cassette aanpassen tbv klimmen?
Ik heb een compact ultegra groep en achter een cassette van 12-25. Is dat voldoende om ook de allerstijlste heuvels te pakken. Op de Redoute trok ik het wel, maar was lekkerder geweest om een tandje lichter te schakelen. Is het dan bijvoorbeeld handig om er een 12-27 van te maken. En hoe kan ik dat het beste doen. Wat kost zoiets ongeveer? veel vragen ik weet het...
Je kunt dit soort dingen makkelijk zelf leren. Maar je moet sowieso ook in de gaten houden of je tandwielen en ketting versleten zijn en die op tijd vervangen. Voor de ketting heb je daarvoor eigenlijk een kettingmeter nodig. En om sprockets te vervangen heb je een ketingzweep en een sprocketsleutel nodig.
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=48
Maar misschien moet je het gewoon de FM laten doen en gelijk ff meekijken hoe je dat makkelijk zelf kunt doen en waar je dan op moet letten.
Kijk bij de keuze van tandwielen wat je nu normaal gebruikt en wat daarbij de kettinglijn is. Een kettinglijn die zo recht mogelijk is geniet de voorkeur. Je kunt ook speciaal voor de bergen een cassette kopen en die monteren als je die pas nodig hebt en voor het vlakke Nederland een andere casette hanteren. Meerdere mogelijkheden dus.
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=48
Maar misschien moet je het gewoon de FM laten doen en gelijk ff meekijken hoe je dat makkelijk zelf kunt doen en waar je dan op moet letten.
Kijk bij de keuze van tandwielen wat je nu normaal gebruikt en wat daarbij de kettinglijn is. Een kettinglijn die zo recht mogelijk is geniet de voorkeur. Je kunt ook speciaal voor de bergen een cassette kopen en die monteren als je die pas nodig hebt en voor het vlakke Nederland een andere casette hanteren. Meerdere mogelijkheden dus.
Rekenkundig is er nauwelijks verschil tussen een 25 en een 27t. Het scheelt net 0,10 in het verzet, dus 21 cm per omwenteling. Met dezelfde frequentie kun je dan dus precies 1km/uur langzamer rijden. De Redoute is een korte helling, van gemiddeld 9%. In de Alpen of Dolomieten gaat het vaak wel 10km aan een stuk 9%, denk aan de Giau. Of het middenstuk van de Ventoux via Malaucène: 3700 meter tegen 10,9%. Voor zo'n helling heb je een 34t nodig, als je je knieën heel wil houden. Alles hangt af van je duurvermogen in Watt gedeeld door je lichaamsgewicht. Versnellingen zijn het middel, niet het doel; dat wordt vaak vergeten, zo lijkt het. Een heelhoud trapfrequentie is 85 t/min. Dan kun je zelf uitrekenen wat je nodig hebt.
Overigens zal de kettinglijn je worst wezen, wanneer je nog een uur of zo moet klimmen!
Overigens zal de kettinglijn je worst wezen, wanneer je nog een uur of zo moet klimmen!
Madhill schreef:De laatste 3 kranjes zitten aan elkaar. Je kan een proberen bij een FM deze om te ruilen voor een 27. Als het goed is hoef je niets af te stellen, moet gewoon werken.
doe ik ook en werkt inderdaad prima. ik rij met 13-27 of 13-25 (vanwege de "18" )
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
klimmer schreef:Een heelhoud trapfrequentie is 85 t/min. Dan kun je zelf uitrekenen wat je nodig hebt.
85 vind ik toch wel erg overdreven, dat is een koffiemolentje met klimmen. Met 60-70 omwentelingen trap je je kniëen echt niet kapot en als je maar een beperkt vermogen kan leveren is het efficiënter.