Ik zou het niet durven stellen, als ik het ergens gelezen heb. Zelf getest, halverwege de rit met Campa-vrouw gewisseld. Zij mijn Shimano wiel. Bijna vergeten terug te wisselen. Niets te merken. Er zit aardig wat ruimte in de ketting/kransje relatie.papsnoetn01 schreef:@ Klimmer: dat moet je toch gaan merken, 8 x 0,24mm.? Even uitgaande van de veronderstelling dat je de derailleur in de middenpositie goed afstelt, scheelt dat in beide uiterste bijna een millimeter. Het zal wel schakelen, maar ik denk dat je wel rekening moet houden met bijgeluiden. Of is het zo, dat het minder nauw luistert bij een kleiner aantal kransjes? Ik heb deze configuratie nooit zelf getest, maar ben wel benieuwd naar jouw ervaringen in dezen.
Combinatie van merken?
-
- Forum-lid
Ik kwam toevallig een soort gelijk bericht tegen. Daar stond zelfs dat het om 0,21 mm gaat.
Hoe dan ook, mijn achterkant ratelt nog steeds... Kan dit komen omdat het een campagnolo ketting is op een Shimano cassette? Ergens gelezen dat je dat nou weer net niet moet doen. Verder alles uit elkaar en gesmeerd doet wonderen
Hoe dan ook, mijn achterkant ratelt nog steeds... Kan dit komen omdat het een campagnolo ketting is op een Shimano cassette? Ergens gelezen dat je dat nou weer net niet moet doen. Verder alles uit elkaar en gesmeerd doet wonderen
Schakelratios voor voorderailleurs is voor alle merken gelijk. Dat is een smilie waard:Blitz4ever schreef:
Ook kwam ik er achter dat mijn voor derailleur een Shimano RX100 is... Dit is echt een van alles wat fiets...
Dat zou ik alleen doen met gebruik van een shiftmate. Stel hem maar eens goed af. De combinatie van verschillen in de schakelratio achter (resp 1,5 en 1,7) en de minimale verschillen in spacing geeft wel aanzienlijke verschillen tussen Campa en Shima.Blitz4ever schreef: Ik zit er dus toch aan te denken mijn achter derailleur te veranderen naar een Shimano. Gaat dit op de Campagnolo shifters? Gezien het voor ook goed werkt, of is dat te makkelijk gedacht?
Dit bericht had ik nu net gemist (de berichtenservice werkt nog altijd niet). Ratelen kan van alles zijn. Het is wel zo dat Shimano 9v kettingen smaller zijn dan die van Campa. Is de shifters/achterderailleur inderdaad uit de new Campa 9v periode, vanaf 2001?Blitz4ever schreef:Ik kwam toevallig een soort gelijk bericht tegen. Daar stond zelfs dat het om 0,21 mm gaat.
-
- Forum-lid
Ik weet bijna zeker dat het de nieuwere zijn ( zwarte handels en geen zilveren ).
Het fietsen lijkt ook wat iemand eerder had gezegd. Kleinste 3/4 versnellingen gaan goed, daarna doortrappen. Grootste 2 gaan weer aardig.
Het fietsen lijkt ook wat iemand eerder had gezegd. Kleinste 3/4 versnellingen gaan goed, daarna doortrappen. Grootste 2 gaan weer aardig.
Ik heb een zelfde vraag als waar dit topic mee begon, maar dan net een andere combinatie. Ik wilde een nieuwe cassette gaan monteren en dacht dat de alles Campagnolo was (Centaur 10-speed). De cassette blijkt echter Shimano Ultegra 10-speed te zijn.
Als ik nu een nieuwe cassette wil monteren, kan ik dan beter een campa of shimano cassette monteren? Als ik campa wil moteren, heb ik dan een volledig nieuw achterwiel nodig om alles passend te krijgen? Of kan het eenvoudiger?
Als ik nu een nieuwe cassette wil monteren, kan ik dan beter een campa of shimano cassette monteren? Als ik campa wil moteren, heb ik dan een volledig nieuw achterwiel nodig om alles passend te krijgen? Of kan het eenvoudiger?
Je kunt beter een Campa cassette nemen. Nee, geen volledig nieuw wiel: Marchisio maakt cassettes voor Shimano body met Campa-spacing en andersom. Als je Campa wiel of Fulcrum wiel hebt, zijn er mogelijkheden om van body te wisselen. Kijk daar eerst naar. Wellicht ook bij andere merken, daarvoor ga je naar een wielerspeciaalzaak.
Trouwens: hoe schakelt deze combinatie?
Trouwens: hoe schakelt deze combinatie?
Voor mij is dit mijn eerste, tweedehands, racefiets. Nog niet veel ervaring en vergelijking dus om een goed oordeel te vellen. Ik heb er nu +/- 1000 km mee gereden en slechts een enkele keer gehad dat een 'klik' met de shifter niet tot het gewenste resultaat leidde.
Het achterwiel is ook Shimano. Voordat ik ga sleutelen ga ik maar bij een speciaalzaak langs. De fiets komt bij Dickhof uit Oosterwolde. Ze kunnen me daar vast verder helpen.
Het achterwiel is ook Shimano. Voordat ik ga sleutelen ga ik maar bij een speciaalzaak langs. De fiets komt bij Dickhof uit Oosterwolde. Ze kunnen me daar vast verder helpen.
Een Shimano cassette past alleen op een body geschikt voor Shimano.
Je ervaring met de mix van systemen is zeer waardevol (mijn conclusie: de verschillen zijn inderdaad minimaal), omdat je onbevooroordeeld bent!
Succes met het vervolg.
Je ervaring met de mix van systemen is zeer waardevol (mijn conclusie: de verschillen zijn inderdaad minimaal), omdat je onbevooroordeeld bent!
Succes met het vervolg.
-
- Forum-lid
Laatste update in dit topic (denk ik).
Hele middag geprobeerd, maar krijg het niet voldoende afgesteld. Mijn 9 speed shimano ketting erop gelegd, daar werd het geratel minder van, maar ketting kwam niet goed op de laatste 4 grote achterbladen.
Ik ga nu rustig op zoek naar 2e hands shimano shifters, achterderraileur en crank.
Hele middag geprobeerd, maar krijg het niet voldoende afgesteld. Mijn 9 speed shimano ketting erop gelegd, daar werd het geratel minder van, maar ketting kwam niet goed op de laatste 4 grote achterbladen.
Ik ga nu rustig op zoek naar 2e hands shimano shifters, achterderraileur en crank.