Het einde van Strava in zicht?
-
- Forum-lid
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens Strava zelf: "Track your progress and challenge your friends"alpdhuez53:15 schreef:Wat een geleuter. Strava werkt prima. Het is vooral leuk voor jezelf. Als je Strava wilt gebruiken om jezelf met anderen te vergelijken dan ben je verkeerd bezig.
Verlies lijden maakt in de online wereld niet uit. Zo lang investeerders maar potentieel zien blijven dit soort bedrijven wel bestaan. En op dit moment wordt potentieel vooral uitgedrukt in aantallen users, en dat zit bij Strava en Endomondo wel goed.
Maar ooit zal er toch wel eens winst gemaakt moeten worden. Daar is dat potentieel dat investeerders zien namelijk op gebaseerd.havana schreef:Verlies lijden maakt in de online wereld niet uit. Zo lang investeerders maar potentieel zien blijven dit soort bedrijven wel bestaan. En op dit moment wordt potentieel vooral uitgedrukt in aantallen users, en dat zit bij Strava en Endomondo wel goed.
Nee, het doel van investeerders is niet dat het bedrijf winst maakt maar dat zij winst maken. En meestal gebeurt dat wanneer er gecasht wordt in de vorm van een overname door een (zeer) grote partij zoals Yahoo of Facebook.
Die grote partij zal echter niet een bedrijf overnemen waar ze verwachten geen winst mee te gaan maken. De waarde van een aandeel is simpelweg de contante waarde van de verwachte cash flows. Als investeerders op bepaald moment verwachten dat die cash flows zeer laag zullen blijven zal de koers van het aandeel sterk dalen omdat iedereen probeert te verkopen. Dat is wat er rond 2000 is gebeurd met veel internetbedrijfjes.
Dat is niet gezegd. Een grote partij kan een niet-winstgevend initiatief als Strava ook overnemen omdat ze de userdatabase willen gebruiken, of dat ze het als extra service willen aanbieden aan hun eigen users. Zie bijvoorbeeld Instagram bij FB. Andere reden is dat ze de technologie willen overnemen (RIM nam QNX over, HP nam 3PAR over, nochtans beide verliesgevende bedrijven).
En zo kan een niet-winstgevend bedrijf als Strava, uiteindelijk tóch bijdragen aan de winst van bijvoorbeeld FB.
Zie ook de Europese vluchten van KLM. Deze worden onder de kostprijs aangeboden, de enige reden hiervoor is dat de wereldwijde vluchten van KLM anders niet worden verkocht. Daar verdient KLM uiteindelijk geld mee.
Ik ben het met je eens als je zegt dat er altijd iets van waarde in een bedrijf moet zitten om er geld mee te kunnen verdienen. Waarde kan zijn goede 'harde factoren' zoals winstcijfers maar ook een goed product, een enorme userdatabase, uitstekende supply chain, innovatie, geweldig personeel, sterke reputatie, etc. Waar het in 2000 misging is dat er geïnvesteerd werd in bedrijven die op geen enkel gebied excelleerden, maar alleen de hemel ingeprezen werden omdat ze toevallig in de digitale wereld opereerden (zie bijv. WOL).
En zo kan een niet-winstgevend bedrijf als Strava, uiteindelijk tóch bijdragen aan de winst van bijvoorbeeld FB.
Zie ook de Europese vluchten van KLM. Deze worden onder de kostprijs aangeboden, de enige reden hiervoor is dat de wereldwijde vluchten van KLM anders niet worden verkocht. Daar verdient KLM uiteindelijk geld mee.
Ik ben het met je eens als je zegt dat er altijd iets van waarde in een bedrijf moet zitten om er geld mee te kunnen verdienen. Waarde kan zijn goede 'harde factoren' zoals winstcijfers maar ook een goed product, een enorme userdatabase, uitstekende supply chain, innovatie, geweldig personeel, sterke reputatie, etc. Waar het in 2000 misging is dat er geïnvesteerd werd in bedrijven die op geen enkel gebied excelleerden, maar alleen de hemel ingeprezen werden omdat ze toevallig in de digitale wereld opereerden (zie bijv. WOL).
Maar toch zie je op dit moment bij Endomondo en Strava een duidelijke shift weg van groei van nieuwe gebruikers en naar groei in het segment betalende gebruikers. Steeds meer features verdwijnen achter de betaalmuur en bij Endomondo hebben ze zelfs een heel nieuw pro level geintroduceerd nadat de eerdere pro app te weinig geld in het laadje bracht. Gewone gebruikers worden nu gebombardeerd met ads. Ik kan niet anders concluderen dan dat het niet zo goed gaat met endomondo en dat strava ook langzaam die kant uit gaat (alleen heeft strava vooralsnog een groter aandeel betalende gebruikers).
Laatst gewijzigd door mrangry op 18 apr 2013 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Bij de gratis versie van Strava is geen enkele vorm van functionaliteit verdwenen richting de betaalversie. Wel is aan de betaalkant erg veel functionaliteit toegevoegd met name gericht op vermogensmeters. Ik zit zelf alleen niet op die functionaliteit te wachten, want bijv Golden Cheetah kan veel meer op dat gebied.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
De simpelste oplossing was gewoon dat de gebruikers met (Gratis) Smartphone versies niet meer hun tijden op het leaderboard krijgen maar wel hun eigen tijden met het leaderboard kunnen vergelijken. Daarnaast een 99ct versie toevoegen waarmee je wel weer op het leaderboard komt. Verdienen ze wat geld en dan ben je waarschijnlijk 90% van de auto rijders en andere grappemakers kwijt.