Beste mensen,
Afgelopen weekend heb ik een oude racefiets gekocht, en ben deze een beetje aan het opknappen.
Het probleem was dat de ketting steeds doorsloeg. Omdat de ketting er heel oud en versleten uitzag heb ik die eerst maar vervangen, en hierdoor is het een stuk verbeterd. Echter slaat mijn ketting nog steeds door in sommige versnellingen. Ik heb geen idee of deze tandwielen versleten zijn. De tanden staan wel wat gedraaid (misschien hoort dat zo?). Hieronder een paar foto's, en ik hoor graag hoe jullie erover denken.
Groet,
Tobias
Tandwielen versleten?
Dan zijn inderdaad je tandwielen versleten. Bij dit type cassette (Shimano UG) hoort die draai in de tandjes. Wat je kunt proberen is de kleinste krans losdraaien (met 2 kettingzwepen, de een op het kleine kransje en de andere op een van de grotere) en dan alle kransjes omdraaien, deze zijn namelijk 2zijdig te gebruiken. De buitenste kan niet omgedraaid worden dus maar hopen dat die niet te veel gebruikt is. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de vorige eigenaar dat al geprobeerd heeft, in dat geval moet je hier even kijken voor een nieuwe: http://www.defietsenmaker.nl/index.php? ... 48&lang=EN
Wel even die doorzichtig plastic ring weghalen van je achterwiel, dat is geen gezicht.
Wel even die doorzichtig plastic ring weghalen van je achterwiel, dat is geen gezicht.
Campagnolo Ultra Dork
Die LP kan je inderdaad beter verwijderen.
Maar voor mijn oog zien die tandwielen er niet echt versleten uit. Die zijn uit de tijd dat fietsonderdelen nog met het oog op duurzaamheid gemaakt werden.
Weet je zeker dat je de goede ketting hebt? Is vrij kritisch bij dit soort cassettes.
Maar voor mijn oog zien die tandwielen er niet echt versleten uit. Die zijn uit de tijd dat fietsonderdelen nog met het oog op duurzaamheid gemaakt werden.
Weet je zeker dat je de goede ketting hebt? Is vrij kritisch bij dit soort cassettes.
-
- Forum-lid
Die tandwielen zijn inderdaad niet versleten, dat kan het probleem niet zijn. Heb je een 6-speed ketting?