Nieuwe wielset, maar welke?
Na urenlang zoeken in het virtuele wielenbos met gigantisch veel bomen, denk ik een selectie gemaakt te hebben als vervanging van de standaard wielen van mijn Specialized Allez. De huidige wielset (DT Axis 1.0) weegt zo'n 2000 gram, dus daar mogen wel wat grammetjes vanaf.
FF mijn specs: gewicht 81-82kg, rijd niet competetief, ook woon-werk verkeer, gemiddeld zo'n 500km/maand in de zomermaanden.
Gezien mijn gewicht en ook de soms zeer matige toestand van de wegen waar ik regelmatig over rijd, leek me een 20spaaks wiel niet erg raadzaam. Daarom vooral gekeken naar 32 spaaks wielen. Is deze veronderstelling juist, of zie ik misschien spoken?
Deze 3 setjes leken we wel interessant:
AM Classic Hurricane: http://www.amclassic.com/en/products/ro ... /hurricane" onclick="window.open(this.href);return false;
DT Swiss 240S naaf / DT415 velg: http://www.actionsports.de/de/Laufraede ... 23169.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Funworks naaf / ZTR Alpha velg: http://www.actionsports.de/de/Laufraede ... 54353.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vragen van mijn kant:
-Is het verstandig om bij de keuze vooral te kijken naar de kwaliteit van de naaf? (vergelijking DT 240S t.o.v. Funworks en AM Classic) Ik heb gelezen dat de lagers van de Funworks en AMC (beide Novatec?) wel eens te wensen over laten, maar deze zijn eenvoudig (zelf) te vervangen door betere kwaliteit lagers.
-Is de ZTR Alpha velg sterk genoeg voor mijn gewicht en inzetgebied? Of toch beter voor de DT 415 gaan, als die al sterker is?
De ZTR Funworks set is natuurlijk erg verleidelijk vanwege het lage gewicht (1390gr.) Maar is deze set sterk genoeg?
Van de AMC Hurricane kom ik maar weinig reviews tegen. Teken aan de wand?
Ik weet dat een lichte, handgespaakte set normaal gesproken beter zou moeten/kunnen zijn dan een fabriekssetje. Maar dat zit er qua budget niet in. €400 euro is het maximum wat ik er aan uit wil geven. Het is wel mogelijk om voor dit bedrag een handgespaakte set te laten bouwen, maar dan wordt het verschil met mijn huidige set erg klein.
...toch weer een heel verhaal geworden, ik hoop op jullie reacties!
Thanx!
FF mijn specs: gewicht 81-82kg, rijd niet competetief, ook woon-werk verkeer, gemiddeld zo'n 500km/maand in de zomermaanden.
Gezien mijn gewicht en ook de soms zeer matige toestand van de wegen waar ik regelmatig over rijd, leek me een 20spaaks wiel niet erg raadzaam. Daarom vooral gekeken naar 32 spaaks wielen. Is deze veronderstelling juist, of zie ik misschien spoken?
Deze 3 setjes leken we wel interessant:
AM Classic Hurricane: http://www.amclassic.com/en/products/ro ... /hurricane" onclick="window.open(this.href);return false;
DT Swiss 240S naaf / DT415 velg: http://www.actionsports.de/de/Laufraede ... 23169.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Funworks naaf / ZTR Alpha velg: http://www.actionsports.de/de/Laufraede ... 54353.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vragen van mijn kant:
-Is het verstandig om bij de keuze vooral te kijken naar de kwaliteit van de naaf? (vergelijking DT 240S t.o.v. Funworks en AM Classic) Ik heb gelezen dat de lagers van de Funworks en AMC (beide Novatec?) wel eens te wensen over laten, maar deze zijn eenvoudig (zelf) te vervangen door betere kwaliteit lagers.
-Is de ZTR Alpha velg sterk genoeg voor mijn gewicht en inzetgebied? Of toch beter voor de DT 415 gaan, als die al sterker is?
De ZTR Funworks set is natuurlijk erg verleidelijk vanwege het lage gewicht (1390gr.) Maar is deze set sterk genoeg?
Van de AMC Hurricane kom ik maar weinig reviews tegen. Teken aan de wand?
Ik weet dat een lichte, handgespaakte set normaal gesproken beter zou moeten/kunnen zijn dan een fabriekssetje. Maar dat zit er qua budget niet in. €400 euro is het maximum wat ik er aan uit wil geven. Het is wel mogelijk om voor dit bedrag een handgespaakte set te laten bouwen, maar dan wordt het verschil met mijn huidige set erg klein.
...toch weer een heel verhaal geworden, ik hoop op jullie reacties!
Thanx!
Ik heb besloten om ook voor een nieuwe wielset te gaan. Voor mij is het belangrijk dat de velg goed moet zijn. Onlangs had ik een scheur in de velg van mijn Zonda wiel dus echt betrouw zijn ze ook weer niet, zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... ur#p823047" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb begrepen dat Mavic velgen, welke type weet ik niet goed zijn. Dit wil ik gaan combineren me naven.
Misschien zijn hier forumleden die ons kunnen adviseren.
Ik heb begrepen dat Mavic velgen, welke type weet ik niet goed zijn. Dit wil ik gaan combineren me naven.
Misschien zijn hier forumleden die ons kunnen adviseren.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Mmmm, niet zoveel reacties als dat ik had gehoopt...
Maar OK, misschien "het zoveelste wielentopic"
Intussen nog wat uurtjes rondgelezen, en toch wel wat berichten gezien die niet echt positief uitvallen voor de ZTR Alpha velg. Banden die eraf lopen door het ondiepe velgbed, of "ontploffen" bij lange afdalingen etc.
Al met al geen lekker gevoel meer bij deze velg.
Blijven over de andere 2 opties:
De AM Classic Hurricane en de DT Swiss 240S met 415 velg.
Heb intussen een lichte voorkeur ontwikkeld voor de laatste. De naven staan overal bekend als topkwaliteit, met een mooi gewicht als bonus. Ook de complete wielset is niet te zwaar met 1520gr.
Opgekomen vraagje:
Is de 32 spaaks DT 415 velg (voor + achter) sterk genoeg voor mijn 82kg op niet al te beste wegen? Ik zie bij sommige andere DT setjes n.l. soms de combi 415/465 voorbij komen.
Nogmaals: een mooie handgespaakte set zit er ff niet in. Wel ben ik van plan om na een paar maanden herfst/winter) bovenstaande fabrieksset na te laten spannen bij mijn LBS.
Maar OK, misschien "het zoveelste wielentopic"
Intussen nog wat uurtjes rondgelezen, en toch wel wat berichten gezien die niet echt positief uitvallen voor de ZTR Alpha velg. Banden die eraf lopen door het ondiepe velgbed, of "ontploffen" bij lange afdalingen etc.
Al met al geen lekker gevoel meer bij deze velg.
Blijven over de andere 2 opties:
De AM Classic Hurricane en de DT Swiss 240S met 415 velg.
Heb intussen een lichte voorkeur ontwikkeld voor de laatste. De naven staan overal bekend als topkwaliteit, met een mooi gewicht als bonus. Ook de complete wielset is niet te zwaar met 1520gr.
Opgekomen vraagje:
Is de 32 spaaks DT 415 velg (voor + achter) sterk genoeg voor mijn 82kg op niet al te beste wegen? Ik zie bij sommige andere DT setjes n.l. soms de combi 415/465 voorbij komen.
Nogmaals: een mooie handgespaakte set zit er ff niet in. Wel ben ik van plan om na een paar maanden herfst/winter) bovenstaande fabrieksset na te laten spannen bij mijn LBS.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
@body: Ik zou blind toch weer voor Campa of Fulcrum gaan, gewoon pech gehad wat jou betreft, maar de meeste rijden probleemloos rond op Zonda's of Fulcrum Racing 3.
Ik zou niet twijfelen!
Ik zou niet twijfelen!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ik doe 6-800km woon-werkverkeer per maand.
De wielen die ik bij voorkeur gebruik zijn 36-spaaks met record naven en mavic ceramic velgen. Het parcours is 22km vlak, enkele reis. Ik rij af en toe met hogere wielen, maar dan rij ik mezelf te vaak in het rood (de goesting
Ik zou dus zoveel mogelijk spaken kiezen, shimano of campagnolo naven (afhankelijk van de rest van de groep), en ceramic velgen of cxp 33 of iets dergelijks.
Waarom naar het gewicht kijken als je aangeeft dat je ze al niet voor wedstrijden gebruikt? Ik zou naar duurzaamheid en betrouwbaarheid kijken. En ondanks 36-spaaks klassiek, zijn dit soort wielen echt niet traag. Je kan trouwens gemakkelijk naar 1600g voor dit soort wielset (afhankelijk van naven, velgen en aantal spaken).
De wielen die ik bij voorkeur gebruik zijn 36-spaaks met record naven en mavic ceramic velgen. Het parcours is 22km vlak, enkele reis. Ik rij af en toe met hogere wielen, maar dan rij ik mezelf te vaak in het rood (de goesting
Ik zou dus zoveel mogelijk spaken kiezen, shimano of campagnolo naven (afhankelijk van de rest van de groep), en ceramic velgen of cxp 33 of iets dergelijks.
Waarom naar het gewicht kijken als je aangeeft dat je ze al niet voor wedstrijden gebruikt? Ik zou naar duurzaamheid en betrouwbaarheid kijken. En ondanks 36-spaaks klassiek, zijn dit soort wielen echt niet traag. Je kan trouwens gemakkelijk naar 1600g voor dit soort wielset (afhankelijk van naven, velgen en aantal spaken).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Niet te duur en zeer degelijk.
( en dan ga ik er van uit dat je met shimano rijdt)
http://www.rose.nl/artikel/racewielset- ... aid:339616" onclick="window.open(this.href);return false;
( en dan ga ik er van uit dat je met shimano rijdt)
http://www.rose.nl/artikel/racewielset- ... aid:339616" onclick="window.open(this.href);return false;
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39967
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
+1colnagofreak schreef:@body: Ik zou blind toch weer voor Campa of Fulcrum gaan, gewoon pech gehad wat jou betreft, maar de meeste rijden probleemloos rond op Zonda's of Fulcrum Racing 3.
Ik zou niet twijfelen!
Less is bore
Kijk ook eens naar de Reynolds Solitude wielen.
Ik rij op een set uit 2011 en rij er het hele jaar door mee.
Mijn gewicht zit een kilo of 5 boven het jouwe en de wielen geven geen krimp.
Ook kasseistroken vinden deze wielen fijner dan ik zelf. Ik ben er in ieder geval erg tevreden over.
Ik rij op een set uit 2011 en rij er het hele jaar door mee.
Mijn gewicht zit een kilo of 5 boven het jouwe en de wielen geven geen krimp.
Ook kasseistroken vinden deze wielen fijner dan ik zelf. Ik ben er in ieder geval erg tevreden over.
Ik rij ondertussen een dik jaar met ZTR alpha velgen met Novatec naven. Zelf woog ik op z'n zwaarst 87 kg, nu 80 kg en heb nooit een enkel probleem ondervonden met de ZTR's (en de naven). Heb er op 1 dag 6x de Alpe d'Huez mee gefietst en dus ook afgedaald en me altijd veilig gevoeld. De wielen houden zich top en de Novatec naven rollen verbazingwekkend soepel... Banden die er af lopen snap ik werkelijk niet, heb er op dit moment een setje Hutchinsons op zitten (tubeless).
-
- Forum-lid
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 16 aug 2012 12:22
- Locatie: Begijnendijk
Hoi,
Ik ben op zoek naar een nieuwe wielset maar weet helemaal niet welke:
Ik ben op zoek naar een 30 mm wiel (vind hoge wielen niet lekker rijden) , zo licht mogelijk (liefst carbon) , budget 800 euro ongeveer. Ik fiets competitief , ben 23 jaar , 1 meter 82 , 84 kg. Ik ben een sprinter, daarom wil ik zeker stevige wielen! Merk maakt niet uit , alle opties staan open.
Hebben jullie suggesties? Of moeten jullie meer weten over mij?
Alvast bedankt
Ik ben op zoek naar een nieuwe wielset maar weet helemaal niet welke:
Ik ben op zoek naar een 30 mm wiel (vind hoge wielen niet lekker rijden) , zo licht mogelijk (liefst carbon) , budget 800 euro ongeveer. Ik fiets competitief , ben 23 jaar , 1 meter 82 , 84 kg. Ik ben een sprinter, daarom wil ik zeker stevige wielen! Merk maakt niet uit , alle opties staan open.
Hebben jullie suggesties? Of moeten jullie meer weten over mij?
Alvast bedankt
Is het niet verstandig hierover een nieuw topic te starten?the fastest schreef:Hoi,
Ik ben op zoek naar een nieuwe wielset maar weet helemaal niet welke:
Ik ben op zoek naar een 30 mm wiel (vind hoge wielen niet lekker rijden) , zo licht mogelijk (liefst carbon) , budget 800 euro ongeveer. Ik fiets competitief , ben 23 jaar , 1 meter 82 , 84 kg. Ik ben een sprinter, daarom wil ik zeker stevige wielen! Merk maakt niet uit , alle opties staan open.
Hebben jullie suggesties? Of moeten jullie meer weten over mij?
Alvast bedankt
Je wensen wijken nogal af van die van de topic starter.