Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bullets of toch maar Chinees?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 mei 2013 07:51

FrankvanH schreef:
havana schreef:Ik zou voor de Chineesjes gaan. Full carbon staat stukken mooier dan zo'n lelijke alu remrand. Minder remmen doet het al lang niet meer en tegenwoordig kun je er ook gerust mee in de bergen mee rijden. Ze zijn een pak lichter. Op de keper beschouwd heeft een alu remrand nog maar één echt voordeel en dat is dat ze beter remmen bij regen.

Overigens worden de wielen volgens mij standaard met ED naven geleverd, Novatec kan ook maar dat moet je dan per mail duidelijk aangeven.

Mijn volgende set wielen wordt 100% zeker een setje van Farsports.
Het gebruik van carbon clinchers in de bergen is nog zeker niet betrouwbaar genoeg om te zeggen dat je er gerust mee kan rijden zeker niet met de goedkopere carbon clinchers.
Momenteel heeft alleen zipp vergenoeg gevorderde technologie op dat gebied waarvan ik bijna zou durven zeggen dat ze veilig in de bergen zijn maar voor de rest is het allemaal nog niet zo betrouwbaar.

Mavic bijv. heeft nu nieuwe carbon clinchers maar dan met een alu rand waar de band in ligt omdat dat volgens hun de enigste manier voorlopig is om betrouwbare carbon clinchers te produceren.

Het enigste voordeel in mijn ogen van carbon clinchers tov tubes, is het gemak van het wisselen van de band en de looks tov Alu/carbon.
Het is niet zo dat bij de eerste beste afdaling je wielen kapot zijn maar het risico is wel groter.

Frank.
Waar baseer je dit op? Beetje verouderde informatie wat mij betreft. Ik ken zat mensen die afdalen met hun carbon clinchers en daar zitten ook "goedkope" Kuipers tussen.

Reynolds zelf geeft aan dat het geen probleem is. Reynolds is een Amerikaans bedrijf, waarvan akte (angst voor rechtszaken e.d.)

De meeste carbon wielen (ook de goedkope) hebben tegenwoordig basalt remoppervlak.

Heb zelf een test gedaan met mijn Reynolds. Slepend de Ornon afgereden en halverwege eens gevoeld. Resultaat: velgen absoluut niet warm, niet eens lauw.

Verhalen over ontploffende banden bestaan wat mij betreft vooral op internet. Urban myths.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mei 2013 08:53

Jij bent volgens mij niet zo zwaar Havana en de Col d'Ornon is niet steil. Ieder jaar krijgen nog genoeg mensen 't voor elkaar om in de afdaling van bijv de Glandon banden te laten exploderen en velgranden te laten smelten. Maar goed als ik dan filmpjes zie hoe beroerd sommige afdalen tijdens bijv de Marmotte dan verbaast mij het totaal niet. Als je zo'n afdaling met max 35 km/h aan het afrijden bent, hebben de wielen gewoon erg veel te leiden. Met alu velgen gaat het dan ook wel eens mis dat de binnenband explodeert.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

FrankvanH
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2012 22:29

FrankvanH 15 mei 2013 23:14

Als je echt met slepende remmen afdaalt van een fatsoenlijke berg dan ben heb je veel eelt op je vingers als je de velgrand 5sec vasthoudt.
Wat amclassic zegt klopt sommige mensen krijgen alles kapot ook alu velgen zijn geen uitzondering, ik snap dat je met jouw ervaringen kan zeggen dat carbon clinchers veilig zijn om mee aftedalen maar mijn ervaring is dat de technologie er nog net niet is om betrouwbaar genoemd te worden.

Maar iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt ik heb dat bij alu wieltjes of carbon tube wieltjes.

Plaats reactie