Beste fietsfanaten,
Na een tijdje fietsen heb ik besloten het echt leuk te vinden. daarom wil ik mijn fiet upgraden naar 105.
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe cassette van mijn 9 speed bijna ex Sora systeem, De fiets is deels voorzien van 105 onderdelen maar de cassette moest nog worden vervangen. Aangezien deze nu aan vervanging toe is wil Ik hier graag een 105 cassette waardige kwaliteit of vergelijkbaar gaan monteren.
Alleen waar je wel ultegra cassettes ziet (voor een 9 speed) zie je geen 105 cassettes. Hier wordt bij 9 speed vaak de term CS-HG50 of 61 aangegeven. Ik ga ervan uit dat hoe hoger het getal hoe hoger de kwaliteit.
Klopt deze gedachte , en zo ja welke komt het dichtst in de buurt van een 105 cassette. De vraag die mij eigenlijk steeds meer bezig houdt. Waarom is er voor deze aanduiding gekozen en hebben ze het niet over 105?
Dit geld in mindere mate voor de ketting. Graag zou ik een KMC ketting van 105 kwaliteit willen monteren (vraag niet waarom mijn gevoel vindt dit goede kettingen) welke KMC ketting kan ik dan het best kiezen?
Ik hoor het graag van jullie
groeten Steven
Aanduiding 9 speed cassettes
-
- Forum-lid
105 hoort bij HG50 of 61. Waarom? met dat systeem kunnen ze voor Deore dezelfde, 50, kwaliteitsaanduiding kiezen.
KMC kettingen zijn gewoon prima. Kies X9.73, is 105/deore niveau, €12,- X9.93 is meer ultegra niveau, €18,-
KMC kettingen zijn gewoon prima. Kies X9.73, is 105/deore niveau, €12,- X9.93 is meer ultegra niveau, €18,-
- Le Grimpeur
- Forum-lid
CS staat bij Shimano voor 'Cassette' (BR = Brakes/remmen, CN = Chain/ketting enz. enz.). HG staat voor HyperGlide en heeft betrekking op de wijze waarop de tandwielen van de cassette gevormd zijn voor optimaal schakelen, de zogeheten 'schakelhulpen' (uitsparingen die in de tandwieltjes zijn aangebracht). Aangezien ik meer Campagnolo 'expert' dan Shimano 'expert' ben, ga ik mij even niet wagen aan de exacte verschillen tussen de HG50 en HG60 cassettes e.d. Maar daar komt hier vast wel antwoord op. Wat ik wel weet, is dat je niet zonder meer over '105' of 'Ultegra' e.d. onderdelen kunt spreken, omdat er bij nieuwe versies ook technische verschillen zijn en dat wordt dus aangegeven door andere typenummers. Zo draagt de huidige 105-groep typenummers in de 57xx reeks en was dat voor de vorige 105-groep de 56xx reeks enz. enz. De huidige 105-cassettes dragen typenummer CS-5700, dus is er wel degelijk te zien dat het om een 105-cassette gaat. Met KMC kettingen heb ik geen ervaring (ik gebruik altijd de originele Shimano of Campagnolo kettingen), dus daar 'brand ik mijn vingers dan ook maar niet aan' qua advies, sorry .
60 x Ventoux
Is juist, maar het gaat hier echter over 9v en de vroegere CS-5500 (=9v) is weggevallen en er zijn nog maar 4 behoorlijke kwaliteitsniveau's te krijgen, CS6500, HG-50, -61 en -80.legrimpeur schreef: Zo draagt de huidige 105-groep typenummers in de 57xx reeks en was dat voor de vorige 105-groep de 56xx reeks enz. enz. De huidige 105-cassettes dragen typenummer CS-5700, dus is er wel degelijk te zien dat het om een 105-cassette gaat.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Kijk, zo leert een 'leek' weer iets van de 'prof' , bedankt!
60 x Ventoux
-
- Forum-lid
Noem dat zeker zo, zo leertvde leek weer van de prof. Bedankt voor de info, nu kan ik verder gaan met spullen bestellen.
Bedankt
Bedankt
Ik leer ook regelmatig van jou, hoor!legrimpeur schreef:Kijk, zo leert een 'leek' weer iets van de 'prof' , bedankt!
- de zwarten
- Forum-lid HC
En voor cassettes geldt: hoe hoger het nummer, hoe hoger de prijs, hoe lager het gewicht, hoe beter het schakelt, maar vaak nog: hoe sneller de slijtage.
Dus met een goedkope cassette is het allemaal een pak goedkoper, vaak duurzamer, en ietsje meer gewicht.
Dus met een goedkope cassette is het allemaal een pak goedkoper, vaak duurzamer, en ietsje meer gewicht.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- Le Grimpeur
- Forum-lid
klimmer schreef:Ik leer ook regelmatig van jou, hoor!legrimpeur schreef:Kijk, zo leert een 'leek' weer iets van de 'prof' , bedankt!
60 x Ventoux