hydraulische en schijfremmen op koersfiets?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Schijfremmen hebben voor zover ik weet geen aan/uit knop, maar een handel waar je de remdruk mee kan bepalen, en waarmee je dus heel precies kan remmen.
Of dit beter is dan velgremmen durf ik niet te zeggen, want ik heb het simpelweg nog niet geprobeerd.
Of dit beter is dan velgremmen durf ik niet te zeggen, want ik heb het simpelweg nog niet geprobeerd.
Da's waar (tenzij een noodstop, daar kennen iig mijn reflexen alleen aan/uit), maar wat heb je aan doseren als je 75% van de range toch niet kan gebruiken omdat je bij 25% remkracht al blokkerende wielen hebt?japiecarbon schreef:Schijfremmen hebben voor zover ik weet geen aan/uit knop, maar een handel waar je de remdruk mee kan bepalen, en waarmee je dus heel precies kan remmen.
Of dit beter is dan velgremmen durf ik niet te zeggen, want ik heb het simpelweg nog niet geprobeerd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
53x11 schreef:Da's waar (tenzij een noodstop, daar kennen iig mijn reflexen alleen aan/uit), maar wat heb je aan doseren als je 75% van de range toch niet kan gebruiken omdat je bij 25% remkracht al blokkerende wielen hebt?japiecarbon schreef:Schijfremmen hebben voor zover ik weet geen aan/uit knop, maar een handel waar je de remdruk mee kan bepalen, en waarmee je dus heel precies kan remmen.
Of dit beter is dan velgremmen durf ik niet te zeggen, want ik heb het simpelweg nog niet geprobeerd.
misschien ben je toch iets te voorbarig, ik zou die remmetjes eerst eens proberen voordat je een mening geeft, misschien remmen ze wel heerlijk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die schrijfremmen minder fijn vind remmen dan normale velgremmen. Dat bestaat gewoon niet.
Even buiten de discussie of het nodig is voor een racer.
Even buiten de discussie of het nodig is voor een racer.
Voor een racer lijkt het me niet echt nodig, zeker niet sinds er afscheid is genomen van de verchroomde velgen (daarmee kan ik in de regen remmen wat ik wil, maar alleen stoppen met trappen heeft evenveel effect). Ik moet wel eerlijk zeggen dat (mechanische) schijfremmen heerlijk doseerbaar zijn, mits goed afgesteld. Mijn LBS had zer als aan/uit-knop afgesteld, maar na een aantal proefritten en veel geklooi kon ik van 30 naar 0 in een metertje of 5 zonder blokkeren.
[offtopic]
Wat je niet wilt op je fiets zijn Altenburger Synchron remmen, zelfs met optimale afstelling stop je daar niet mee
[/offtopic]
[offtopic]
Wat je niet wilt op je fiets zijn Altenburger Synchron remmen, zelfs met optimale afstelling stop je daar niet mee
[/offtopic]
...en wat nou als in de koers snel van wiel moet worden gewisseld. De keren dat ik mijn mtb-wiel direct zonder aante lopen in m'n frame vastzet zijn zeldzaam, altijd wel wat bijstellen van de remmen. Hier zie ik nog wel een praktische uitdaging. Benieuwd naar wat ze verzinnen...
Laat ik beginnen te stellen dat ik sec niks tegen schijfremmen heb ( op mijn mtb ben ik er meer dan blij mee ); maar ik heb tijdens de laatste editie van AD6 iemand een mooie nieuwe Colnago naar de bliksem zien helpen toen hij zichzelf onderuit remde in bocht 12 waar nogal wat smeltwater over de weg stroomde.
M.i. is de combi tubes/schijfremmen ietwat ongelukkig.
De remkracht van schijven overtreft de adhesie tube/wegdek in hoge mate ( zeker als dat wegdek nat is ). De ongelukkige afdaler tijdens AD6 schrok van de hoeveeleid water die plots over de weg stroomde; en hoewel hij gematigd afdaalde ( ca 30 km/h) blokkeerde zijn voorwiel onmiddellijk, en kwam hij ten van in de "greppel" naast het wegdek.
Ik heb de schade niet opgenomen, daar er meteen professionele hulp ter plekke was, maar een prettig gezicht was het niet.
Ik koester schijven op mijn mtb, maar op m'n racefiets hoef ik ze niet.......
M.i. is de combi tubes/schijfremmen ietwat ongelukkig.
De remkracht van schijven overtreft de adhesie tube/wegdek in hoge mate ( zeker als dat wegdek nat is ). De ongelukkige afdaler tijdens AD6 schrok van de hoeveeleid water die plots over de weg stroomde; en hoewel hij gematigd afdaalde ( ca 30 km/h) blokkeerde zijn voorwiel onmiddellijk, en kwam hij ten van in de "greppel" naast het wegdek.
Ik heb de schade niet opgenomen, daar er meteen professionele hulp ter plekke was, maar een prettig gezicht was het niet.
Ik koester schijven op mijn mtb, maar op m'n racefiets hoef ik ze niet.......
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
- Locatie: Soest
- Contact
Bovenstaand was wellicht ook gebeurt met velgremmen. Die krijg ik ook aan het blokkeren als ik dat wil. De remkracht van mijn velgremmen overschrijd de mogelijkheden van de grip van de bandjes.
Verandering van ondergrond (nat/droog) kan bij zowel velgrem als schijfrem 'fataal'zijn. Kan wat dat betreft niet wachten...........
Verandering van ondergrond (nat/droog) kan bij zowel velgrem als schijfrem 'fataal'zijn. Kan wat dat betreft niet wachten...........
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
Eindelijk ook hydraulische schijfremmen van Shimano op Ultegra niveau...
http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... ook-37750/
Ben benieuwd. Jammer dat ik dit jaar net nieuwe wielen heb gekocht en mijn frame niet geschikt is voor schijfremmen.... Ziet er goed uit (hoewel sommige het juist lelijk zullen vinden) en lijken erg op de Saints van Shimano, waarvan ik de schijven ook nog wel op mijn mtb wil hebben...
Hopelijk wordt het er net zo door heen gedrukt als bij de mtb's en zie je straks geen velgremmen meer met een beetje hulp van de UCI dan...
http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... ook-37750/
Ben benieuwd. Jammer dat ik dit jaar net nieuwe wielen heb gekocht en mijn frame niet geschikt is voor schijfremmen.... Ziet er goed uit (hoewel sommige het juist lelijk zullen vinden) en lijken erg op de Saints van Shimano, waarvan ik de schijven ook nog wel op mijn mtb wil hebben...
Hopelijk wordt het er net zo door heen gedrukt als bij de mtb's en zie je straks geen velgremmen meer met een beetje hulp van de UCI dan...
Het ziet er in ieder geval beter uit dan die van Sram maar wel een beetje lomp. In het (prof)peloton zie ik het nog niet gebeuren dat dit de standaard wordt. Dat is veel de lastig met wielwissels omdat de afstelling erg nauw komt.
Sowieso vind ik het op een racefiets vrij nutteloos. Ik zij mij zelf echter nog wel een crosser kopen met hydraulische schijfremmen. Dan kan heb ik 1 fiets die ik alleen door het wisselen van de banden voor andere doeleinden kan gebruiken zonder concessies te doen aan het remvermogen.
Ik zou den denk ik vooral met Challenge Strada Bianca 30mm's rijden.
Sowieso vind ik het op een racefiets vrij nutteloos. Ik zij mij zelf echter nog wel een crosser kopen met hydraulische schijfremmen. Dan kan heb ik 1 fiets die ik alleen door het wisselen van de banden voor andere doeleinden kan gebruiken zonder concessies te doen aan het remvermogen.
Ik zou den denk ik vooral met Challenge Strada Bianca 30mm's rijden.
Campagnolo Ultra Dork
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Dan wordt het nu dus wachten op schijfremmen met ABS. Tot die tijd voor mij geen schijfremmen. Waar ik fiets zijn nagenoeg geen heuvels, en hoef ik eigenlijk slechts een beetje bij te remmen om een bocht om te gaan.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Als iedereen er zo over blijft denken wordt het natuurlijk nooit wat... Shimano XT's werken juist heel goed vind ik. Stelt zich automatisch weer bij wielwissel, en bij UCI mtb wedstrijden zie ze ook dat ze gewoon snel een wiel kunnen wisselen... Soms sneller als ik bij de Giro of TdF zie...Ernie C. schreef:Het ziet er in ieder geval beter uit dan die van Sram maar wel een beetje lomp. In het (prof)peloton zie ik het nog niet gebeuren dat dit de standaard wordt. Dat is veel de lastig met wielwissels omdat de afstelling erg nauw komt.
Sowieso vind ik het op een racefiets vrij nutteloos.
Maargoed het is idd onhandig als die Mavic motoren ook nog eens schijfremwielen op hun motor moeten nemen naast de verschillende velgremsets...
Maar 2 weken terug weer eens de laatste 35km naar huis toe in de regen moeten fietsen op de racefiets en dan weet ik weer waarom ik schijfremmen op mijn mtb zo fijn vind...