Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

afstellen oude Weinman remmen

giantpeloton
Forum-lid

giantpeloton 20 mei 2013 12:30

Voor een vriend knap ik zijn oude panasonic racefiets op en ik krijg de remmen niet goed. Het zijn Weinman remmen met een enkele hefboom, als dat de correcte benaming is.
Na het remmen wil de rem aan de zijde van de kabel niet loskomen van de velg en loopt dus aan.

Hoe krijg ik dat opgelost, los van het monteren van moderne remmen. Dat laatste heb ik op mijn oude fiets al gedaan omdat ik het bij de oude shimano remmen ook niet voor elkaar kreeg.......

Wie heeft wat tips om het op te lossen?

BVD,
Dick

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 20 mei 2013 14:34

Als we het over het zelfde remtype hebben, heten deze ook wel zij-optrek remmen (side pulls) of met een andere Engelse benaming single pivot side pull brakes. De algemene (Engelse) benaming is caliper brakes, dus remmen die met een centrale bout op het frame/de vork gemonteerd worden. De moderne variant is de dual pivot side pull brake. Een ander type is de cantilever brake die op de vorkpoten gemonteerd wordt (komt bij crossfietsen en ATB's voor). En dan is er ook nog de centerpull caliper brake of midden-optrek rem (Mafac en Weinmann maakten die ook).

En dan nu naar je probleem. Zo'n rem moet absoluut goed gecentreerd gemonteerd worden, anders blijft inderdaad één van de hoeven tegen de velg slepen. Controleer dus of de remhoeven, zonder dat de kabel gemonteerd is, soepel en vrij (maar zonder speling) om de centrale bout kunnen draaien. Is er frictie (bijv. door te strakke montage van de hoeven op de centrale bout/as), dan heb je dus al een kans dat het fout gaat. Monteer de rem ook secuur gecentreerd en zorg er voor dat hij bij het remmen niet scheef getrokken kan worden. Plaats desnoods een kartelringetje tussen de rem en de voorvork/het mannetje van de achtervork, zodat de rem niet zo snel verdraait. En zet de rem ook goed vast. Maar eerst zorgen dat de hoeven soepel kunnen bewegen. Verder kan een te lange buitenkabel in combinatie met een niet vast genoeg aangedraaide bevestigingsbout er voor zorgen dat de rem snel scheef trekt. Als de rem, zonder dat je bevestigingsbout is vastgedraaid, al gedecentreerd wordt, is de buitenkabel te lang (gebeurt vooral snel bij de voorrem) en duwt deze als het ware de rem uit z'n positie. Kijk daar dus ook even naar.
60 x Ventoux

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 20 mei 2013 17:31

Waarschijnlijk heb je 't over deze: http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... 5&Enum=117" onclick="window.open(this.href);return false;

Welnu, aan de voorkant van de rem zit een kunststof tuutje met daarin een zeskantje. Er is een tooltje (een soor omgekeerd inbussleuteltje) dat daarin past en met dit tooltje kan je de as van de rem vasthouden en zo de moer aan de andere kant van de rem stevig vastdraaien op 't mannetje of het kroonstuk van de voorvork terwijl je de rem centreert.

Zonder tooltje gaat ook, haal dan dat plastic tuutje eraf en houd 't asje vast met een goede waterpomptang. Als je de twee platte moertjes die onder 't plastic tuutje verborgen zitten gebruikt om de as te fixeren tijdens 't vastdraaien van de moer achter 't kroonstuk of mannetje kan je de afstelling van de remarmpjes onderling verstoren als die moertjes niet goed geborgd zijn. Dat afstellen + borgen kan je natuurlijk in 1 moeite door doen: Weinmann remmen kunnen mits spelingsvrij afgesteld en uitgerust met lekkere zachte blokkies voor behoorlijke vertragingen zorgen!! Zeer onderschatte hoefjes die Weinmann al halen ze 't natuurlijk nooit bij Campagnolo en Shimano DuraAce hoeven.

Overigens zal je met sidepull remmen van ander fabrikage dezelfde problemen tegenkomen als je die niet goed weet te centreren.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 20 mei 2013 19:43

theodorocampagnolo schreef:...Er is een tooltje (een soort omgekeerd inbussleuteltje) dat daarin past en met dit tooltje kan je de as van de rem vasthouden en zo de moer aan de andere kant van de rem stevig vastdraaien op 't mannetje of het kroonstuk van de voorvork terwijl je de rem centreert...
Dit dus:
Afbeelding
60 x Ventoux

tungsten
Forum-lid

tungsten 20 mei 2013 20:05

Op mijn vorige fiets, een raleigh record uit 1979, had ik ook weihmann remmen zitten. Ik heb toen ook
een lange tijd geprobeerd om dat scheeftrekken te voorkomen. Ik kwam er niet uit.
Nu snap ik eindelijk waardoor dat kwam.
Leuk om te weten. ;)

wielertje
Forum-lid

wielertje 20 mei 2013 20:48

zijn dat soort sleutels nog verkrijgbaar?
hebben ze een specifieke naam?
vraag ik ff zonder zelf te zoeken ;-)

giantpeloton
Forum-lid

giantpeloton 20 mei 2013 20:51

@TC: het zijn niet die remmen van het plaatje. Maar er staat groot Weinman in wit op de zwarte remhoeven. Deze hebben aan de voorzijde een dubbele moer zitten.

Ik heb de tips van Legrimpeur gevolgd en wat gespeeld met de lengte van de buitenkabel, in combinatie met gewoon gestructureerd zaken los en vast draaien. Alles lijkt nu goed te werken, maar ik ben benieuwd voor hoe lang.
Dat de lengte van de buitenkabel zo belangrijk is had ik nooit kunnen bedenken!

Bedankt voor de tips.

wielertje
Forum-lid

wielertje 20 mei 2013 21:06

op het plaatje zitten die dubbele moertjes onder dat zwarte afdekkapje, dus die zie je niet

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 21 mei 2013 11:46

wielertje schreef:zijn dat soort sleutels nog verkrijgbaar?
Of ze nog te koop zijn en wat de specifieke naam is, weet ik zo ook niet. Heb bij een aantal webshops onder gereedschappen (bij Weinmann) gezocht, doch niets gevonden.
Ik heb er zelf nog wel eentje, dus als iemand ècht omhoog zit mag diegene wel een PB-tje sturen.
60 x Ventoux

bdk9001
Forum-lid

bdk9001 29 mei 2013 09:59

legrimpeur schreef:
wielertje schreef:zijn dat soort sleutels nog verkrijgbaar?
Of ze nog te koop zijn en wat de specifieke naam is, weet ik zo ook niet. Heb bij een aantal webshops onder gereedschappen (bij Weinmann) gezocht, doch niets gevonden.
Ik heb er zelf nog wel eentje, dus als iemand ècht omhoog zit mag diegene wel een PB-tje sturen.
Met de juiste maat dopsleutel werkt het ook, geloof dat je dan een 6 moet hebben. Mn laatste fiets met Weinmann remmen is alweer een jaar of 5 geleden.

wielertje
Forum-lid

wielertje 01 jun 2013 22:02

klopt helemaal,
dopje 4 heb je nodig
dat ik daar zelf niet opgekomen ben is een momentje om snel te vergeten ;-)
maar mijn remmen werken weer helemaal goed

Plaats reactie