Alles over vakanties op én met de fiets

Gotthardpas, oude klinkerweg

furka
Forum-lid

furka 10 mei 2013 09:23

Wie heeft ervaringen met de oude klinkerweg over de Gotthardpas? Ik wil de Gotthardpas over van noord naar zuid maar kom her en der verhalen tegen dat de afdaling naar Airolo weinig plezierig is op een racefiets...Ben dus erg benieuwd of deze weg wel of niet aan te raden is.

Dank

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 10 mei 2013 10:50

Super mooi! De Zwitsers onderhouden deze weg perfect. Noordzijde is alleen laatse km,s. Zuidzijde die jij noemt ca 14km kasseien.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 10 mei 2013 10:52

Aangezien ik 'ervaringsdeskundige' ;) ben, hierbij dan mijn ervaringen en (bescheiden) advies. Omdat ik erg graag de klassieke klim door het Val Tremola wilde doen en mijn standplaats destijds Andermatt was, moest ik dus eerst naar Airolo. Ik ben vanaf de pas over de Schnellstrasse gedaald tot aan Motto Bartola, omdat je vanaf dat punt verder met de fiets niet over de Schnellstrasse mag. Voor zover ik mij herinner mag je wel met de fiets over het eerste stuk wat ik gedaald ben (en anders ben ik overtreding geweest ;) ). De laatste kilometers (6?) van Motto Bartola naar Airolo vond ik beslist geen pretje om te dalen. Veel bijremmen en goed sturen, want de weg is op sommige plekken behoorlijk 'slecht', in de zin dat de kasseien er nog al onregelmatig bij liggen. Enfin, ik was blij in Airolo te zijn. De klim terug, helemaal over de oude weg, is overigens prima te doen en een onvergetelijke ervaring! Later heb ik aan de plaatselijke FM in Andermatt gevraagd of je eigenlijk helemaal over de Schnellstrasse zou kunnen dalen naar Airolo zonder problemen met de politie te krijgen. Zijn antwoord luidde zo ongeveer 'het mag niet, maar je kunt het probleemloos doen'. Ik zou het zelf niet snel doen, want vooral het laatste stuk is erg steil, waar je fiets dan ook hard naar beneden zal willen en de automobilisten dat overigens ook doen. Niet geheel vrij van risico's dus. Bij het VVV in Andermatt heb ik vooraf ook geprobeerd antwoord te krijgen over welke weg ik het beste voor de afdaling zou kunnen nemen, maar daar was die vraag voor hen duidelijk 'een brug te ver'. Ik zou in jouw geval het zelfde doen wat ik gedaan heb (qua afdaling dan), want vanaf de pas helemaal over de oude weg dalen lijkt mij een crime (zou ik zelf niet doen). Voor de volledigheid: ik was daar in september 2006, dus zou het kunnen zijn dat de status van de Schnellstrasse vanaf de pas gewijzigd is en je er helemaal niet meer met de fiets op mag. Dan zou je dus een gokje kunnen wagen. De afdaling duurt niet lang, want je suist ook over dat stuk weg hard naar beneden. Bovenin heb je wel lange galerijen, dus zorg vooral voor goede achterverlichting (goede verlichting heb je in CH sowieso nodig!).
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 10 mei 2013 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 10 mei 2013 10:57

arnoudrace schreef:Super mooi! De Zwitsers onderhouden deze weg perfect. Noordzijde is alleen laatse km,s. Zuidzijde die jij noemt ca 14km kasseien.
De noordzijde kun je geheel over de geasfalteerde weg doen, als je wilt. Het kleine stukje klinkerweg vlak voor de top is trouwens (klimmend) ook goed te doen.
60 x Ventoux

furka
Forum-lid

furka 10 mei 2013 11:27

Dat is duidelijk, bedankt, maar maakt het er niet makkelijker op. Ik zou eventueel ook via grimsel- en nufenenpas richting Airolo kunnen fietsen (ook niet verkeerd!) maar die oude kasseienweg volgen over de gehele 14 km spreekt me toch wel erg aan...

Overigens moet ik nog goede verlichting aanschaffen. Nog tips?

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 10 mei 2013 11:32

Ik heb de Alpenbrevetroute goud nagefietst tijdens vakantie in 2011. Gotthard zit daar 'gewoon' in. Ik vond het te doen, goed mogelijk snelheid houden.
Canyon Inflite CF

furka
Forum-lid

furka 10 mei 2013 13:02

arnoudrace schreef:Ik heb de Alpenbrevetroute goud nagefietst tijdens vakantie in 2011. Gotthard zit daar 'gewoon' in. Ik vond het te doen, goed mogelijk snelheid houden.
Maar ik neem aan dat je dan de zuidzijde beklommen hebt en dat de afdeling over de kortere noordkant van de kasseien ging?

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 10 mei 2013 14:23

furka schreef:...Overigens moet ik nog goede verlichting aanschaffen. Nog tips?
Met goede verlichting bedoelde ik dat je vooral ook voor automobilisten goed op moet vallen. Ik had destijds bij de klim door de erg drukke galerijen van de Schöllenen-Schlucht (in de Gotthard-route, net ten noorden van Andermatt) drie van die kleine knipperende LED-armatuurtjes op mijn zadeltasje gemonteerd. Als je slechts één lampje aan je zadelpen monteert, loop je het risico dat je bijvoorbeeld t.g.v. afscherming door je zadeltasje toch wat minder opvalt tussen het drukke verkeer.
60 x Ventoux

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 10 mei 2013 21:28

furka schreef:
arnoudrace schreef:Ik heb de Alpenbrevetroute goud nagefietst tijdens vakantie in 2011. Gotthard zit daar 'gewoon' in. Ik vond het te doen, goed mogelijk snelheid houden.
Maar ik neem aan dat je dan de zuidzijde beklommen hebt en dat de afdeling over de kortere noordkant van de kasseien ging?
Het gouden rondje gaat tegen de klok in
Canyon Inflite CF

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 10 mei 2013 21:58

arnoudrace schreef:
furka schreef:
Het gouden rondje gaat tegen de klok in
Ja en de vraag van TS gaat juist over het afdalen vanaf de Gotthard-pas richting Airolo (dus 'met de klok mee'). Dat is dus heel 'andere koek', qua afdaling dan...
60 x Ventoux

Plaats reactie