Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

juiste maat banden

paaj
Forum-lid

paaj 28 apr 2013 19:52

goeieavond!

Ik heb laatst een tweedehands racefiets gekocht en ik had nog wielen (shimano wh rs10) liggen. Dus die erop gezet, nieuwe binnenbanden gehaald, en ik kon de banden overzetten.

Toen kwam ik erachter dat de banden van de tweedehands fiets, ook de binnenbanden die ik gekocht had, naar mijn idee te groot waren voor m'n wielen. Op zowel de oude wielen, als de shimano wielen staat dezelfde maat: 622 mm. Ook de banden en de binnenbanden geven deze maat aan.

Ik snap er niks meer van. Hoe kan de grootte nou verschillen?

Groeten,

Jaap
bulls desert falcon 2 2009

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 28 apr 2013 21:48

waaruit maak je dan op dat de banden niet passen op de wielen?

paaj
Forum-lid

paaj 28 apr 2013 22:26

de binnenband zit zo'n 5 cm speling tussen en de buitenband zit best wel los en kan zonder enige moeite op de velg worden gelegd. Ook merkte ik op toen ik de shimano wielen op de fiets zette dat de remblokjes iets naar beneden geplaatst moesten worden. het wiel is dus wel degelijk kleiner. alleen snap ik niet dat alles, zowel banden als wielen, dezelfde maat aangeven. enige verschil in de binnenbanden is dat de binnenband die past voor 19 - 23 dikte geschikt is en de binnenband die te groot is voor 18 tot 25. Maar ze geven wel beide een wielmaat van 622/630 aan.
bulls desert falcon 2 2009

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 29 apr 2013 05:35

10 jaar geleden werden buitenbanden gemaakt die heel gemakkelijk op de velg gingen. Thans worden ze weer strak passend gemaakt, zoals het hoort. Binnenbanden die te groot (zijn geworden), moet je weggooien. Ze gaan dubbel zitten en geven weer rolweerstand. Dat ze ook geschikt zijn voor de oude engelse maat 630mm zegt al genoeg. De velgrand is kennelijk wat lager, waardoor je banden er gemakkelijk op gaan en de remblokjes iets omlaag moeten. Fietsen, maar!

Plaats reactie