Hoi,
De kransjes van een oude Koga van mijn broer zijn versleten. De fm zei dat we beter op zoek kunnen gaan naar een ander wiel met goede krans. Het gaat vermoedelijk om shimano 105 uit 1986. Voor de zekerheid heb ik foto's bijgevoegd.
En ja, die kransjes hadden schoner gekund, had deze zoektocht vast gescheeld
Heeft iemand kransjes of een heel wiel met kransjes in zijn schuur liggen?
hier de link naar de foto's:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Groeten, Marnix
tandwielen of wiel shimano 105 uit 1986? gezocht
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Oei, dat is spul uit de 'oude doos'. M'n moeder zei altijd 'ik gooi nooit iets weg' (maar zoek in al die nooit weggegooide spullen dan maar eens wat je nodig hebt ). Bij mij is het wat overzichtelijker. Ik heb uit het tijdperk van de Shimano 600EX groepen nog wat kransjes liggen. Het gaat hier (bij mij dus) om kransjes van een 6-vits cassette met een schroefkrans als sluitkrans (de eerste/kleinste dus). Ik heb de volgende vertandingen liggen: 13 (met schroefdraad, dus sluitkrans, licht gebruikt), 14 (licht gebruikt), 16, 18, 20 en 26 (alle nog nieuw). Op je foto's meen ik ook een 6-vits cassette te zien. Ik denk dat mijn kransjes dus identiek zijn aan wat je zoekt (zonder meer gedetailleerde info weet ik dat natuurlijk niet zeker). Dit soort spullen is lastig nog nieuw te vinden. Volgens mijn (beperkte) kennis, zou een Shimano 7-vits cassette ook moeten passen als je één van de kransjes weg laat. Zelf heb ik zo ook wel eens wat 'gebouwd'. Zeker als je niet met een geïndexeerde schakeling werkt, kun je wel wat experimenteren. Die 7-vits cassettes zijn nog wel te koop. En wellicht komen er nog wat reacties van op dit terrein meer ter zake deskundigen... Maar goed, je weet u wat ik nog heb liggen (hangen).
60 x Ventoux
Als het geen pion is maar een UG cassette kan je ook nog proberen de kransjes om te draaien.
Met 2 kettingzwepen het buitenste kransje losdraaien (die kun je niet omdraaien).
Dan zie je dat de cassette bestaat uit allemaal losse kransjes en spacers. je kunt dan gewoon alle kransjes omdraaien en die werken dan weer als nieuw.
Als dit in het verleden al een keer is gebeurd gaat het natuurlijk niet werken.
Met geïndexeerd schakelen gaat een 7 speed cassette niet werken. Wel kan je de kransjes ervan gebruiken. vaak moet je dan het brede "pinnetje" dat normaal op de brede inkeping op de body komt afvijlen. er zijn echter ook bodys gemaakt waar zowel HG al UG cassettes op passen.
Zeer waarschijnlijk heb je buiscommandeurs. Deze kun je waarschijnlijk ook van geïndexeerd schakelen naar frictie (= zonder klikjes) zetten. Dan kun je er ieder wiel in zetten wat je wilt zolang het de juiste inbouwbreedte heeft (waarschijnlijk 126mm), bv ook 7 speed of campagnolo.
Met 2 kettingzwepen het buitenste kransje losdraaien (die kun je niet omdraaien).
Dan zie je dat de cassette bestaat uit allemaal losse kransjes en spacers. je kunt dan gewoon alle kransjes omdraaien en die werken dan weer als nieuw.
Als dit in het verleden al een keer is gebeurd gaat het natuurlijk niet werken.
Met geïndexeerd schakelen gaat een 7 speed cassette niet werken. Wel kan je de kransjes ervan gebruiken. vaak moet je dan het brede "pinnetje" dat normaal op de brede inkeping op de body komt afvijlen. er zijn echter ook bodys gemaakt waar zowel HG al UG cassettes op passen.
Zeer waarschijnlijk heb je buiscommandeurs. Deze kun je waarschijnlijk ook van geïndexeerd schakelen naar frictie (= zonder klikjes) zetten. Dan kun je er ieder wiel in zetten wat je wilt zolang het de juiste inbouwbreedte heeft (waarschijnlijk 126mm), bv ook 7 speed of campagnolo.
Campagnolo Ultra Dork
Ha bedankt, mooi dat jullie dat allemaal nog weten.
Ik heb nog eens goed gekeken, het gaat om shimano 105 met 6 tandwielen, met sis- buiscommandeurs met index die ook op frictie gezet kunnen worden. Dus als ik het goed begrijp zouden nieuwe kransjes goed kunnen. Dus Legrimpeur, ik stuur je een PM
Ik heb nieuwe foto's bij de marktplaats-advertentiegezet, zelfde link als in oorspronkelijke bericht.
Groet, Marnix
Ik heb nog eens goed gekeken, het gaat om shimano 105 met 6 tandwielen, met sis- buiscommandeurs met index die ook op frictie gezet kunnen worden. Dus als ik het goed begrijp zouden nieuwe kransjes goed kunnen. Dus Legrimpeur, ik stuur je een PM
Ik heb nieuwe foto's bij de marktplaats-advertentiegezet, zelfde link als in oorspronkelijke bericht.
Groet, Marnix
Volgens mij ben je hiermee geholpen:
http://www.defietsenmaker.nl/index.php? ... 21&lang=EN" onclick="window.open(this.href);return false;
(sluitkransje ontbreekt)
http://www.defietsenmaker.nl/index.php? ... 21&lang=EN" onclick="window.open(this.href);return false;
(sluitkransje ontbreekt)
-
- Forum-lid
Misschien is dit een tip?
http://vintageveloblog.wordpress.com/wanted/" onclick="window.open(this.href);return false;
Endan op een van de "for sale" links klikken
http://vintageveloblog.wordpress.com/wanted/" onclick="window.open(this.href);return false;
Endan op een van de "for sale" links klikken
Dankzij het "nieuwe" forum mijn vorige account kwijt.