Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

fiets ondergoed

screenkiller
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jun 2013 21:06

screenkiller 10 jun 2013 17:58

hoor je niet onder je bibshort en jersey een ondergoed te dragen?
wat voor onder goed?
maakt castelli toevallig ook fiets ondergoed?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6099
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 jun 2013 18:03

Onder een koersbroek draag je GEEN onderbroek. Nergens voor nodig en daar is een koersbroek ook niet voor gemaakt. Die zeem is er niet voor niets. Speciaal fiets ondergoed bestaat dus ook niet.
Live fast; die young. mijn blog

screenkiller
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jun 2013 21:06

screenkiller 10 jun 2013 19:12

ik neem aan dat je wel een ondergoed (shirt) draagt.
draag je die onder de bibshorts of over de bibshorts?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 10 jun 2013 19:19

Er is geen enkel bezwaar tegen het dragen van ondergoed. Als je dagen achter elkaar veel fietst is het slim om niet steeds het zelfde model onderbroek te dragen (naden). Het categoriaal afwijzen van de onderbroek is een typisch benenscheerders-argument. Onder-shirts draag ik het liefst onder de bib.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 10 jun 2013 20:19

Het wel of niet dragen van ondergoed is een persoonlijke kwestie.
Zomaar zeggen dat het niet hoort is een beetje als Geert Wilders, populisme ten top. ;)
Ik heb bij al mijn bibshortsdie ik gehad heb last gehad van de naadjes van de ingenaaide zeem.
Ik draag dus een bijna naadloze lycra onderbroek als ik langere tijd op de fiets zit.
Hiermee voorkom ik hinderlijke schuurplekken.
Maar ik ken ook mensen die dit soort plekken juist krijgen door het dragen van een onderbroek.
Dus mijn advies is om het zelf te proberen wat je het fijnste vind.
Vwb shirts, deze draag ik bijna altijd.
Alleen als het heel, heel warm is wil ik deze nog wel eens uitlaten.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 10 jun 2013 23:14

theov schreef:Het wel of niet dragen van ondergoed is een persoonlijke kwestie.
Zomaar zeggen dat het niet hoort is een beetje als Geert Wilders, populisme ten top. ;)
Ik heb bij al mijn bibshortsdie ik gehad heb last gehad van de naadjes van de ingenaaide zeem.
Ik draag dus een bijna naadloze lycra onderbroek als ik langere tijd op de fiets zit.
Hiermee voorkom ik hinderlijke schuurplekken.
Maar ik ken ook mensen die dit soort plekken juist krijgen door het dragen van een onderbroek.
Dus mijn advies is om het zelf te proberen wat je het fijnste vind.
Vwb shirts, deze draag ik bijna altijd.
Alleen als het heel, heel warm is wil ik deze nog wel eens uitlaten.
Ome Geert heeft er weinig mee te maken denk ik. :)
Laten we ook niet elke afwijkende gedachte zomaar voor het gemak als persoonlijke voorkeur bestempelen. Vervelend genoeg natuurlijk als je last hebt van je broek, maar het principe is dat:

De fietsbroek per definitie zo gemaakt is dat je er dus geen andere kleding zoals onderbroeken onder draagt. Het betreft een systeem. Een extra onderbroek gaat schuiven en of dubbel zitten en heeft extra randjes. Dit veroorzaakt extra warmte ontwikkeling, irritatie, (ver)branden, extra zweten en onnodig lang natblijven van die sectie.

Als je last hebt van de naden van de zeem dan ben je misschien allergisch voor het materiaal of heb je niet de juiste maat/model/pasvorm. Om irritatie verder te verminderen bestaat er speciale creme (vroeger gebruikte men broekenvet)

Verder bestaan er wel speciale fietsonderbroeken maar die zijn om onder een gewone (trainings)broek te gebruiken bedoeld voor bijv sportfietsers/vakantiefietsers/trekking etc. Die worden door wielrenners niet gebruikt.

Een ondershirt is daarentegen weer een heel ander verhaal. Dat is wel raadzaam maar niet altijd noodzakelijk. Niet elk materiaal is even geschikt. Ook hier betreft het een systeem. (laagjessysteem waarbij zweet wordt opgenomen en zo snel mogelijk getransporteerd aan de volgende laag die het dan weer zo snel mogelijk afgeeft aan de buitenlucht zodat je zoveel mogelijk droog blijft en je lichaamstemp constant)

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 11 jun 2013 00:56

Ik ben niet s'werelds meest ervaren fietser maar ik heb wel redelijk snel (voor mij zelf) ontdekt dat ik een onderbroek in een fietsbroek niks vind. In het begin dacht ik dat het zompig zou zijn om zo met je blote gat in zo'n zeem te zitten. Maar ik vind het juist zweterig gedoe met nog eens ondergoed. Komt ook omdat ik het liefst katoenen ondergoed draag en katoen houdt enorm veel water vast.
Wel draag ik altijd een thermo- of een zweetshirtje onder mijn normale shirtje, dat vind ik wel weer prettig.
En niet omdat het van de Rijdende Modepolitie moet, maar omdat het voor mij werkt. Dus je moet het gewoon allebei eens uitproberen en kijken wat voor jou het prettigste is en de wielerpopulisten lekker laten kleppen. Voor je het weet gaan ze zich ook nog bemoeien met je beenhaar, je ventieldopjes en de kleur van je stuurlint. 8-)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
xavierbert
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2013 12:03

Gebruikersavatar xavierbert 12 jun 2013 09:58

Het is inderdaad maar net wat je zelf het fijnste vind. Ik fiets het liefste zonder ondergoed er tussen, maar mocht je dat zelf toch fijner vinden kan je dat gewoon doen. Het beste is gewoon uitproberen denk ik. Heb alleen zelf nog nooit speciaal fietsondergoed gezien, dus denk dat je gewoon een normale sportslip moet gebruiken dan
Waarom haasten als je ook kan genieten?

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 12 jun 2013 11:16

GoldenRatio schreef:
...
Laten we ook niet elke afwijkende gedachte zomaar voor het gemak als persoonlijke voorkeur bestempelen. Vervelend genoeg natuurlijk als je last hebt van je broek, maar het principe is dat:

De fietsbroek per definitie zo gemaakt is dat je er dus geen andere kleding zoals onderbroeken onder draagt. Het betreft een systeem.
...
+1

Plaats reactie