Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Knie pijn Tractus iliotibialis ITB Patellofemoraal

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 jan 2013 22:59

Waar heb je bij frictiesyndroom ITB eigenlijk precies last?

Is de pijn gelegen naast de knie aan de buitenkant? Ik krijg na 60min fietsen last van de knieschijf aan de buiten-bovenkant. Ik vraag mij af of dit ITB is of een probleem met de sporing van de patella doordat de Vastus Medialis minder sterk is dan de Vastus Lateralis.

Met deze post wil ik kijken of ik het ITB probleem kan uitsluiten. door te vragen waar de pijn bij ITB precies zit.

Hier pijn?
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 jan 2013 14:04

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 15 jan 2013 17:33

NuitKor schreef:Waar heb je bij frictiesyndroom ITB eigenlijk precies last?

Is de pijn gelegen naast de knie aan de buitenkant? Ik krijg na 60min fietsen last van de knieschijf aan de buiten-bovenkant. Ik vraag mij af of dit ITB is of een probleem met de sporing van de patella doordat de Vastus Medialis minder sterk is dan de Vastus Lateralis.

Met deze post wil ik kijken of ik het ITB probleem kan uitsluiten. door te vragen waar de pijn bij ITB precies zit.

Hier pijn?
Afbeelding
Als je idd op die plek, als in de foto, irritatie hebt dan is er bijna zeker sprake van ITB.
Zit je niet te laag of zijn je schoenplaatjes wel goed afgesteld?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jan 2013 17:55

Ik heb juist niet op die plek van het plaatje last. Maar echt op de zij/bovenkant van de knieschijf.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 15 jan 2013 19:04

NuitKor schreef:Ik heb juist niet op die plek van het plaatje last. Maar echt op de zij/bovenkant van de knieschijf.
Dit was duidelijk, vandaar de opmerking: Zit je niet te laag en of zijn je schoenplaatjes wel goed afgesteld?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 jan 2013 19:33

body schreef:
NuitKor schreef:Ik heb juist niet op die plek van het plaatje last. Maar echt op de zij/bovenkant van de knieschijf.
Dit was duidelijk, vandaar de opmerking: Zit je niet te laag en of zijn je schoenplaatjes wel goed afgesteld?
Ik heb een jaar geleden een dynamische meting gehad van Specialized inclusief schoenplaatjes. Hieraan is niets veranderd. Toen ik een nieuw zadel plaatste met hogere brug kwam ik (zonder dat ik het wist) 0,5cm hoger te zitten, dit voelde ik in de eerste 2km gelijk en voelde als te hoog en terug gezet.. Ik ben dus van mening dat ik met mijn huidige stand niet te laag zit.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 jan 2013 11:53

Ik ben al bij de fysio geweest en heb geen ITB.

specialized_mannetje
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mar 2012 18:14

specialized_mannetje 27 feb 2013 21:39

Nou, vertel wat zei de fysio.... ben benieuwd!!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 mar 2013 12:56

specialized_mannetje schreef:Nou, vertel wat zei de fysio.... ben benieuwd!!
Ik had een overbelaste pees vanaf het dijbeen, die over de knieschijf naar het onderbeen loopt.

3 weken actieve rust en oefeningen en sinds ik de duur/intensiteit weer opbouw geen pijn meer gehad.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 05 mei 2013 12:55

Het is weer eens tijd voor een nieuwe update en zeker als er goed nieuws te melden is!
Ik heb een lange zoek tocht achter de rug en heb heel wat discussies gevoerd over afstelling, zithouding, wedges, schoenen etc etc.

De stabiliteit van de voet is van grootste belang voor een fietser en als de stabiliteit niet goed is kan je juist knie klachten krijgen. Ik ben toen overgestapt van Time pedalen op SPD SL pedalen. Ik voelde gelijk een lichte verbetering maar dit was nog niet voldoende.
Specialized maakt zijn schoenen met de zogenaamde BG fit montage. Dit houd in dat de zool van de schoen een varus correctie hebben van 1,5 mm. Je voet komt dan iets naar buiten. Specialized gaat er van uit dat 75% van de mensen een voor voet varus hebben en dit hebben ze als correctie in de zool van de schoen gemaakt.
Deze correctie werkt dus averechts als je voet ook nog eens iets naar buiten staat. De knie staat dan niet meer in een lijn.
Meer mensen hebben hier last van. Zie
http://www.bikeforums.net/showthread.ph ... ral%20foot" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.bikeforums.net/archive/index ... 71852.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben dus niet de enige. Ik heb gelijk andere schoenen gekocht en wel van Shimano.
Deze week heb ik 500 km gefietst zonder pijn. Gisteren een pittige rit met de groep gereden van 120 km en vandaag 80 km en weer geen pijn!!!!!!

Het is een hele lange speurtocht geweest met heel wat aanpassingen. Gelukkig heb ik het mogen ontdekken.
Geen specialized schoenen meer. Ze staan nu te koop. ;)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

specialized_mannetje
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mar 2012 18:14

specialized_mannetje 08 mei 2013 22:54

Nou Body, dat is opmerkelijk!! Echt Top dat je het a) gevonden hebt en vooral B) van het gezeur af bent!! GEWELDIG MAN!! gefeliciteerd! Veel fiets plezier!

Afz Vincent

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 16 mei 2013 21:41

Geweldig nieuws, de aanhouder wint.
Binnenkort samen een stukje fietsen? :D
Afbeelding

Plaats reactie