Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27901
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jun 2013 13:43

Wat je zegt klopt, zodra je uitzoomt verdwijnen er een boel details. Gezien de lage resolutie ook niet zo vreemd. Andere kaarten installeren werkt niet.

Wat ik zelf overigens wel doe is de oriëntatie op 'North Up' zetten als ik geen course rijd. Dan is het schermpje iets beter bruikbaar maar het blijft een beetje behelpen, dat ben ik met je eens.

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 24 jun 2013 22:13

OK. Dan rijd ik voorlopig in mijn vakantie nog dagelijks met een Michelinkaart in mijn shirt..

Gezien de enorme ontwikkelingen op het gebied van schermresolutie, is het wel verrassend dat Garmin bij haar update naar de Edge 810 het scherm nog geen pixel heeft willen vergroten. Het hoeft echt geen Smartphone HD-kwaliteit te zijn, maar met slechts 50% meer pixels neemt de fucionaliteit van zo’n navigatie-apparaat al sterk toe.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 24 jun 2013 22:17

QQleQ schreef:Gezien de enorme ontwikkelingen op het gebied van schermresolutie, is het wel verrassend dat Garmin bij haar update naar de Edge 810 het scherm nog geen pixel heeft willen vergroten. Het hoeft echt geen Smartphone HD-kwaliteit te zijn, maar met slechts 50% meer pixels neemt de fucionaliteit van zo’n navigatie-apparaat al sterk toe.
Tsja batterij is het probleem.
What makes the boat go faster?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 24 jun 2013 22:22

QQleQ schreef:OK. Dan rijd ik voorlopig in mijn vakantie nog dagelijks met een Michelinkaart in mijn shirt..

Gezien de enorme ontwikkelingen op het gebied van schermresolutie, is het wel verrassend dat Garmin bij haar update naar de Edge 810 het scherm nog geen pixel heeft willen vergroten. Het hoeft echt geen Smartphone HD-kwaliteit te zijn, maar met slechts 50% meer pixels neemt de fucionaliteit van zo’n navigatie-apparaat al sterk toe.
Ik vind dat niet verassend en betwijfel of meer resolutie uberhaupt nut heeft en zichtbaar is tijdens het rijden. Je zit op een bewegende fiets en door de trillingen gaat veel van theoretische resolutie verloren. Je moet in een oogopslag kunnen zien waar je zit en voor de rest op het verkeer letten en niet een scherm met veel details zitten te bestuderen. Daarnaast kost meer resolutie meer processor capaciteit en als gevolg kortere akkutijd.

Contrast en helderheid is wat anders, dat mag wel beter maar dat is moeilijk met een resistief touchscreen.
Afbeelding

caje
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jun 2012 20:23

caje 28 jun 2013 01:06

Ik heb CN op de Edge 800 staan, maar wil ook OSM. Kan ik deze naast elkaar gebruiken. Op i'net lees ik dat ik de file gmapsupp.IMG moet downloaden en deze in de map GARMIN op de sd-kaart moet zetten, maar hier staat deze al van de CN. Hoe doe ik dit dan concreet?
Thx

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27901
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jun 2013 07:52

Zelfde map maar anders noemen. Moeten eindigen op .img, aantal tekens voor de punt moet 8 zijn. Geen spaties en en cijfers.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4946
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 28 jun 2013 09:03

Jij weet ook alles he...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27901
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jun 2013 11:13

Ik weet niet alles, maar over de Edge 800 weet ik wel het e.e.a. ja :D

caje
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jun 2012 20:23

caje 28 jun 2013 14:49

Dus concreet heb ik dan de city navigator erop (op sd-kaart) staan met naam gmapsupp.img en daarnaast dan de openfietsmap met als naam bijvoorbeeld gmapsup2.img
Klopt dit? Dan kan ik in de Edge 800 selecteren welke van beide ik wil activeren. Hoe laad ik nog de openfietsmap in Basecamp?
Ik had namelijk gpx-bestand gecreëerd op fietsnet-vlaanderen via knooppunten. Bij het inladen in GPS vindt hij de track met knooppunten, maar volgt deze lijn niet. Rijdt namelijk over grote(re) wegen die in de buurt van die knooppunten liggen met als gevolg dat het traject veel langer en minder rustig rijden wordt...
Een idee wat ik fout doe? Is het daadwerkelijk opgelost als ik de openfietsmap gebruik?

Sorry voor de vele vragen.

Thx,
Grts, Jan

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16440
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 jun 2013 15:15

caje schreef:Dus concreet heb ik dan de city navigator erop (op sd-kaart) staan met naam gmapsupp.img en daarnaast dan de openfietsmap met als naam bijvoorbeeld gmapsup2.img
Klopt dit? => jawel
Dan kan ik in de Edge 800 selecteren welke van beide ik wil activeren. jawel
Hoe laad ik nog de openfietsmap in Basecamp? kan je normaal dan vanzelf selecteren
Ik had namelijk gpx-bestand gecreëerd op fietsnet-vlaanderen via knooppunten. Bij het inladen in GPS vindt hij de track met knooppunten, maar volgt deze lijn niet. Rijdt namelijk over grote(re) wegen die in de buurt van die knooppunten liggen met als gevolg dat het traject veel langer en minder rustig rijden wordt...
Een idee wat ik fout doe? CityNavigator is niet geschikt voor het "fietsroutenetwerk"
Is het daadwerkelijk opgelost als ik de openfietsmap gebruik? jawel

Sorry voor de vele vragen.

Thx,
Grts, Jan
Antwoorden in het rood
Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27901
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jun 2013 16:35

Als je een course wilt rijden kun je beter geen GPX gebruiken. Dit kan namelijk ook een route zijn. Met TCX weet je zeker dat het een course is.

dbo
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 mei 2010 18:15

dbo 03 jul 2013 09:53

De laatste maanden heb ik problemen met de snelheidsmeteing op mijn Garmin 800. Ik rijd met een cadans/snelheidssensor van Garmin. De cadans lijkt die wel goed weet te geven. Tijdens het fietsen schiet de auto pause continu aan en uit de aangegeven snelheid klopt van geen kant. Wie is er bekend met dit probleem en weet er een oplossing? Volgens mij is het begonnen met de update naar versie 2.4. Nu versie 2.5 maar geen verbetering.

Gesloten