Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wielen voor gewichtige mannen

Ben X-trail
Forum-lid

Ben X-trail 03 jun 2013 12:03

hallo,

ik heb sinds een aantal weken een racefietsje en het bevalt mij meer dan prima. Na wat speurwerk een 2de hands beginnersfiets gekocht van X-trail. De fiets doet het goed naar mijn beginnersidee. echter zit ik nog met 1 ding en dat zijn de wielen / velgen.
mijn lichaamsgewicht is momenteel ca.120kg en kan niet inschatten of de wielen/velgen/spaken dit op langere termijn aankunnen. uiteraard is het wel de bedoeling dat die 120kg na verloop van tijd minder wordt... :-)

kan iemand mij e.e.a voorlichten over het gewicht wat wielen aankunnen en waar ik dan allemaal op moeten letten? en heeft iemand daarnaast tips voor me om mijn huidige wielen, indien nodig te upgraden?

martijn78
Forum-lid

martijn78 03 jun 2013 12:18

Gezien jou gewicht kun je het beste een set handgespaakte wielen nemen, je kunt een mail sturen
naar Zoran van Bikexperto of Marc van Wheeltec, zij kunnen een mooie set wielen maken die geschikt is voor jou gewicht. Zij houden rekening met de juiste naaf, spaak + velg.
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Karl66
Forum-lid

Karl66 05 jun 2013 01:11

Volgens mij worden die fietsen met 32-spaaks wielen geleverd en dat betekent dat ze behoorlijk zwaar zijn, maar ook stijf en sterk. Ik zou er gewoon lekker mee blijven fietsen en niet gelijk een setje wielen kopen dat net zo duur is als je fiets.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 05 jun 2013 09:39

martijn78 schreef:Gezien jou gewicht kun je het beste een set handgespaakte wielen nemen, je kunt een mail sturen
naar Zoran van Bikexperto of Marc van Wheeltec, zij kunnen een mooie set wielen maken die geschikt is voor jou gewicht. Zij houden rekening met de juiste naaf, spaak + velg.
+1
Voordeel is dat je dan zelf je kan bepalen welke body je wilt en velgen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 05 jun 2013 10:57

36 spaken
shimano 105 naven
mavic cxp33 velgen

klaar.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

tosstheboss
Forum-lid

tosstheboss 05 jun 2013 13:46

Ik zie dat er veel diverse oplossingen geboden worden.
Hier het definitieve lijstje van de mogelijkheden.

Handgespaakt bij welke wielbouwer ook zijn:
Regida DP18 36 gaats met minimaal 105 naaf (goedkoopst)
Macic cxp33 ook 36 gaats met minimaal 105 naaf (iets duurder)
DT swiss RR 525 32 gaats mogelijk met diverse naven minimaal 105 ( persoonlijk geen gezicht maar ja de kosten he) (kosten loopt al bijhoorlijk op)

De enige "kant en klare"wiel:
Marchisio solida, duurste van het rijtje

Bestellen op internet, of bij lokale gespecialiceerde FM met een wielbouwer in dienst:
Het laatste, bij jou gewicht kan er altijd nog iets verkeert gaan, service en garantie is nu eenmaal makkelijker bij je FM dan via internet.

Veel plezier.
op een waterfiets kom je ook vooruit

Karl66
Forum-lid

Karl66 05 jun 2013 14:28

Volgens mij vraag TS niet welke wielen hij moet kopen, maar of hij met de bestaande wielen zonder problemen kan fietsen. En dat zou normaal gesproken zonder problemen moeten kunnen, ik verbaas me dus ook over de adviezen die gegeven worden in dit topic.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

ronner
Forum-lid

ronner 05 jun 2013 14:44

.
Laatst gewijzigd door ronner op 06 aug 2020 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 05 jun 2013 20:19

Karl66 schreef:Volgens mij vraag TS niet welke wielen hij moet kopen, maar of hij met de bestaande wielen zonder problemen kan fietsen. En dat zou normaal gesproken zonder problemen moeten kunnen, ik verbaas me dus ook over de adviezen die gegeven worden in dit topic.
Ben X-trail schreef: en heeft iemand daarnaast tips voor me om mijn huidige wielen, indien nodig te upgraden?
Volgens mij vraagt TS toch wel degelijk ook om suggesties voor een upgrade, of lees ik nu zo slecht?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 05 jun 2013 20:33

"Indien nodig... " volgens mij is die upgrade vraag alleen relevant als hij het advies krijgt om zijn wielen te vervangen.
Mijn vragen aan TS zijn dan ook:
Wat heb je nu voor wielen?
Heb je daar nu problemen mee? (Spaakbreuk, lopen ze tegen remblokjes aan, voelen ze slap aan )
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

sorcees
Forum-lid

sorcees 07 jun 2013 09:54

Als je "voorzichtig" rijdt, d.w.z. niet door gaten in de weg, geen stoeprandjes of andere scherpe overgangen (b.v. bij bruggen), dan kom je met deze wielen een heel eind, wel regelmatig de spakenspanning (laten) controleren.
Indien ze toch niet voldoen, zie hierboven, zelf heb ik heel goede ervaringen met de combinatie van dp18 + 105 + 36 spaken, geheel in zwart, by zoran!
Niet duur, superstijf en enigzins aan de zware kant (iets dat nauwelijks opvalt bij 100+ kg).

lange63
Forum-lid

lange63 07 jun 2013 11:30

Ben zelf 2.03m en weeg 96kg 'schoon aan de haak'. Tot een aantal jaren geleden gereden op Mavic CXP 33, 36 spaaks. Goede wielen, slechts af en toe een klein slagje. Door regelmatig spaakspanning te laten controleren door de FM en zelf consequent de kleine slagjes eruit te halen heb ik nooit serieuze problemen gehad met deze wielen.

Een aantal jaren geleden het plan opgevat om Parijs - Roubaix te rijden. Tevens wilde ik eens een meerdaagse tocht rijden: gewoon van a naar b met de racer en (miniale) bagage mee. Kortom: met die plannen zouden de CXP-tjes wel wat meer te verduren krijgen.

Uiteindelijk contact opgenomen met Zoran (Bikexperto) en hem mijn gewicht en plannen in een mail voorgelegd. Zijn oplossing was een Ambrosiovelg met 32 spaken, waarbij hij specifieke opvattingen had over de dikte van de spaken en het spaakpatroon. Van wielen heb ik geen verstand dus ben ik er blind voor gegaan. Niet eens zo duur, en Parijs - Roubaix gereden zonder ook maar één miniscuul slagje in mijn wielen. En dat is nu nog steeds zo. Probleemloze wielen, hoef ze nooit weg te brengen, spaaknippels alleen aangeraakt om ze schoon te maken :D .

Kortom: neem contact op met een goede wielbouwer en laat je adviseren!!
staal.....what else.....??

Plaats reactie