Combinatie van merken?
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 06 mei 2013 17:15
- Locatie: Haarlem
Hallo forumleden,
Dit is mijn eerste post en begin meteen met een leuke.
Al enige tijd mountainbike ik en ik doe het onderhoud aan fiets zelf. De gehele opbouw van de fiets ook zelf gedaan, dus weet wel wat van de techniek enz.
Sinds dit seizoen wilde ik mij weg stukken gaan doen op een racefiets.
Via via een leuke vintage racefiets gekocht in mijn maat. Eigenlijk bij de aanschaf meer gelet op de staat van het frame, wielen en schakelen.
Vandaag begonnen aan het doorsmeren van de onderdelen.
Nu kom ik er achter dat bijna alle onderdelen van een ander merk zijn... Ik heb altijd gedacht dat dat niet kon werken, maar de fiets rijdt goed.
Voor het gemak:
Schifters en derailleurs zijn campagnolo mirage
Crank en bb zijn suntour radius double
Cassette is shimano hg70 9
Remmen dia compe 400 (suntour versies)
Nu wil ik de cassette en ketting vervangen, maar wat moet ik nou kiezen??
Gewoon vervangen voor wat erop zit? Of toch richting 1 merk gaan?
Oh ja voor de interesse het is een aluminium Mongoose IBOC World.
Dit is mijn eerste post en begin meteen met een leuke.
Al enige tijd mountainbike ik en ik doe het onderhoud aan fiets zelf. De gehele opbouw van de fiets ook zelf gedaan, dus weet wel wat van de techniek enz.
Sinds dit seizoen wilde ik mij weg stukken gaan doen op een racefiets.
Via via een leuke vintage racefiets gekocht in mijn maat. Eigenlijk bij de aanschaf meer gelet op de staat van het frame, wielen en schakelen.
Vandaag begonnen aan het doorsmeren van de onderdelen.
Nu kom ik er achter dat bijna alle onderdelen van een ander merk zijn... Ik heb altijd gedacht dat dat niet kon werken, maar de fiets rijdt goed.
Voor het gemak:
Schifters en derailleurs zijn campagnolo mirage
Crank en bb zijn suntour radius double
Cassette is shimano hg70 9
Remmen dia compe 400 (suntour versies)
Nu wil ik de cassette en ketting vervangen, maar wat moet ik nou kiezen??
Gewoon vervangen voor wat erop zit? Of toch richting 1 merk gaan?
Oh ja voor de interesse het is een aluminium Mongoose IBOC World.
Crank en remmen zijn geen probleem (er vanuitgaande dat de bladen, ketting en cassette onderling passend -gaan- zijn).
De cassette daarintegen "hoort" (voor zover ik weet) niet juist te werken op een Campagnolo systeem. De spacing tussen de tandwielen is iets anders en daardoor zal hij nooit 100% schakelen. Dat laatste is wel afhankelijk van hoe goed jij het wil hebben- een kennis van me heeft een hele poos shimano/campa gereden en hij vond het geen punt.
Een Campagnolo cassette gaat niet op je (shimano-passing) cassette-body passen, maar ik geloof dat Marchisio cassettes maken met Shimano passing en Campagnolo spacing. Daar zou ik naar op zoek gaan.
De cassette daarintegen "hoort" (voor zover ik weet) niet juist te werken op een Campagnolo systeem. De spacing tussen de tandwielen is iets anders en daardoor zal hij nooit 100% schakelen. Dat laatste is wel afhankelijk van hoe goed jij het wil hebben- een kennis van me heeft een hele poos shimano/campa gereden en hij vond het geen punt.
Een Campagnolo cassette gaat niet op je (shimano-passing) cassette-body passen, maar ik geloof dat Marchisio cassettes maken met Shimano passing en Campagnolo spacing. Daar zou ik naar op zoek gaan.
Dat is niet ongebruikelijk en ook niet moeilijk. Ik ben daarin gespecialiseerd. De cassette past alleen op een achternaaf met een Shimano body. HG70 is betere kwaliteit. Dus je hebt een 9v Shimano cassette (kies er een bij je beurs) nodig en ook een 9v ketting van welk merk ook: shimano, connex, campa, of kmc. Sram kan ook nog.
Dat Campa en Shimano 9v niet zouden samenwerken hoort tot het rijk der fabelen. De verschillen zijn immers nauwelijks meetbaar. Is al vele malen in de praktijk aangetoond.
Dat Campa en Shimano 9v niet zouden samenwerken hoort tot het rijk der fabelen. De verschillen zijn immers nauwelijks meetbaar. Is al vele malen in de praktijk aangetoond.
Laatst gewijzigd door klimmer op 06 mei 2013 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
per shift: 0,24mm
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 06 mei 2013 17:15
- Locatie: Haarlem
Oké top! Dat scheelt. Dus een verse hg70 en 9 speed ketting van shimano.
En als ik op ten duur een nieuwe crankset wil? Kan dat dan ook ieder willekeurig merk zijn ( het type bb niet meegerekend )?
En als ik op ten duur een nieuwe crankset wil? Kan dat dan ook ieder willekeurig merk zijn ( het type bb niet meegerekend )?
Als je een beetje je huidige kettinglijn in het oog houdt, dan in principe wel, maar dat wordt met het jaar moeilijker. Op zich heb je alleen nieuwe kettingbladen en een nieuwe trapas nodig door slijtage.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 06 mei 2013 17:15
- Locatie: Haarlem
Maar ik kan nooit meer suntour radius bladen vinden... Is dat ook uitwisselbaar?
Je bent bijna nooit (er zijn altijd uitzonderingen), gebonden aan kettingbladen van de crankfabrikant. Kettingbladen kies je aan de hand van de specificaties: bcd, boutcirkel diameter (zelf even opzoeken, is leerzaam) , het aantal tanden en in dit geval voor een 9v-systeem, hoewel dat niet echt nodig is. 8v en 10v passen ook. TA Spécialités, Stronglight, maar ook Shimano en BBB zullen bijna altijd passen. Qua levensduur en duurzaamheid (oa tegen pekel) heb ik al tienduizenden kms goede ervaring met TA. De meeste wielerzaken hebben die op de plank liggen. Ook bij webshops.
Op een spider met 130bcd past minimaal een 38t, mocht die 42t je te groot zijn.
Op een spider met 130bcd past minimaal een 38t, mocht die 42t je te groot zijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 06 mei 2013 17:15
- Locatie: Haarlem
@Klimmer, top! bedankt voor de goede en leerzame tips.
Ik ga vandaag verder met schoonmaken en opmeten.
Ik ga vandaag verder met schoonmaken en opmeten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
@ Klimmer: dat moet je toch gaan merken, 8 x 0,24mm.? Even uitgaande van de veronderstelling dat je de derailleur in de middenpositie goed afstelt, scheelt dat in beide uiterste bijna een millimeter. Het zal wel schakelen, maar ik denk dat je wel rekening moet houden met bijgeluiden. Of is het zo, dat het minder nauw luistert bij een kleiner aantal kransjes? Ik heb deze configuratie nooit zelf getest, maar ben wel benieuwd naar jouw ervaringen in dezen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 06 mei 2013 17:15
- Locatie: Haarlem
Net voor ik ging schoonmaken en controleren nog een klein rondje gefietst. Het schakelen voor gaat vlekkeloos en geluidloos.
Achter is een ander verhaal. Je hoort veel geratel en soms heb ik het idee dat hij niet lekker pakt.
Ook kwam ik er achter dat mijn voor derailleur een Shimano RX100 is... Dit is echt een van alles wat fiets...
Ik zit er dus toch aan te denken mijn achter derailleur te veranderen naar een Shimano. Gaat dit op de Campagnolo shifters? Gezien het voor ook goed werkt, of is dat te makkelijk gedacht?
Achter is een ander verhaal. Je hoort veel geratel en soms heb ik het idee dat hij niet lekker pakt.
Ook kwam ik er achter dat mijn voor derailleur een Shimano RX100 is... Dit is echt een van alles wat fiets...
Ik zit er dus toch aan te denken mijn achter derailleur te veranderen naar een Shimano. Gaat dit op de Campagnolo shifters? Gezien het voor ook goed werkt, of is dat te makkelijk gedacht?