Welke cassette?
Een tijdje geleden heb ik mijn huidige fiets tweedehands gekocht. Nu heb ik eigenlijk al sinds het begin het gevoel dat het zwaarste verzet net niet zwaar genoeg is, want wanneer ik 40+ rijd (harde wind mee ) zit ik al in de hoogste versnelling. Ben dus maar eens tandjes gaan tellen en op internet gaan zoeken en zag dat ik inderdaad redelijk lichte verzetten heb.
Ik heb een triple met de verzetten: 30/39/50 voor. En achter een 10 speed cassette met: 14/15/17/18/20/22/24/25/27/30.
30 achter in combinatie met een triple is volgens mij wel erg licht en ik vraag me af of ik die ooit zal gebruiken, zelfs in de bergen. Want daar ga ik in mei en in augustus allebei een week fietsen, om onder andere de mont ventoux te doen. Daarnaast lijkt het me bij het afdalen ook niet heel fijn om 14 als grootste te hebben met bijtrappen.
Nu weet ik dus niet of dat ik een aanvullende cassette op mijn huidige cassette moet zoeken? Dus dat ik wissel wanneer ik naar de bergen ga, of dat ik een allround cassette kan kopen waarmee ik op het vlakke in Nederland, in de heuvels in zuid limburg en belgië en in de bergen mee vooruit kan.
Aangezien ik een triple heb, leek mij dat dat laatste ook wel een optie is.
Ik denk dat ik eerst deze vraag beantwoord moet hebben voordat ik verder kan met zoeken naar een cassette.
Nog even ter aanvulling: mijn fiets is shimano 105 afgemonteerd. Denk dat ik ook het beste een 105 cassette kan kopen.?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een triple met de verzetten: 30/39/50 voor. En achter een 10 speed cassette met: 14/15/17/18/20/22/24/25/27/30.
30 achter in combinatie met een triple is volgens mij wel erg licht en ik vraag me af of ik die ooit zal gebruiken, zelfs in de bergen. Want daar ga ik in mei en in augustus allebei een week fietsen, om onder andere de mont ventoux te doen. Daarnaast lijkt het me bij het afdalen ook niet heel fijn om 14 als grootste te hebben met bijtrappen.
Nu weet ik dus niet of dat ik een aanvullende cassette op mijn huidige cassette moet zoeken? Dus dat ik wissel wanneer ik naar de bergen ga, of dat ik een allround cassette kan kopen waarmee ik op het vlakke in Nederland, in de heuvels in zuid limburg en belgië en in de bergen mee vooruit kan.
Aangezien ik een triple heb, leek mij dat dat laatste ook wel een optie is.
Ik denk dat ik eerst deze vraag beantwoord moet hebben voordat ik verder kan met zoeken naar een cassette.
Nog even ter aanvulling: mijn fiets is shimano 105 afgemonteerd. Denk dat ik ook het beste een 105 cassette kan kopen.?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39994
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
12-23, kom je in NL overal mee boven en veruit de beste cassette voor het vlakke land. Met vrijwel elke andere 10-speed cassette lever je de 18 in en die is in mijn optiek onmisbaar in NL.
105 cassette is prima, maar bijv een ultegra past ook gewoon. Elke 10sp past.
105 cassette is prima, maar bijv een ultegra past ook gewoon. Elke 10sp past.
Less is bore
Hou er rekening mee dat de ketting al aardig kan zijn versleten. Voor de zekerheid direct een nieuwe ketting kopen.
De 12-23 is in NL het meest geschikt. 11-25 is het overwegen waard voor de bergen. In de afdaling een tandje zwaarder, in de klim een tandje lichter.
De 12-23 is in NL het meest geschikt. 11-25 is het overwegen waard voor de bergen. In de afdaling een tandje zwaarder, in de klim een tandje lichter.
Wil je 12-23 (wat aan te raden is) dan moet je helaas helemaal tot Ultegra gaan om 'm te pakken te krijgen. Kost ongeveer 52 euro in Duitsland.
12-27 erbij voor de bergen en klaar ben je. Een 11 is IMHO echt onnodig in de bergen, zeker met een triple.
12-27 erbij voor de bergen en klaar ben je. Een 11 is IMHO echt onnodig in de bergen, zeker met een triple.
Bedankt voor de snelle reacties.
Als ik het goed begrijp is een 12-23 veruit de beste cassette voor Nederland en is deze alleen maar als ultegra te krijgen, maar kan ik daarmee niet uit de voeten in de bergen. Is mijn huidige cassette dan een aanvulling voor in de bergen, of is die eigenlijk nutteloos en kan ik hem maar het beste in de kast leggen? Als dit zo is zou ik met deze wanneer ik een 12-23 koop er ook nog een 12-27 bij moeten kopen. Vind het dan eigenlijk wel aardig duur worden wanneer ik twee cassettes een ketting en het bijbehorende gereedschap voor het wisselen moeten kopen. Gaat dan over de 100 euro heen en moet ik hem dus regelmatig wisselen.
Een andere optie is dus om 1 cassette te kopen die alles kan? Dit zou dan een 11-25 (of 12-25 zijn, wat is het beste)?
Ben er dus nog niet helemaal uit wat het ik nou moet bestellen. Snap dat twee nieuwe cassettes kopen het meest ideaal is, maar vind het wel redelijk duur. Als dat nou echt veruit de beste optie is wil ik het wel overwegen, maar anders zou ik er toch liever maar een kopen.
Verder vraag ik me af of ik nog moet opletten of er bepaalde cassettes zijn die niet samen gaan met mijn derailleur of mijn voorbladen of zo?
Als ik het goed begrijp is een 12-23 veruit de beste cassette voor Nederland en is deze alleen maar als ultegra te krijgen, maar kan ik daarmee niet uit de voeten in de bergen. Is mijn huidige cassette dan een aanvulling voor in de bergen, of is die eigenlijk nutteloos en kan ik hem maar het beste in de kast leggen? Als dit zo is zou ik met deze wanneer ik een 12-23 koop er ook nog een 12-27 bij moeten kopen. Vind het dan eigenlijk wel aardig duur worden wanneer ik twee cassettes een ketting en het bijbehorende gereedschap voor het wisselen moeten kopen. Gaat dan over de 100 euro heen en moet ik hem dus regelmatig wisselen.
Een andere optie is dus om 1 cassette te kopen die alles kan? Dit zou dan een 11-25 (of 12-25 zijn, wat is het beste)?
Ben er dus nog niet helemaal uit wat het ik nou moet bestellen. Snap dat twee nieuwe cassettes kopen het meest ideaal is, maar vind het wel redelijk duur. Als dat nou echt veruit de beste optie is wil ik het wel overwegen, maar anders zou ik er toch liever maar een kopen.
Verder vraag ik me af of ik nog moet opletten of er bepaalde cassettes zijn die niet samen gaan met mijn derailleur of mijn voorbladen of zo?
Volgens mij is de 12-23 dé cassette voor het vlakke nederland. De 12-27 is gemiddeld genomen prima voor de bergen, maar voor veel mensen ook de beste allrounder (met helaas een ontbrekende 18, zullen sommigen zeggen).
Als ik maar één cassette zou nemen, in jouw situatie, zou dat de 12-27 zijn.
Als ik maar één cassette zou nemen, in jouw situatie, zou dat de 12-27 zijn.
Ik heb jaren met een triple gereden, voor 52/39/30 en achter 11-25. perfecte combo, heb er zonder problemen mee in de bergen gereden, een 27 achter is bij een triple niet nodig.
Ik lees in je post dat je voor een 50 als grootste blad hebt, zou je die niet beter aanpassen naar 52?
Ik lees in je post dat je voor een 50 als grootste blad hebt, zou je die niet beter aanpassen naar 52?
+1cazz schreef:Ik heb jaren met een triple gereden, voor 52/39/30 en achter 11-25. perfecte combo, heb er zonder problemen mee in de bergen gereden, een 27 achter is bij een triple niet nodig.
Ik lees in je post dat je voor een 50 als grootste blad hebt, zou je die niet beter aanpassen naar 52?
+1
+1 voor de 11-25 als allround cassette. Heb ik ook jaren gehad toen ik nog met een triple reed. Je zou ook 12-25 kunnen overwegen als de echte topsnelheid je niet al te erg interesseert.
De 50 voor zou ik lekker laten zitten tot ie versleten is. Het verschil tussen een 50 en een 52 is echt miniem. Dat is slechts 4% verschil in tanden. Vertaald in snelheden: als je met een 50 bij 60km/u niet meer bij kunt trappen, dan is dat met een 52 pas het geval bij 62.4 km/u. Niet echt schikbarend zeg maar...
De 50 voor zou ik lekker laten zitten tot ie versleten is. Het verschil tussen een 50 en een 52 is echt miniem. Dat is slechts 4% verschil in tanden. Vertaald in snelheden: als je met een 50 bij 60km/u niet meer bij kunt trappen, dan is dat met een 52 pas het geval bij 62.4 km/u. Niet echt schikbarend zeg maar...
En zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren.
Ik had altijd een 12-25 en dat vond ik lekker.
Maar in de heuvels van de Ardennen had ik toch het gevoel dat het ondanks mijn triple toch te weinig was.
Sindsdien zet ik er een 12-27 cassette op.
In de vlakke polder kom ik eigenlijk niet boven de 19 dus alles daarboven is lekker in de heuvels.
Ik had altijd een 12-25 en dat vond ik lekker.
Maar in de heuvels van de Ardennen had ik toch het gevoel dat het ondanks mijn triple toch te weinig was.
Sindsdien zet ik er een 12-27 cassette op.
In de vlakke polder kom ik eigenlijk niet boven de 19 dus alles daarboven is lekker in de heuvels.
Hier is inderdaad geen algemeen geldend antwoord op te geven. Persoonlijk mis ik een 18 niet, dus 12-25 voldoet voor mij prima (i.c.m. met een triple). Er schijnen echter mensen te zijn die nog geen meter vooruit komen zonder een 18 op hun fiets....theov schreef:En zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren.
Ik had altijd een 12-25 en dat vond ik lekker.
Maar in de heuvels van de Ardennen had ik toch het gevoel dat het ondanks mijn triple toch te weinig was.
Sindsdien zet ik er een 12-27 cassette op.
In de vlakke polder kom ik eigenlijk niet boven de 19 dus alles daarboven is lekker in de heuvels.