Windmolens te zien vanaf de duinen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Waar komt de geimporteerde kw's dan wel vandaan?
De duitse steenkolen?
Ik mag het hopen dat zonneenergie ook in NL nog belangrijker wordt. Bij deze pleit ik voor meer zon
De duitse steenkolen?
Ik mag het hopen dat zonneenergie ook in NL nog belangrijker wordt. Bij deze pleit ik voor meer zon
Less is bore
Je hebt helemaal geen zon nodig om energie op te wekken met zonnepanelen. Licht is genoeg.
NL importeert nauwelijks nog stroom. Dat komt doordat de Magnumcentrale van Nuon inmiddels draait. Binnenkort komt daar de kolencentrale van RWE nog bij.
De meeste geïmporteerde stroom komt uit Duitsland. Op mooie dagen produceert Duitsland zóveel zonne-energie dat NL er een flink deel van kan gebruiken.
Je kan denigrerend doen over Duitse steenkolen, maar Duitsland ligt mijlenver voor op ons qua groene energievoorziening. Daar komt nog eens bij dat Nederland relatief meer kolencentrales heeft dan Duitsland (8 versus 18).
NL importeert nauwelijks nog stroom. Dat komt doordat de Magnumcentrale van Nuon inmiddels draait. Binnenkort komt daar de kolencentrale van RWE nog bij.
De meeste geïmporteerde stroom komt uit Duitsland. Op mooie dagen produceert Duitsland zóveel zonne-energie dat NL er een flink deel van kan gebruiken.
Je kan denigrerend doen over Duitse steenkolen, maar Duitsland ligt mijlenver voor op ons qua groene energievoorziening. Daar komt nog eens bij dat Nederland relatief meer kolencentrales heeft dan Duitsland (8 versus 18).
Ja dat krijg je met achtereenvolgende kabinetten die duurzame energie wegzetten als een "linkse hobby". In Duitsland hebben ze iedergeval wel begrepen dat technologie ontwikkeling mbt duurzame energie van levensbelang is voor de eigen economie.havana schreef: Je kan denigrerend doen over Duitse steenkolen, maar Duitsland ligt mijlenver voor op ons qua groene energievoorziening. Daar komt nog eens bij dat Nederland relatief meer kolencentrales heeft dan Duitsland (8 versus 18).
Laatst gewijzigd door mrcoffee op 08 mei 2013 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
We hebben gigantische overcapaciteit in NL. We hebben nu allemaal centrales die stilstaan. De miljarden die dat kost komt uit onze zakken, zonder dat het ook maar iets oplevert (in tegenstelling tot groene subsidies).
Overigens vind ik windmolens helemaal niet lelijk. Ze zijn juist erg nuttig om te bepalen waar de wind vandaan komt. Je kunt ze ook als compas gebruiken als je de windrichting weet.
Overigens vind ik windmolens helemaal niet lelijk. Ze zijn juist erg nuttig om te bepalen waar de wind vandaan komt. Je kunt ze ook als compas gebruiken als je de windrichting weet.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Omdat de opbrengst in de praktijk nog al tegen valt. Wel een mooie reden om een dijk naar de UK te leggen, op een paar plekken een gat erin voor de bootjes en de stromingsturbines en wij kunnen mooie krachttraining doen op de fietschrissiewizzie schreef:Stromingsturbines onder water, dat zou een mooie oplossing zijn. Ik lees er de laatste tijd alleen niets meer over.
Mijn 1e reactie wat betreft windmolens op zee: het zou me een zorg zijn. Maar of het nu echt nodig is om het uitzicht ook daar te verklieren? Hier net over de grens heb je al snel wat hoogte verschil in Duitsland, waar je ook kijkt als je op een heuvel staat zie je overal lelijke witte windmolens staan.
Die off-shore windmolens zijn op dit moment volgens mij een behoorlijk linkse hobby. De energie productie is alles behalve constant, waardoor er als nog steeds kolen en gas centrales op standby moeten draaien. Als het hard gaat waaien hebben we een probleem want dan moet je maar zien waar je de stroom kwijt raakt. En behalve de absurde kosten is er nog het probleem van de betrouwbaarheid waar ze bijv in Denemarken grote problemen mee hebben.
En Duitsland en groene energie? Ze wekken inderdaad veel op, bij sommige boerderijen vraag ik me af of er uberhaupt dieren in de stal staan of dat de stal er enkel staat om panelen op te leggen. Maar uiteindelijke moet Duitsland nog altijd netto stroom importeren. Duitsland exporteert (groene) stroom naar Nederland, maar importeert zelf meer stroom uit met name Frankrijk en bij de oostelijke buren. Als ze de kerncentrales uitzetten krijgen er ze nucleaire (met name uit Frankrijk) en smerige kolen (Polen / Tsjechië) stroom voor terug...
Dus leuk al die lelijke windmolens en dure zonnepanelen, maar het is alles behalve afdoende voor de energie productie. Kernenergie was weer bespreekbaar aan 't worden tot 't ongelukje in Japan, dus dan maar lekker hypocriet smerige stroom uit Oost-Europa importeren.
De populistische natuur van veel uitlatingen van deze lobby-clup (intentioneel) stuit mij vreselijk tegen de borst. De stuitende oppervlakkigheid van deze poll is illustratief. Voorts ben ik van mening dat dit forum zich niet zou zou moeten willen binden aan welke politieke stroming dan ook. Het zou mij dan ook plezieren als dit draadje zou kunnen worden verwijderd.
Benevens: kan iemand mij uitleggen waarom de ANWB een mening zou moeten hebben over windmolens? Het lijkt mij niet dat deze organisatie in deze een grotere autoriteit heeft dan de plaatselijke speeltuinvereniging.
Benevens: kan iemand mij uitleggen waarom de ANWB een mening zou moeten hebben over windmolens? Het lijkt mij niet dat deze organisatie in deze een grotere autoriteit heeft dan de plaatselijke speeltuinvereniging.
havana schreef:Zijn een hoop mensen die de feiten niet kennen.
1. NL importeert nauwelijks kernenergie
2. Windmolens op land draaien niet op subsidie. Off shore en far shore wel.
Voorlopig zal er wereldwijd weinig geïnvesteerd worden in kernenergie. Die hele markt is inelkaar gestort na Fukushima.
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/ind ... 497-wm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Allard
Artikel van 2011, dat is gewoon verouderde informatie. Windenergie op land is wel degelijk rendabel. Off shore en far shore niet, stopcontact op zee is gewoon heel duur om aan te leggen.
Wat mij betreft bouwen we heel Flevoland vol, die provincie is toch al zo lelijk dat die paar molens er wel bij kunnen.
Overigens gaan de Duitse zonneboeren binnenkort een harde klap te verwerken krijgen. Ze krijgen dan niet meer de marktprijs voor elke KwH zoals tot voor kort zo was.
Wat mij betreft bouwen we heel Flevoland vol, die provincie is toch al zo lelijk dat die paar molens er wel bij kunnen.
Overigens gaan de Duitse zonneboeren binnenkort een harde klap te verwerken krijgen. Ze krijgen dan niet meer de marktprijs voor elke KwH zoals tot voor kort zo was.
havana schreef:Artikel van 2011, dat is gewoon verouderde informatie. Windenergie op land is wel degelijk rendabel. Off shore en far shore niet, stopcontact op zee is gewoon heel duur om aan te leggen.
gaat me niet om voor of tegen windenergie
maar cbs cijfers zijn de laatste die ik ken en ook in 2012 en 2013 heeft de overheid een SDE+ regeling van meer dan 150 miljoen om windenergie op land te subsidieren.
bij een rendabele exploitaite zou dat niet nodig zijn
Allard
Je moet je natuurlijk wel afvragen wat het doel is van die subsidies. Het doel is nou net het rendabel maken van windenergie, zodat het bedrijfsleven er in investeert, en vooral, in blijft investeren/ontwikkelen. We kunnen het ook aan de vrije markt overlaten. Dan vernietigen we grote stukken natuur om bij elk klein laatste beetje fossiele brandstoffen te komen, maken we de lucht zo smerig dat fietsen niet meer leuk is en wachten we totdat alles echt helemaal op en verrot is voordat we eens gaan kijken naar het rendabel maken van de alternatieven...
-
- Forum-lid
Los van dat er allerlei argumenten zijn voor of tegen windmolens an sich. Wat vinden jullie van de eventuele plaatsing van molens dicht bij de kust? Is dit overkomelijk, of zou er toch gezocht moeten worden naar andere (wellicht duurdere) locaties om ze te plaatsen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC