Ik rij nu al een tijdje op een oude Junckers Tour de France als 'stadsfiets' en hij brengt me prima waar ik zijn moet met een leuk tempo, maar daadwerkelijk tot stilstand komen zit er niet in...
Op dit moment zitten er Altenburger Synchron remmen op. Helaas is kunnen deze remmen door de korte arm van de kracht niet zo gek veel remkracht verzorgen (iets dat in de binnenstad van Utrecht regelmatig nodig is). Daarom denk ik erover ze vervangen door moderne Shimano dual-pivot remmen (met extra lange calipers anders past het niet).
Is dit levensvatbaar, of kan ik beter de hele remmenset inc kabels en hendels vervangen (wat een stuk duurder wordt)?
Het is uiteindelijk de bedoeling het voorwiel (achterwiel is nieuw wegens extreme roest) en zadel ook te vervangen, om de uitstraling van een chique fixie te krijgen, met behoud van versnellingen
Nieuwe dual-pivot op oude fiets?
Begin eens met je remblokken te vervangen en goed af te stellen. Per paar kost het slechts €0.95. Waarom stel je de vraag hier als het zo eenvoudig kan?
Beetje stom van me om dat er niet bij te melden...
De afstelling is zo goed mogelijk (+/- 1 mm afstand van velg, grijpt snel aan) en heb al 2 sets blokken geprobeerd. Helaas remt de fiets nog net zo slecht als met de originele blokken (behalve bij regen, dan doet de achterrem het beter dan normaal)
De afstelling is zo goed mogelijk (+/- 1 mm afstand van velg, grijpt snel aan) en heb al 2 sets blokken geprobeerd. Helaas remt de fiets nog net zo slecht als met de originele blokken (behalve bij regen, dan doet de achterrem het beter dan normaal)
Ok; zo net ook al antwoord ingetikt, gaan ze midden op de dag onderhoud plegen!
heb je misschien een stalen velg vooraan? Remt niet, is meer stroef glijden. En achter een nieuwe (alu) velg? Stalen velg vervangen door alu! korte remhoeven zijn wel stijver dan lange, maar kosten meer kracht. Alu uit jaren zeventig is heel wat slapper dan de alu-legeringen waar thans remhoeven van worden gemaakt. Ze zult met de Shimano calipers (max 57mm) niet uit de voeten kunnen. Tektro maakt ze, ik dacht tot 75mm, M-gineering.nl heeft ze.
heb je misschien een stalen velg vooraan? Remt niet, is meer stroef glijden. En achter een nieuwe (alu) velg? Stalen velg vervangen door alu! korte remhoeven zijn wel stijver dan lange, maar kosten meer kracht. Alu uit jaren zeventig is heel wat slapper dan de alu-legeringen waar thans remhoeven van worden gemaakt. Ze zult met de Shimano calipers (max 57mm) niet uit de voeten kunnen. Tektro maakt ze, ik dacht tot 75mm, M-gineering.nl heeft ze.
Wat een fiets voor jou waard is, druk je niet uit in stom geld...
Haha, dat is waar, maar gezien de inversteringen in mn echte racefiets en het jat- en schaderisico hier in Utrecht besteed ik er liever (nog) niet teveel aanklimmer schreef:Wat een fiets voor jou waard is, druk je niet uit in stom geld...
Als ik geld te over zou hebben zou ik voor de Gran Compe 610 gaan, die zijn helemaal mooi. Ik denk dat het wel €2-300 gaat kosten voordat ik de fiets heb zoals ik m uiteindelijk wil hebben. Helaas heb ik dat niet even over, dus gaat de praktische kant nog eventjes voor