Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Koortslip

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 13 jun 2013 23:33

Helaas heb ik sinds een aantal jaren met enige regelmaat last van een koortslip. Zoals de meeste wensen weten blijft het herpes virus altijd in het lichaam aanwezig (degene die het ooit voor elkaar krijgt om een medicijn uit te vinden die dit virus dood zal ik eeuwig dankbaar zijn ;)).

Waarom post ik dit nu op dit forum? Ik wil graag weten of het jullie lukt om een koortslip te voorkomen?

Een koorslip onstaat na een verminderde weerstand en veel zon. Dit betekent voor mij dat ik na bijna iedere zware toertocht of cyclo een paar dagen later een tintelend gevoel in mijn lippen krijg met als gevolg een koortslip.
Ik slik momenteel met regelmaat lysine (wat zeker helpt maar niet 100%), gebruik een speciale labellostick voor de lippen en smeer mezelf in. Heeft iemand nog tips om ervoor te zorgen dat die klote koortslip niet opduikt?

Daankas
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 aug 2012 08:07
Locatie: Den Haag
Contact

Daankas 13 jun 2013 23:39

Niet om het te voorkomen, heb wel laatst uitgevonden dat een koortslip bij mij stukken sneller geneest als ik hem insmeer (blijven smeren!) met vaseline.

Verder, op je voeding letten. Goed vitamines blijven eten, lukt dit niet, neem dan extra in de vorm van een pil. Maar het liefst natuurlijk gewoon een extra sinaasappel ;).

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 14 jun 2013 00:11

Ik ben er in mijn jeugd mee gekweld en nu heb ik het om de paar jaar een keer. Bij de eerste tinteling Zovirax smeren en zoveel mogelijk slapen. En inderdaad vooral op je werstand letten en gezond leven (vitamines uit groenten en fruit) en voldoende rust.
"wij" zijn enorm kwetsbar voor het virus vanuit onze medebroeders en zusters en ik let er dus goed op of de glazen en bestek in horecagelegenheden goed schoon zijn.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 14 jun 2013 08:14

Zovirax, en ook zalf met zinksulfaat, helpen uitstekend, verzachten en je hebt een sneller herstel.

Factoren die een opleving van het virus geven zijn : oa UV licht, en vermoeidheid na lichamelijke inspanning , zoals bijvoorbeeld een zware rit.

Zorg voor voldoende rust, vermijdt zoveel mogelijk vermoeidheidsstress, eet gevarieerd,smeer hoge zonnebrandfactor op de lippen, en zalven, zalven als het toch gebeurt.

MVG Arno

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 14 jun 2013 14:56

Helaas ben ik ook zo iemand die het virus bij zich draagt en 'dus' ook regelmatig 'de klos' is. Voorheen gebruikte ik Zovirax, tot een apotheek mij vertelde dat Akolip het 'nieuwe' 1e keus middel was. Zodra ik een koortslip voel opkomen, begin ik met de behandeling en bij mij persoonlijk werkt deze zinksulfaatzalf effectiever/sneller dan Zovirax. En inderdaad, je lippen (en de rest) goed insmeren, want voor je 't in de gaten hebt, heb je een huidtumor.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 14 jun 2013 15:06

Voordeel met Akolip is bovendien dat het een vrijwel onzichtbare "film "over je lip legt, dit itt Zovirax wat je als een witte klodder ziet zitten..

Naast Akolip is er ook Zinolium , wat qua werking en samenstelling hetzelfde is.

Marniparni
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 jun 2012 09:52
Locatie: Leiden

Marniparni 14 jun 2013 23:37

Focus schreef: [...] vooral op je weerstand letten en gezond leven (vitamines uit groenten en fruit) en voldoende rust [...]
+1

waarbij voor mij geldt rust = slaap
H.T.F.U.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 15 jun 2013 16:44

Voorkomen is beter dan genezen. Een koortslip wordt vaak veroorzaakt door een lokaal verstoorde afweer a.g.v. UV licht.
Sinds ik een verzorgende crème met factor 50 smeer, is het eigenlijk opgelost.
Afbeelding

bladejanjmagic
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 apr 2013 11:34

bladejanjmagic 16 jun 2013 18:11

Zodra je een tintelend gevoel waarneemt deppen met eau de cologne! Te koop in flesjes voor net geen 10.00 euro. Brand heerlijk en koortslip komt er niet door! Wel blijven deppen.

teamorange
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 nov 2007 17:38
Locatie: Schoten (B)

teamorange 16 jun 2013 19:27

Ik heb altijd van die compeed patches voor kootsblaasjes in huis...maar het beste resultaat heb ik als ik zo snel mogelijk bij de eerste symptomen het blaasje insmeer met uiercrème ,én dit zeer regelmatig herhaal.
vaseline is ook goed zoals Daankkaas hierboven al zei.... maar uiercrème ontsmet ook.

+1 voor de rust natuurlijk: voorkomen is beter dan genezen.
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....

fransiscus40
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 feb 2010 09:30

fransiscus40 21 jun 2013 08:42

@ gaisdergerman, Je zou haast zeggen dat je mijn tweelingbroer zou zijn:) Ik heb nl precies hetzelfde, ook met zeilen,skien of met andere outdoor activiteiten. Ik krijg het al zelfs na een avondje stappen!!!! Vuile glazen!!!!

Sinds 2 jaar smeer ik dagelijks na het tandenpoetsen en voor ik na bed ga mijn lippen in met Sorefix en vaak ook nog voordat ik ga werken. Dit geeft mijn lippen meer weerstand en heb nu maximaal 1 keer per jaar nu een koortslip ten opzichte van 5 tot 6 vroeger.
Er was eens....................................en fietste lang en gelukkig

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 21 jun 2013 16:54

Sorefix bevat dan ook een UV filter.
Zonnebrand is goedkoper en even effectief.

Het virus draag je zelf bij je (zoals ca. 50-70% van de bevolking).
Afbeelding

Plaats reactie