Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Kettingblad 54 tand

ardje69
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jun 2012 16:10

ardje69 12 mei 2013 20:49

hoi,

op mijn tijdritfiets zitten voor Trivio kettingbladen 39 en 52, de rest is sram red. De meeste tijdrijders van mijn club rijden op 55 tand. Ik wil graag de 52 tand vervangen door 54 tand. Maar dit is nog niet zo eenvoudig. Trivio heeft ze niet en de dealers in de buurt ook niet. Iemand tips??? Ik lees ze graag.

psycho71
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 20 feb 2011 19:30
Locatie: Haarlem

psycho71 12 mei 2013 21:22

Via internet bestellen, gewoon googelen wat je hier als vraag plaatst, krijg je een hoop keuze

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1644
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 12 mei 2013 21:56

55tands?
Zijn dat soms profs?
Mag ik vragen met welke gemiddelde snelheden gefietst wordt?

Binnen mijn (triathlon)vereniging rijdt ik mensen juist met een kleiner blad te gaan fietsen.
Zelf vind ik een 50t perfect op mn TT fiets.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9196
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 mei 2013 22:15

wezep schreef:55tands?
Zijn dat soms profs?
Mag ik vragen met welke gemiddelde snelheden gefietst wordt?

Binnen mijn (triathlon)vereniging rijdt ik mensen juist met een kleiner blad te gaan fietsen.
Zelf vind ik een 50t perfect op mn TT fiets.
Met een '55' voor fiets je, met 100 rpm bijna 44 op de 16. Lijkt me al een vrij pittige snelheid voor een niet prof; wat doe je met tandje 11 t/m 15? Een kleiner voorblad lijkt me inderdaad veel logischer, want groter bereik, aangezien je niet met 60+ km/u hoeft te eindsprinten en in NL ook niet de berg af hoeft (maar het staat natuurlijk wel minder stoer!)

Om TS toch een antwoord te geven: hier vind je volgens mij wat je zoekt; tot een buitenblad van 61(!) tandjes nog wel :-)
(NB zeer betrouwbare website)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mei 2013 09:34

Je hebt wel mindere verliezen in de ketting als je groot-groot rijdt dan bij klein-klein. Maar goed als je dan constant met een gekruiste ketting moet rijden, omdat je het anders niet rond kan krijgen schiet je er ook niets mee op.

Zelfs in ploegentijdritten waar 50 gemiddeld gereden werd heb ik nooit te kort gehad aan 53x12. Bij zulke snelheden was een iets groter buitenblad wel idealer geweest, maar absoluut niet noodzakelijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

richard84
Forum-lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 13 mei 2013 12:03

Misschien woonachtig in glooiend landschap?

tommeke15
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 15 aug 2011 23:03

tommeke15 13 mei 2013 12:15

Ik heb tijdritten gereden op een 50 dat ik echt tekort kwam, dat was wel met wind zwaar mee en toen reed ik 60 ofzo.

Ik heb via Marktplaats een 54 aero buitenblad van FSA gekocht, gewoon omdat ik het er mooi uit vond zien, maar het rijdt ook prima. Ter indicatie: Ik rij 42-43 gemiddeld in tijdritten.
Voorheen Tommeke14

KDZ
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 nov 2012 09:23

KDZ 13 mei 2013 23:07

Bij 50x11 zoek je idd naar een nog kleiner kransje bij 50km/u en hoger, maar is met hoger ritme toch nog prima te doen.
Kun je dan niet beter iets met de cranklengte doen?
korter zodat je een snellere trapfrequentie kan doorvoeren?
Bovendien krijg je dan weer ruimte voor een diepere zit.
Pijn is fijn

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 mei 2013 23:23

Na al deze verstandige adviezen: nog een: waarom vraag je dat niet aan je maten?
En anders is er Stronglight en TA Spécialités

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 14 mei 2013 11:52

Zoals Klimmer zegt voor mocht je nog op zoek zijn.
Verder moet het toch gewoon kunnen om met 55 te rijden? Niet iedereen rijdt graag voortdurend op de 11 achteraan (draait gewoon minder vlot dan groot-groot), en het is een beetje onzin om te zeggen dat je dan maar sneller moet rondtrappen, als je in een tijdrit aan de limiet zit ivm trapfrequentie, moet je gewoon groter kunnen schakelen of je rijdt jezelf kapot.
Er is namelijk niet 1 ideale trapfrequentie (en cranklengte) voor alle renners.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9196
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 mei 2013 12:11

de zwarten schreef:(...)
Verder moet het toch gewoon kunnen om met 55 te rijden? Niet iedereen rijdt graag voortdurend op de 11 achteraan (draait gewoon minder vlot dan groot-groot), en het is een beetje onzin om te zeggen dat je dan maar sneller moet rondtrappen, als je in een tijdrit aan de limiet zit ivm trapfrequentie, moet je gewoon groter kunnen schakelen of je rijdt jezelf kapot.
Er is namelijk niet 1 ideale trapfrequentie (en cranklengte) voor alle renners.
Da's waar, maar de helft van je kransjes niet kunnen gebruiken, of terug moeten naar het binnenblad bij tegenwind, is ook een beetje zonde, zeker als de enige reden dat je een groot blad monteert is omdat anderen dat ook doen. Zoals ik hierboven ook al schreef; bij bijv. bike-components ga je vinden wat je zoekt
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ardje69
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jun 2012 16:10

ardje69 16 mei 2013 09:40

Dank voor jullie reacties! Ik fiets ook 42/43 gemidd in een individuele tijdrit, ploegentijdrit laatste keer dat ik mee deed 2 jr geleden reden we 45 gemidd over 50 km. In mijn ploeg zitten 2 100 kilo krachtpatsers, ervaren tijdrijders, die 55 tand rijden. Ook iemand die voor rabobank heeft gereden rijdt op een 55er en nog iemand anders die veel meer op souplesse rijdt heeft er net 54x45 tands op gezet. Ik moet het zelf meer van kracht hebben dan souplesse. Inderdaad is het fijner om groot/groot te rijden, loopt mooier. Ik lees jullie input nog eens rustig door en beslis dan. Meer reacties lees ik graag.

Plaats reactie