Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

waar zitten je zitbeentjes precies?

jansje
Forum-lid

jansje 13 aug 2010 21:51

Beste dames,
Op mijn zoektocht naar een nieuw zadel probeer ik nu een ism zadel.
Hierbij moet je goed op je zitbeentjes zitten. De vraag is nu waar zitten die precies.
Het zadel heb ik volgens de handleiding en filmpje gemonteerd, en inderdaad na een probeertochtje van ongeveer 60km doet een stuk bot op een afstand van ongeveer 6 cm vanaf het schaambeen naar achteren wederzijds, over een lengte van 3 cm flink pijn.
Zitten daar dus je zitbeentjes of moeten die nog verder naar achteren zitten.
Ik heb al verschillende anatomische afbeeldingen bekeken, maar kom er niet uit omdat het iedere keer plaatjes zijn van voor of achterkant en nooit van de zijkant.
Groeten, Jansje

dvangennip
Forum-lid
Contact

dvangennip 13 aug 2010 22:50

Het beste is om gewoon op een stuk karton of redelijk stug schuim te gaan zitten in een houding die je op de fiets ook aanhoudt (dus voorover gebogen). Na een minuutje of twee opstaan en omkijken: als het goed is zie je nu twee putjes waar je zitbotjes zich bevonden. Helaas is dat natuurlijk geen ultra-exacte methode ;)

swoosh
Forum-lid

swoosh 14 aug 2010 22:32

Ga op een harde vlakke stoel zitten of iets gelijkwaardigs.
Leg ter hoogte van je anus je hand onder een bil of beide handen langs de zijkant recht onder je billen zodat in ieder geval je op je vingers zit.
Beweeg naar voren en achteren en je voelt uitstekende botten rollen over je hand(en), dat zijn je zitbotten.
Afbeelding

arjanl
Forum-lid

arjanl 14 aug 2010 22:40

Het ischium beiderzijds zijn de zitbeentjes. Je zit er op.

jansje
Forum-lid

jansje 17 aug 2010 17:47

Heel erg bedankt allemaal, het lijkt misschien logisch dat je op je zitbeentjes zit, maar op de fiets is dit niet altijd het geval. In ieder geval weet ik nu precies waar mijn zitbeentjes zitten.
Ik fiets nu op een ism race zadel, dat bevalt goed. Alleen moet ik nu op zoek naar een zadelpen met een behoorlijke setback want het zadel moet verder naar achteren gemonteerd worden dan het zadel dat ik had. Mijn zitpositie verandert niet.
Mijn carbon bontrager zadelpen heeft al wat setback dus ik ben benieuwd of ik ereen kan vinden die nog verder gaat. Suggesties welkom

Plaats reactie