Omdat "fabriekswielen" er allemaal net niet zo uit zien als ik graag zou willen had ik het idee opgevat custom wielen te laten bouwen. Ondanks dat in die offertes mooie wieletjes werden voorgesteld won het rationele het toch van het irrationele en moest ik zo verstandig zijn toe te geven dat voor zo'n bescheiden fietser als ik dat toch net buiten het budget ligt.
Helaas kan het rationele nooit lang zegevieren, vandaar dat ik op het lumineuze idee ben gekomen om zelf wielen te gaan bouwen
Het goede nieuws is dat ik er geen haast mee heb en dat het me wel leuk lijkt om er een beetje mee te hobby-klooien, dus ik hoef niet mijn uren om te rekenen naar geld
Het slechte nieuws is dat ik er absoluut geen kaas van heb gegeten.
Ik zit momenteel met de volgende (domme) vragen:
- Ik had ooit al eens eerder internet onderzoek gedaan naar wielen bouwen en toen werd er op verschillende plaatsen gerefereerd aan een boek wat het boek zou zijn voor elke aspirerende wielenbouwer. Nu kan ik dat natuurlijk niet meer precies vinden, maar volgens mij was het deze http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php, is iemand hier mee bekend, of zijn jullie op de hoogte van een andere?
- Welke tools heb ik perse nodig om een wiel te bouwen en waar vind ik die tegen een redelijke prijs?
- Ik twijfel qua rim momenteel tussen de DT Swiss 585, de Kinlin 300 of 380, of de H Plus Son SL42. Waarbij die laatste mijn voorkeur heeft omdat deze in zijn geheel zwart is. Wat zijn nog meer merken van goede 30/40mm alu velgen die in het zwart te verkrijgen zijn?
- Ik wil graag gebruik gaan maken van platte (Aero?) spaken, maar nu zie ik her en der (en ook in de offertes) dat er vaak gebruik wordt gemaakt van 2 verschillende spaken. Ik kan alleen niet achterhalen waarom dat precies is, bijvoorbeeld op de site van sheldon brown zie ik daar niks over.