Juiste fiets
Afgelopen weekend heb ik een nieuwe sport hybride fiets gekocht, een Trek FX. Heb nooit eerder gefietst.
Na een uurtje fietsen heb ik sinds zaterdagmiddag al dagen vreselijke rugpijn (onderin de rug). Ik zou het stuur hoger willen hebben, maatr dat kan niet (het zadel is ook flink hoog gezet en bemeten op 82 (meen ik). Ik vraag me nu af of ik wel de juiste fiets heb gekocht. Mijn lengte : 1.88 , framemaat van de fiets 57cm. Een vriend van mij geeft aan dat deze framemaat ook te klein voor mij is, maar in de winkel (specialist wielrenfietsen) gaf ik aan deze mooi te vinden en is deze zonder verdere vragen besteld. Heb ik nu wel of niet de goede fiets en wat kan ik doen om deze rugpijn te voorkomen ?
Na een uurtje fietsen heb ik sinds zaterdagmiddag al dagen vreselijke rugpijn (onderin de rug). Ik zou het stuur hoger willen hebben, maatr dat kan niet (het zadel is ook flink hoog gezet en bemeten op 82 (meen ik). Ik vraag me nu af of ik wel de juiste fiets heb gekocht. Mijn lengte : 1.88 , framemaat van de fiets 57cm. Een vriend van mij geeft aan dat deze framemaat ook te klein voor mij is, maar in de winkel (specialist wielrenfietsen) gaf ik aan deze mooi te vinden en is deze zonder verdere vragen besteld. Heb ik nu wel of niet de goede fiets en wat kan ik doen om deze rugpijn te voorkomen ?
niet persé hoor. ik ben 1.88 en heb een 57 frame.wijnse schreef:Ik meet 1.81 en heb fietsmaat 58, bij het opmeten kwam men uit op 57.8 nodig te hebben! je zal dus een te kleine fiets gekocht hebben!
Waarom neem je niet contact op met je verkoper? als het een speciaalzaak is wil hij je best tegemoet komen denk ik.
Dat zou nog weleens mee kunnen vallen.wijnse schreef:Ik meet 1.81 en heb fietsmaat 58, bij het opmeten kwam men uit op 57.8 nodig te hebben! je zal dus een te kleine fiets gekocht hebben!
De framemaat is gewoon een nummer wat de fabrikant erop zet. Vaak totaal niet vergelijkbaar tussen verschillende merken.
Die pijn in je onderrug kan ook zijn, omdat je aan je nieuwe positie moet wennen.
Ik zou eerst nog een paar ritjes maken, en als je dan nog steeds klachten hebt, even teruggaan naar de winkel en kijken of ze iets voor je kunnen doen.
Verder kan het ook zijn dat je je zadel iets naar voren moet kantelen of je beter voelt met een ander zadel.
En als laatste, begin eens met je ellebogen licht gebogen te rijden, met je handen op de shifters.
Als je echt per se je stuur hoger wilt hebben, dan kun je je stuur licht naar je toe kantelen en/of je stuurpen omdraaien.
Daar zul je vast wel commentaar op krijgen, maar het gaat er natuurlijk om dat je voor je plezier rijdt zonder klachten.
P.S.: ik ben 1.90 en heb maat 58, voor wat het waard is....
Waarschijnlijk niet te klein. Ik ben 1.86m en rij met een 57.
Zoals loos zei verschillen die maten heel erg tussen de verschillende fabrikanten. De ene 57 is de andere niet!
Ik denk eerder dat je moet wennen aan de nieuwe houding en dat je de afstelling van je fiets nog wat moet finetunen. Stuur beetje hoger/lager, zadel iets naar voor/achter of iets hoger/lager zetten. Toen ik net begon had ik veel last van mijn nek door die "vreemde" houding. Paar weken later was dat helemaal over.
De perfecte afstelling is iets waar veel wielrenners aan blijven sleutelen. Dus neem een inbussleuteltje mee onderweg en pas je houding onderweg iets aan. Zo kom je er vanzelf achter wat je beter vindt. En enkele millimeters verschil kunnen een wereld van verschil betekenen!
Zoals loos zei verschillen die maten heel erg tussen de verschillende fabrikanten. De ene 57 is de andere niet!
Ik denk eerder dat je moet wennen aan de nieuwe houding en dat je de afstelling van je fiets nog wat moet finetunen. Stuur beetje hoger/lager, zadel iets naar voor/achter of iets hoger/lager zetten. Toen ik net begon had ik veel last van mijn nek door die "vreemde" houding. Paar weken later was dat helemaal over.
De perfecte afstelling is iets waar veel wielrenners aan blijven sleutelen. Dus neem een inbussleuteltje mee onderweg en pas je houding onderweg iets aan. Zo kom je er vanzelf achter wat je beter vindt. En enkele millimeters verschil kunnen een wereld van verschil betekenen!
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.
Daarom heb je voor iedere fiets een geometrie tabel die alle lengtes precies aangeeft voor iedere maat van de fiets. Zo kan je dus kijken welke maat het beste bij jou past (op basis van jouw lichaam of de positie hoe je het liefste zit).xml schreef:Ik lees altijd dat je echt wel de juiste framemaat moet hebben om correct en comfortabel te fietsen, maar hoe kan je dit dan achterhalen als er op elk merk een verschil zit?
Bijvoorbeeld:
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.
Right, en de belangrijkste maten waar je rekening mee moet houden, zijn de lengte van de bovenbuis en die van de balhoofdbuis.
Op bovenstaande tekening dus F en D.
Hoe korter D is, hoe dieper je komt te zitten.
Hoe langer F is, hoe verder je komt te zitten van je stuur.
Dit kan je enigszins opvangen met de lengte van je stuurpen, en het gebruik van spacers onder je stuur.
Dus begin maar de de frames van verschillende fabrikanten te vergelijken zou ik zeggen
Op bovenstaande tekening dus F en D.
Hoe korter D is, hoe dieper je komt te zitten.
Hoe langer F is, hoe verder je komt te zitten van je stuur.
Dit kan je enigszins opvangen met de lengte van je stuurpen, en het gebruik van spacers onder je stuur.
Dus begin maar de de frames van verschillende fabrikanten te vergelijken zou ik zeggen
Naast bovenstaande adviezen is het goed te weten dat je je stuur en stuurpen nog op verschillende manieren kunt (laten) verhogen. 1. de vorkbuis verlengen met een adapter (o.a. BBB), 2. een stuurpen die 35º omhoog staat, leverbaar in verschillende lengtes (ook BBB), 3. een stuur met upswing van 20mm, ook wel freeride stuur genoemd.
aanvulling: Trek heeft een lange geometrie, net als de andere amerikanen. Cube een korte geometrie.
aanvulling: Trek heeft een lange geometrie, net als de andere amerikanen. Cube een korte geometrie.
Laatst gewijzigd door klimmer op 12 apr 2013 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat je tijdens je rit rugpijn hebt, dat kan ik als gewenning duiden. Dat je aangeeft dagen lang last te hebben, doet mij iets anders vermoeden. Wellicht dat je even je huisarts moet bellen.
I find your lack of faith disturbing
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Valt helemaal niets over te zeggen zo.di0963 schreef:Afgelopen weekend heb ik een nieuwe sport hybride fiets gekocht, een Trek FX. Heb nooit eerder gefietst.
Na een uurtje fietsen heb ik sinds zaterdagmiddag al dagen vreselijke rugpijn (onderin de rug). Ik zou het stuur hoger willen hebben, maatr dat kan niet (het zadel is ook flink hoog gezet en bemeten op 82 (meen ik). Ik vraag me nu af of ik wel de juiste fiets heb gekocht. Mijn lengte : 1.88 , framemaat van de fiets 57cm. Een vriend van mij geeft aan dat deze framemaat ook te klein voor mij is, maar in de winkel (specialist wielrenfietsen) gaf ik aan deze mooi te vinden en is deze zonder verdere vragen besteld. Heb ik nu wel of niet de goede fiets en wat kan ik doen om deze rugpijn te voorkomen ?
Je bent niet gewend om te fietsen.
Misschien moet je wennen aan de houding.
Misschien te krampachtig op de fiets gezeten.
Misschien gezweet en onderkoelt en is op je spieren geslagen.
Misschien staat je zadel niet goed, te hoog/laag of te veel gekanteld. waardoor je bekken in een stand staat die bepaalde spieren belast..
Kortom het kan aan van alles liggen.
Als je niet veel gewend bent begin eens met korte ritjes van 30 min en tracht ontspannen op de fiets te zitten.