bagagedrager op mtb
-
- Forum-lid
ik wil een bagagedrager op mn trek cobia zetten. het is een 29er zonder bevestingingsmateriaal voor een drager of spatborden. welke drager bevelen jullie me aan?
ik zou dan de vraag stellen: "Welk bevestigingsmateriaal bevelen jullie aan?" Als je werkelijk nergens schroefdraad of een bevestiging voor een V-brake hebt, dan is je vraag zo goed als overbodig. Het enige wat wel kan helpen is een zadelpenklem met 2 schroeftappen. Bij M-gineering.nl.
aanvulling: ik weet niet of die drager ook je vriendin moet kunnen dragen, maar bij Racktime of Tubus vind je beslist wat je nodig hebt.
aanvulling: ik weet niet of die drager ook je vriendin moet kunnen dragen, maar bij Racktime of Tubus vind je beslist wat je nodig hebt.
Zonder schroefdraad o.i.d. ben je inderdaad aangewezen op een zadelpen. Naast de vraag welk bevestigingsmateriaal, is het denk ik belangrijk om te vragen wat je van plan bent te vervoeren. Een drager bevestigd met zadelpen is natuurlijk geen pakezel, maar bijvoorbeeld een lichte tas of reservekledig wil prima. Mocht je wel wat stevigere bevestigingspunten hebben, dan kun je beter een gewone bagagedrager monteren. Bijvoorbeeld hier vind je een heel overzichtje van bagagedragers. Zelf ik hier de bagagedrager van Toppeak gekocht en dat is tot nu toe een topding. Ik kan nu net even wat meer meenemen en hoef niet perse heel rustig te rijden. Maar zoals gezegd, zonder de juiste bevestigingen zul je moet kijken naar een zadelpendrager.
Kijk ook eens op de site van tubus. Er zijn namelijk oplossingen voor dit probleem.
Maar iets dat je je ook moet afvragen is of het frame wel sterk genoeg is voor een drager. Wellicht is de frabikant bewust de nokken vergeten te monteren. Met de gedachtenang, die frame is niet sterk genoeg voor een drager, laten we dan ook maar geen nokken monteren. Op een carbon racefiets zitten ook geen nokken. Het frame is ook niet sterk genoeg om 20 kg aan gewicht te dragen.
Maar iets dat je je ook moet afvragen is of het frame wel sterk genoeg is voor een drager. Wellicht is de frabikant bewust de nokken vergeten te monteren. Met de gedachtenang, die frame is niet sterk genoeg voor een drager, laten we dan ook maar geen nokken monteren. Op een carbon racefiets zitten ook geen nokken. Het frame is ook niet sterk genoeg om 20 kg aan gewicht te dragen.
Live fast; die young. mijn blog
Ik hoop dat TS beter begrepen heeft wat ik bedoelde met zadelpenklem met schroefoogjes!witfiets schreef:Zonder schroefdraad o.i.d. ben je inderdaad aangewezen op een zadelpen.
Kennelijk ben je niet bekend met dit onderdeel dat bedoeld is om gewone vaste bagagedragers te bevestigen aan een frame zonder schroefdraadbussen in de staande vork. Dat is heel wat anders dan zo'n klem om de zadelpen met plateautje eraan vast.