Comfort racefietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33
of gewoon een titanium fiets rijden in combinatie met 25mm banden met latex binnenbanden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48
Comfort racer: Hufnagel (klik)
Kan een van jullie eens twee afbeeldingen linken om het verschil te zien in hoe een fiets er dan uit komt te zien? Ik ben benieuwd. En wat is dan het verschil in setup?GoldenRatio schreef: Performance = racy geometrie en dito setup
Endurance = comfort geometrie en dito setup
Veni. Vidi. Fietsie.
Deze foto is net gepost in het topic waar dit topic uit ontsproten is:TumTumTum schreef:Kan een van jullie eens twee afbeeldingen linken om het verschil te zien in hoe een fiets er dan uit komt te zien? Ik ben benieuwd. En wat is dan het verschil in setup?GoldenRatio schreef: Performance = racy geometrie en dito setup
Endurance = comfort geometrie en dito setup
Als je goed kijkt zie je dat de balhoofdbuis van de onderste iets langer is. (let op de afstand onderkant stuur-stelschroef rem)
Het is meer een Ferrari waar je niet na een ritje naar Italië operatief uit verwijderd moet worden, Een Porsche o.i.d. dus.Een comfortracefiets is als een Ferrari met een trekhaak,
Ik ben heel blij dat er comfort racefietsen bestaan. Met in verhouding lange benen en een pols waar niet teveel gewicht op mag drukken heb ik die extra hoogte gewoon nodig of ik zou moeten gaan lopen klooien met spacertorens en omgekeerde stuurpennen.
Al dat extra comfort in de zin van trillingsdemping vind ik nu ook weer niet nodig. Spring eens op een kwalitatief goed gelugd stalen frame met 36 spaaks wieken met lage velgen, dan weet je wat trillingsdemping is. En anders haal je het zoals zo vaak gezegd gewoon uit 25mm banden.
Campagnolo Ultra Dork
Ik heb destijds voor de S-Works Roubaix gekozen, omdat ik met de Tarmac veel te diep kwam te zitten.
Momenteel rijd ik met 2.5cm spacers, i.c.m. 12cm stuurpen op mijn fiets, in het begin zelfs met 3.5cm spacers. Op de Tarmac had ik dit nooit kunnen opvangen, dit zou een echt spacertorentje geworden zijn. Trouwens Specialized geeft zelf aan niet meer dan 4cm spacers te gebuiken.
Mijn Roubaix is nu uitgerust met Zonda's in combinatie met 23mm Conti's GP4000, en vind de fiets toch wel aangenaam comfortabel fietsen, zonder te moeten inboeten op stijfheid. En inderdaad, dat Zertz verhaaltje zit meer tussen de oren denk ik.
Momenteel rijd ik met 2.5cm spacers, i.c.m. 12cm stuurpen op mijn fiets, in het begin zelfs met 3.5cm spacers. Op de Tarmac had ik dit nooit kunnen opvangen, dit zou een echt spacertorentje geworden zijn. Trouwens Specialized geeft zelf aan niet meer dan 4cm spacers te gebuiken.
Mijn Roubaix is nu uitgerust met Zonda's in combinatie met 23mm Conti's GP4000, en vind de fiets toch wel aangenaam comfortabel fietsen, zonder te moeten inboeten op stijfheid. En inderdaad, dat Zertz verhaaltje zit meer tussen de oren denk ik.
Wow, het is dat je het uitlegt maar ik moet 5 keer kijken en dan zie ik het eigenlijk nog niet echt goed. Ik weet nu wel wat je bedoeld. Ik kan me wel voorstellen dat die paar centimeter een wereld van verschil kunnen uitmaken voor veel mensen. Niet alleen je lichaamsverhoudingen (lengte armen en benen etc.) maar ook de stand van je bekken zijn belangrijk. Ik heb laatst tijdens de yoga les geleerd dat sommige mensen van nature een bekken hebben dat naar achteren kantelt en anderen juist een naar voren kantelent bekken. Met een naar voren kantelent bekken kan je makkelijker oefeningen doen waarbij je voorover moet buigen én heb je minder moeite met diep zitten op een fiets. Ik heb gelukkig dat laatste, achterover ben ik weer helemaal niet lenig en ben ik meestal de enige die een oefening niet kan. Als je een naar achteren kantelent bekken hebt moet je dus voor je gevoel eigenlijk extra voorover buigen op een racefiets...realiseer ik me nu. Zo leer je iedere keer weer wat.Ernie C. schreef: Als je goed kijkt zie je dat de balhoofdbuis van de onderste iets langer is. (let op de afstand onderkant stuur-stelschroef rem)
Veni. Vidi. Fietsie.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39991
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als je de geometrie-tabellen bekijkt zie je dat m.n. de balhoofdbuis een paar cm afwijkt. Dan is het duidelijker dan op de foto.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 14 mar 2012 20:27
Ik quote Fiets magazine en daar staat Performance racer als betere term dan comfort fiets. Voor het geval dat je mij niet geloofd, check de Cannondale site, de Synapse wordt performance racer genoemd.GoldenRatio schreef:Volgens mij gebruiken fabrikanten helemaal niet de term comfort racer.
Het is trouwens Endurance.
Performance = racy geometrie en dito setup
Endurance = comfort geometrie en dito setup
http://www.cannondale.com/nld/#bikes_ro ... mance-road" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gebruik van termen zoals performance-, endurance-, competition-, comfort racefietsen is idd niet uniform en dat kan soms verwarring scheppen. Hier overigens nog een aardig artikel over deze, laat me maar de term uit de topic title aanhouden, comfort racefietsen: http://www.bikeandtrekking.nl/images/41/3019.pdf
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Ben me aan het oriënteren voor een nieuwe racefiets (geen wedstrijden, wel lange toertochten, snelle fietsvakanties en cyclo's)> Wil echter geen koopadvies, maar eerst een overzicht voor mezelf (en wellicht voor anderen) creëren, vandaar dit draadje. Heb nog geen huiswerk gedaan, maar voor zover ik weet heeft een comfortracer een langere wielbasis, een luiere balhoofdhoek, een lange balhoofdbuis (om stuur hoger te krijgen) en eventueel een langere achtervork. Er moeten zowieso 28mm bandjes onder kunnen, wellicht zelfs 35mm kojaks. Nu kun je denken aan een kaalgeplukte trekkingbike of een cyclocrossfiets, maar het lijkt me interessant om te bedenken wat er specifiek voor deze markt wordt ontworpen.
Verdere aandachtspunten: bredere velg, dikker stuurlint, tubeless banden, breder zadel, flexibele zadelpen.
Om enkele merken en types te noemen (niet zijnde randonneur):
BMC Granfondo GF01
Specialized Roubaix
Idworx Road Marathon
Santos Race Lite
Velotraum Speedster
Iemand tips, ideeën en ervaringen? Of is dit toch weer vooral marketing? Ik zat zelf ook aan de Canyon Aeroroad te denken of de Cervelo S5, maar dan ben je wel weer beperkt tot max 25mm bandjes. Maakt het overigens een groot verschil, de stap naar 28mm bandjes, vwb rijgedrag en comfort (uiteraard heb je bredere remhoefjes en bredere voor- en achtervork nodig.
Verdere aandachtspunten: bredere velg, dikker stuurlint, tubeless banden, breder zadel, flexibele zadelpen.
Om enkele merken en types te noemen (niet zijnde randonneur):
BMC Granfondo GF01
Specialized Roubaix
Idworx Road Marathon
Santos Race Lite
Velotraum Speedster
Iemand tips, ideeën en ervaringen? Of is dit toch weer vooral marketing? Ik zat zelf ook aan de Canyon Aeroroad te denken of de Cervelo S5, maar dan ben je wel weer beperkt tot max 25mm bandjes. Maakt het overigens een groot verschil, de stap naar 28mm bandjes, vwb rijgedrag en comfort (uiteraard heb je bredere remhoefjes en bredere voor- en achtervork nodig.
Laatst gewijzigd door WdvB op 13 jul 2013 16:48, 4 keer totaal gewijzigd.