Nieuwe fiets budget
Hallo iedereen,
Ik heb een vraag met betrekking tot een nieuwe fiets.
Ik heb een beperkt budget, pak 'em beet 800 euries, en ik wil in ieder geval een tiagra groep erop hebben (naar aanleiding van verhalen dat dit toch wel aanbevelenswaard is t.o.v. sora). Nu heb ik een vijftal fietsen gevonden die aan mijn specs voldoen, maar ik zie als leek weinig verschil. Ik snap dat het een heel persoonlijk verhaal is qua zithouding en framegeometrie, maar wellicht dat jullie iets kunnen roepen over kwalitatieve aspecten van de onderdelen, en wellicht ook kunnen aflezen aan de vorm van het frame of er nog specifieke algemeenheden zijn op te merken daarover. Moet nog opmerken dat ik 1m90 ben, 100 kg weeg, en wel eens op een stadsfiets de trappers eraf getrapt heb. Dus degelijkheid vind ik belangrijker dan vorm of trendgevoeligheid. DUs liever wielen met veel spaken dan met weinig denk ik zo... Qua gewicht maakt het me niet uit of een fiets bij wijze van spreken 9,2 of 10,1 kg weegt (Ben nu een Batavus AX Light gewend van 11 jaar oud met 2 voorbladen).
De fietsen die ik heb gezien waren:
- Bulls vulture 3 2012
- Umbria sensa tiagra
- Focus 2012 variado 3.0
- Trek 1.5 triple 2012
- Merida Ride Lite 93-30 2012
Als jullie in die prijsklasse nog andere suggesties hebben, ik ben zeer benieuwd! Ook qua groep: Ik zie op de FAQ pagina de SRAM Apex staan als volgend kwalitatief stapje na die Tiagra. Heb er totaal geen ervaring mee maar als dat prijstechnisch mogelijk is en kwalitatief vergelijkbaar of beter, vind ik dat zeker ook een optie! Ik hoor graag van jullie!
Ik heb een vraag met betrekking tot een nieuwe fiets.
Ik heb een beperkt budget, pak 'em beet 800 euries, en ik wil in ieder geval een tiagra groep erop hebben (naar aanleiding van verhalen dat dit toch wel aanbevelenswaard is t.o.v. sora). Nu heb ik een vijftal fietsen gevonden die aan mijn specs voldoen, maar ik zie als leek weinig verschil. Ik snap dat het een heel persoonlijk verhaal is qua zithouding en framegeometrie, maar wellicht dat jullie iets kunnen roepen over kwalitatieve aspecten van de onderdelen, en wellicht ook kunnen aflezen aan de vorm van het frame of er nog specifieke algemeenheden zijn op te merken daarover. Moet nog opmerken dat ik 1m90 ben, 100 kg weeg, en wel eens op een stadsfiets de trappers eraf getrapt heb. Dus degelijkheid vind ik belangrijker dan vorm of trendgevoeligheid. DUs liever wielen met veel spaken dan met weinig denk ik zo... Qua gewicht maakt het me niet uit of een fiets bij wijze van spreken 9,2 of 10,1 kg weegt (Ben nu een Batavus AX Light gewend van 11 jaar oud met 2 voorbladen).
De fietsen die ik heb gezien waren:
- Bulls vulture 3 2012
- Umbria sensa tiagra
- Focus 2012 variado 3.0
- Trek 1.5 triple 2012
- Merida Ride Lite 93-30 2012
Als jullie in die prijsklasse nog andere suggesties hebben, ik ben zeer benieuwd! Ook qua groep: Ik zie op de FAQ pagina de SRAM Apex staan als volgend kwalitatief stapje na die Tiagra. Heb er totaal geen ervaring mee maar als dat prijstechnisch mogelijk is en kwalitatief vergelijkbaar of beter, vind ik dat zeker ook een optie! Ik hoor graag van jullie!
Qua specs ontlopen deze fietsen elkaar niet zo veel.
Qua geometrie zijn er grote verschillen.
Van comfort ( Merida) tot racy ( Sensa)
Mits ze allen binnen je budget vallen ( ik neem aan van wel ) kun je maar 1 ding doen.
Proefrijden.
De fiets waarop jij het fijnst zit is jouw fiets.
Succes.
Qua geometrie zijn er grote verschillen.
Van comfort ( Merida) tot racy ( Sensa)
Mits ze allen binnen je budget vallen ( ik neem aan van wel ) kun je maar 1 ding doen.
Proefrijden.
De fiets waarop jij het fijnst zit is jouw fiets.
Succes.
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
Topfiets voor weinig.
http://www.bike-discount.de/shop/a78688 ... n=NL130502" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bike-discount.de/shop/a78688 ... n=NL130502" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de reacties! Ik moet zeggen dat ik zelf een beetje huiverig ben voor tweedehands. Ten eerste omdat ik het moeilijk vind hoeveel kilometers er op het karretje staan. Voor mijn gevoel moet je dan toch echt erg technisch onderlegd zijn om te kunnen constateren dat het bijvoorbeeld wel mee valt met die slijtage. ten tweede omdat ik die fiets met een fietsenplan via mijn werk wil kopen. En ten derde omdat ik toch meer van nieuw houd, met twee jaar garantie. Maar goed dat is erg persoonlijk, besef ik ook wel.
Ik vroeg me af of, als je naar de specificaties van die door mij genoemde fietsen kijkt, er nog wat te zeggen over kwaliteit van de afwerking. Met name wielen/velgen, voorvork en constructiewijze/lagering balhoofd en dergelijke. Ik vraag dit met het oog op de belasting op die onderdelen, door mijn ehm... aardige gewicht. Bedankt in ieder geval voor het meedenken/advies!
Ik vroeg me af of, als je naar de specificaties van die door mij genoemde fietsen kijkt, er nog wat te zeggen over kwaliteit van de afwerking. Met name wielen/velgen, voorvork en constructiewijze/lagering balhoofd en dergelijke. Ik vraag dit met het oog op de belasting op die onderdelen, door mijn ehm... aardige gewicht. Bedankt in ieder geval voor het meedenken/advies!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 09 sep 2012 22:44
Bulls heeft ook aardige fietsen met dito groep, zie http://www.mantel-fietsen.nl/bulls-harrier-1
Ik kijk namelijk ook naar dezelfde range en zit te denken aan Bulls en Rose
Ik kijk namelijk ook naar dezelfde range en zit te denken aan Bulls en Rose
Met fietsplan is dit denk ik ongeveer het beste wat er te krijgen is:http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... 5-2013/576
Maar over het algemeen is het fietsplan niet zo voordelig voor de aanschaf van een racefiets. Je kunt geen fietsen kopen die in de aanbieding zijn en je bent verplicht verplicht je fiets te verzekeren en te voorzien van een goedgekeurd slot.
Juist op de momenten dat er veel racefietsen worden gejat zoals toertochten (waar je het slot er niet op hebt) en thuis uit de schuur heb je niks aan die verzekering.
Normaal kun je bij een fietsenmaker ook nog 10 a 15% korting, eventueel aan accessoires bedingen als de fiets niet in de aanbieding is, bij een fietsplan gaat dat niet.
Al met al ben je vaak beter af met een fiets die stevig is afgeprijsd. Ook 2de hands bij een fietsenmaker kan een optie zijn.
Maar over het algemeen is het fietsplan niet zo voordelig voor de aanschaf van een racefiets. Je kunt geen fietsen kopen die in de aanbieding zijn en je bent verplicht verplicht je fiets te verzekeren en te voorzien van een goedgekeurd slot.
Juist op de momenten dat er veel racefietsen worden gejat zoals toertochten (waar je het slot er niet op hebt) en thuis uit de schuur heb je niks aan die verzekering.
Normaal kun je bij een fietsenmaker ook nog 10 a 15% korting, eventueel aan accessoires bedingen als de fiets niet in de aanbieding is, bij een fietsplan gaat dat niet.
Al met al ben je vaak beter af met een fiets die stevig is afgeprijsd. Ook 2de hands bij een fietsenmaker kan een optie zijn.
Campagnolo Ultra Dork
Ik weet het, het is off topic, maar je triggert me met deze opmerking. Is dit een onderbouwde stelling? Zijn hier cijfers van? Moet ik me zorgen gaan maken?Ernie C. schreef: Juist op de momenten dat er veel racefietsen worden gejat zoals toertochten....
Ik herken dit namelijk niet, niet persoonlijk en ook nog nooit meegemaakt bij een ander, terwijl ik toch behoorlijk wat toertochten heb gereden en mijn fiets overal neer zet (uit het zicht). Ik heb juist altijd het gevoel dat toertochten worden bezocht door mede fietsliefhebbers en dat de mensen respect hebben voor elkaars fietsen.
Ik heb er geen cijfers van maar ik hoor wel af en toe dat er bij toertochten fietsen worden gestolen. Ook ken ik enkele mensen waar de garage of schuur is opengebroken en waar ALLEEN de racefietsen en of mountainbikes zijn gestolen.
Ik heb echter nog nooit gehoord dat er een racefiets (eentje die ook als zodanig gebruikt wordt) gejat is bij de supermarkt, de kroeg, het station o.i.d.
Mijn stelling zegt ook niet zo veel over de frequentie van diefstal bij racefietsen maar meer over de (on)zin van een standaard fietsverzekering voor een racefiets.
Ik heb echter nog nooit gehoord dat er een racefiets (eentje die ook als zodanig gebruikt wordt) gejat is bij de supermarkt, de kroeg, het station o.i.d.
Mijn stelling zegt ook niet zo veel over de frequentie van diefstal bij racefietsen maar meer over de (on)zin van een standaard fietsverzekering voor een racefiets.
Campagnolo Ultra Dork
Onzin, met hoofdletter O.Ernie C. schreef: Maar over het algemeen is het fietsplan niet zo voordelig voor de aanschaf van een racefiets. Je kunt geen fietsen kopen die in de aanbieding zijn en je bent verplicht verplicht je fiets te verzekeren en te voorzien van een goedgekeurd slot............
Normaal kun je bij een fietsenmaker ook nog 10 a 15% korting, bij een fietsplan gaat dat niet.
Ligt er maar net aan welke afspraken je werkgever (en FM) hanteert met het fietsplan.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Maar over het algemeen gelden een of (vaak) meerdere van deze regels dus zo'n onzin is het niet. Er zijn inderdaad uitzonderingen daarom heb ik niet gesteld dat het altijd ongunstig is om het via een fietsplan te doen.
Campagnolo Ultra Dork