Waar baseer je dit op? Beetje verouderde informatie wat mij betreft. Ik ken zat mensen die afdalen met hun carbon clinchers en daar zitten ook "goedkope" Kuipers tussen.FrankvanH schreef:Het gebruik van carbon clinchers in de bergen is nog zeker niet betrouwbaar genoeg om te zeggen dat je er gerust mee kan rijden zeker niet met de goedkopere carbon clinchers.havana schreef:Ik zou voor de Chineesjes gaan. Full carbon staat stukken mooier dan zo'n lelijke alu remrand. Minder remmen doet het al lang niet meer en tegenwoordig kun je er ook gerust mee in de bergen mee rijden. Ze zijn een pak lichter. Op de keper beschouwd heeft een alu remrand nog maar één echt voordeel en dat is dat ze beter remmen bij regen.
Overigens worden de wielen volgens mij standaard met ED naven geleverd, Novatec kan ook maar dat moet je dan per mail duidelijk aangeven.
Mijn volgende set wielen wordt 100% zeker een setje van Farsports.
Momenteel heeft alleen zipp vergenoeg gevorderde technologie op dat gebied waarvan ik bijna zou durven zeggen dat ze veilig in de bergen zijn maar voor de rest is het allemaal nog niet zo betrouwbaar.
Mavic bijv. heeft nu nieuwe carbon clinchers maar dan met een alu rand waar de band in ligt omdat dat volgens hun de enigste manier voorlopig is om betrouwbare carbon clinchers te produceren.
Het enigste voordeel in mijn ogen van carbon clinchers tov tubes, is het gemak van het wisselen van de band en de looks tov Alu/carbon.
Het is niet zo dat bij de eerste beste afdaling je wielen kapot zijn maar het risico is wel groter.
Frank.
Reynolds zelf geeft aan dat het geen probleem is. Reynolds is een Amerikaans bedrijf, waarvan akte (angst voor rechtszaken e.d.)
De meeste carbon wielen (ook de goedkope) hebben tegenwoordig basalt remoppervlak.
Heb zelf een test gedaan met mijn Reynolds. Slepend de Ornon afgereden en halverwege eens gevoeld. Resultaat: velgen absoluut niet warm, niet eens lauw.
Verhalen over ontploffende banden bestaan wat mij betreft vooral op internet. Urban myths.