gewicht een probleem is voor de meeste fietsen. wel zou ik aandacht aan de wielen schenken. Wielen zullen best een tijdje mee kunnen maar aan wielen met uitgescheurde spaakgaten heb je weinig meer.Die moet je weg gooien en zijn dan na 1 jaar gebruik duurkoop. Kies een paar wielen die wat meer gewicht kunnen handelen en dan heb je daar langer plezier van, desnoods gebruik je ze ergens in de toekomst als alleen trainingswielen of winter wielen. Dit soort wielen hoeft weinig meer te kosten dan standaardwielen.
Gezien je lengte heb je een grotere maat nodig, nu is het zo dat veel grote maat fietsen er nogal als een hekwerk uitzien. Dat kun je natuurlijk gewoon negeren. Maar er zijn wel merken waarbij dit hekwerk effect wat minder hard overkomt. (De meeste presentatie foto's op websites van fabrikanten tonen fietsen in de meest optimale verhoudingen, maatje 54- 56) Om deze reden kun je het best fietsen met een sterke sloping vermijden. hoogte van een balhoofd (hoe lager hoe mer racy) kan ook meewerken maar in de praktijk zijn de meeste toerders beter af met een balhoofd hoogte juist hoger dan gemiddeld omdat je anders geforceerd wordt tot een erg lage (aerodynamische) zit. of je eindigt met een overdreven spacertoren. Dit alles is afhankelijk van én je lichaamsverhoudingen én je persoonlijke voorkeuren.
Tja moeilijker kunnen we het niet maken in fietsland.
Het grote voordeel is dat je al een racefiets hebt en dus een aardig uitgangspunt hebt.
Analyseer voor je zelf of er punten zijn in je huidige fietszit die je graag anders zou willen. Denk aan en kortere of langer zit. Hoger of lager balhoofd. Een meer agressieve fiets of juist minder direct. Meer comfort of meer racy. Zo kun je redelijk een profiel maken waaraan je nieuwe fiets moet voldoen.
Een stijve vork vind ik ook belangrijk bij een hoger gewicht. Ik ging 2 jaar terug van een Cube Peloton naar een BMC Promachine en wat me opviel was de veel stijvere bracket van de BMC en de veel slappere vork van de BMC(Easton EC90SLX) Ik heb echt moeten wennen aan het sturen en denk er nog steeds weleens over om er een andere vork voor te kopen Ik ben zelf wel een fan van de canyon fietsen(zijn er ook in grote maten). Het nadeel zijn de mavic wielen. wat dat betreft is Rose waarschijnlijk handiger, omdat je daar voor andere wielen kunt kiezen. Een set wielen met bijvoorbeeld de H+son 42mm velgen, heel veel spaken en 105/Ultegra/Royce etc. naven is wel aan te raden Succes!
ik weeg 112kg en rijd op een alu Trek 2.5. Ik twijfelde destijds tussen low end carbon en high end Alu. Ik heb voor het laatste gekozen Ik heb er door Zoran van Bike-xperto handgespaakte H+Son sl42 wielen met Ultegra naven ingezet. Rijdt als een tierelier. De Bontrager wielen die erin zaten waren best stijf, maar met 24 spaken was ik na drie keer spaak breuk wel klaar met dat gedonder.
Ik denk dat je voor jouw budget vrijwel bij alle fietsbouwers een goede fiets kunt krijgen. Persoonlijk zou ik voor iets uit Amerika of Duitsland gaan, en dan wel de investering in de handgespaakte wielen doen. Daar ga je gegarandeerd geen spijt van krijgen.
Ik denk dat je voor jouw budget vrijwel bij alle fietsbouwers een goede fiets kunt krijgen. Persoonlijk zou ik voor iets uit Amerika of Duitsland gaan, en dan wel de investering in de handgespaakte wielen doen. Daar ga je gegarandeerd geen spijt van krijgen.
Laatst gewijzigd door wibbel2 op 16 apr 2013 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
I find your lack of faith disturbing
-
- Forum-lid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47
+1 voor de wielen. Ik fiets met drie hand gespaakte setjes en heb in het setje met DT Swiss 585 velgen voor en achter al een keer een "nippelbreuk" gehad. Ik kon zonder problemen mijn tocht afmaken en de velgen waren na de rit nog gewoon recht.
Ik heb wielsets met: DT Swiss 585, DP 18 en CXP33 velgen. De naven zijn DT Swiss of Ultegra- wel alles 36 spaaks.
Ik ben een fractie langer en een kilo of 20 zwaarder, allemaal spieren:) en fiets op stalen fietsen die geen krimp geven.
Ik overweeg om een nieuwe stalen fiets te laten bouwen bij Herman Braun, mijn broer heeft er een en die is wel heel mooi en rijdt lekker.
Ik heb wielsets met: DT Swiss 585, DP 18 en CXP33 velgen. De naven zijn DT Swiss of Ultegra- wel alles 36 spaaks.
Ik ben een fractie langer en een kilo of 20 zwaarder, allemaal spieren:) en fiets op stalen fietsen die geen krimp geven.
Ik overweeg om een nieuwe stalen fiets te laten bouwen bij Herman Braun, mijn broer heeft er een en die is wel heel mooi en rijdt lekker.