Kettingblad 54 tand
hoi,
op mijn tijdritfiets zitten voor Trivio kettingbladen 39 en 52, de rest is sram red. De meeste tijdrijders van mijn club rijden op 55 tand. Ik wil graag de 52 tand vervangen door 54 tand. Maar dit is nog niet zo eenvoudig. Trivio heeft ze niet en de dealers in de buurt ook niet. Iemand tips??? Ik lees ze graag.
op mijn tijdritfiets zitten voor Trivio kettingbladen 39 en 52, de rest is sram red. De meeste tijdrijders van mijn club rijden op 55 tand. Ik wil graag de 52 tand vervangen door 54 tand. Maar dit is nog niet zo eenvoudig. Trivio heeft ze niet en de dealers in de buurt ook niet. Iemand tips??? Ik lees ze graag.
55tands?
Zijn dat soms profs?
Mag ik vragen met welke gemiddelde snelheden gefietst wordt?
Binnen mijn (triathlon)vereniging rijdt ik mensen juist met een kleiner blad te gaan fietsen.
Zelf vind ik een 50t perfect op mn TT fiets.
Zijn dat soms profs?
Mag ik vragen met welke gemiddelde snelheden gefietst wordt?
Binnen mijn (triathlon)vereniging rijdt ik mensen juist met een kleiner blad te gaan fietsen.
Zelf vind ik een 50t perfect op mn TT fiets.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Met een '55' voor fiets je, met 100 rpm bijna 44 op de 16. Lijkt me al een vrij pittige snelheid voor een niet prof; wat doe je met tandje 11 t/m 15? Een kleiner voorblad lijkt me inderdaad veel logischer, want groter bereik, aangezien je niet met 60+ km/u hoeft te eindsprinten en in NL ook niet de berg af hoeft (maar het staat natuurlijk wel minder stoer!)wezep schreef:55tands?
Zijn dat soms profs?
Mag ik vragen met welke gemiddelde snelheden gefietst wordt?
Binnen mijn (triathlon)vereniging rijdt ik mensen juist met een kleiner blad te gaan fietsen.
Zelf vind ik een 50t perfect op mn TT fiets.
Om TS toch een antwoord te geven: hier vind je volgens mij wat je zoekt; tot een buitenblad van 61(!) tandjes nog wel
(NB zeer betrouwbare website)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je hebt wel mindere verliezen in de ketting als je groot-groot rijdt dan bij klein-klein. Maar goed als je dan constant met een gekruiste ketting moet rijden, omdat je het anders niet rond kan krijgen schiet je er ook niets mee op.
Zelfs in ploegentijdritten waar 50 gemiddeld gereden werd heb ik nooit te kort gehad aan 53x12. Bij zulke snelheden was een iets groter buitenblad wel idealer geweest, maar absoluut niet noodzakelijk.
Zelfs in ploegentijdritten waar 50 gemiddeld gereden werd heb ik nooit te kort gehad aan 53x12. Bij zulke snelheden was een iets groter buitenblad wel idealer geweest, maar absoluut niet noodzakelijk.
Ik heb tijdritten gereden op een 50 dat ik echt tekort kwam, dat was wel met wind zwaar mee en toen reed ik 60 ofzo.
Ik heb via Marktplaats een 54 aero buitenblad van FSA gekocht, gewoon omdat ik het er mooi uit vond zien, maar het rijdt ook prima. Ter indicatie: Ik rij 42-43 gemiddeld in tijdritten.
Ik heb via Marktplaats een 54 aero buitenblad van FSA gekocht, gewoon omdat ik het er mooi uit vond zien, maar het rijdt ook prima. Ter indicatie: Ik rij 42-43 gemiddeld in tijdritten.
Voorheen Tommeke14
Bij 50x11 zoek je idd naar een nog kleiner kransje bij 50km/u en hoger, maar is met hoger ritme toch nog prima te doen.
Kun je dan niet beter iets met de cranklengte doen?
korter zodat je een snellere trapfrequentie kan doorvoeren?
Bovendien krijg je dan weer ruimte voor een diepere zit.
Kun je dan niet beter iets met de cranklengte doen?
korter zodat je een snellere trapfrequentie kan doorvoeren?
Bovendien krijg je dan weer ruimte voor een diepere zit.
Pijn is fijn
Na al deze verstandige adviezen: nog een: waarom vraag je dat niet aan je maten?
En anders is er Stronglight en TA Spécialités
En anders is er Stronglight en TA Spécialités
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Zoals Klimmer zegt voor mocht je nog op zoek zijn.
Verder moet het toch gewoon kunnen om met 55 te rijden? Niet iedereen rijdt graag voortdurend op de 11 achteraan (draait gewoon minder vlot dan groot-groot), en het is een beetje onzin om te zeggen dat je dan maar sneller moet rondtrappen, als je in een tijdrit aan de limiet zit ivm trapfrequentie, moet je gewoon groter kunnen schakelen of je rijdt jezelf kapot.
Er is namelijk niet 1 ideale trapfrequentie (en cranklengte) voor alle renners.
Verder moet het toch gewoon kunnen om met 55 te rijden? Niet iedereen rijdt graag voortdurend op de 11 achteraan (draait gewoon minder vlot dan groot-groot), en het is een beetje onzin om te zeggen dat je dan maar sneller moet rondtrappen, als je in een tijdrit aan de limiet zit ivm trapfrequentie, moet je gewoon groter kunnen schakelen of je rijdt jezelf kapot.
Er is namelijk niet 1 ideale trapfrequentie (en cranklengte) voor alle renners.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Da's waar, maar de helft van je kransjes niet kunnen gebruiken, of terug moeten naar het binnenblad bij tegenwind, is ook een beetje zonde, zeker als de enige reden dat je een groot blad monteert is omdat anderen dat ook doen. Zoals ik hierboven ook al schreef; bij bijv. bike-components ga je vinden wat je zoektde zwarten schreef:(...)
Verder moet het toch gewoon kunnen om met 55 te rijden? Niet iedereen rijdt graag voortdurend op de 11 achteraan (draait gewoon minder vlot dan groot-groot), en het is een beetje onzin om te zeggen dat je dan maar sneller moet rondtrappen, als je in een tijdrit aan de limiet zit ivm trapfrequentie, moet je gewoon groter kunnen schakelen of je rijdt jezelf kapot.
Er is namelijk niet 1 ideale trapfrequentie (en cranklengte) voor alle renners.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dank voor jullie reacties! Ik fiets ook 42/43 gemidd in een individuele tijdrit, ploegentijdrit laatste keer dat ik mee deed 2 jr geleden reden we 45 gemidd over 50 km. In mijn ploeg zitten 2 100 kilo krachtpatsers, ervaren tijdrijders, die 55 tand rijden. Ook iemand die voor rabobank heeft gereden rijdt op een 55er en nog iemand anders die veel meer op souplesse rijdt heeft er net 54x45 tands op gezet. Ik moet het zelf meer van kracht hebben dan souplesse. Inderdaad is het fijner om groot/groot te rijden, loopt mooier. Ik lees jullie input nog eens rustig door en beslis dan. Meer reacties lees ik graag.