Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Op welke Bike het Teutenburgerwald in?

moriquendi
Forum-lid

moriquendi 10 aug 2010 22:12

Graag zou ik de lezers van dit topic met ervaring over des betreffende onderwerp hun kennis met mij te delen.

Ik woon sinds de zomer midden in het Teutenburgerwald in de buurt van Bad Iburg. En is een werkelijk ATB paradijs. Hier komt ook mijn probleem voor 2 jaar heb ik nog nieuwe schijfremmen (Magura Julie) en wielen Mavic (XM 719/XT) op mn 7 jaar oude hardtrail. Maar daar kom ik hier nu weinig mee uit de voeten. Voor veldrijtochten is de fiets nog prima in orde. Maar zodra ik afdaal klapt de veerring er uit en is t alleen nog maar moeilijk te controleren.

Dus heb ook al innerlijk afscheid genomen van m'n voorvork 7 jaar met een Judy tt is niet slecht. Maar daar begint het grote probleem graag wil ik dan wel een Rockshox Reba of een Sid of kan ik daar beter een fox voorvork nemen. Of een Magura Durin

Welke vork is t beste voor een lichte rijder (60 kg) in XC/tour (en afentoe misschien beetje freeride)

In Zwitserland is ook mijn volgende probleem ontstaan. Een dagje een fully gehuurd en eens lekker flink gebeest in de Zwitserse bergen. En toch wat meer over een fully gaan na denken want die kan ik ook lekker nu thuis inzetten.

Dus volgende probleem; niet oude hardtrail upgraden maar nieuwe fully.

Maar welke?

– De Cannondale Scalpel is bloed mooi maar ook net zo duur als dat ie mooi is.Scalpel

– Een CorrarecGlacier kan ik voor 1100 krijgen zonder wielen. Maar heeft dan een RockShox Recon race solo air vork der op terwijl ik eigenlijk minimaal een Reba of Sid wou of beter (als dat zin heeft?)Corratech Glacier

– Corratec Air tech WC met XTR en een fox vork als gebruikte test fiets voor € 2000
Corratec Air Tech

en dan nog het hele aanbiedingsspektrum van de Duitse markt met Redbull Canyon canyon Nerve XC en Bulls en Centurion Centurion backfire LRS Hydro XT
en zo.

en dan weer het volgende probleem waar ik heel veel verschillende verhalen over gehoord heb wel een fully geen fully. In zicht van slijtage stabiliteit en veiligheid

Het groote prijs verschill tussen de selektie van fietsen is ook een groot dilema is t verschil t het echt waart of is een duure demper binnen een paar jaar af ?

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 12 aug 2010 08:35

ga voor een fully: in die moeilijke omstandigheden heb je veel meer controle en comfort.
dure dempers hebben een normale onderhoudsinterval en jij bent licht dus dat valt mee.
zo'n achterdemper van fox gaat erg veel jaren mee: die van mij nu bijna 18.000 km!
rij zelf scalpel en ben daar helemaal weg van, maar elke lichte fiets is een voordeel in de heuvels
succes met kiezen
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

moriquendi
Forum-lid

moriquendi 12 aug 2010 21:40

Ja moet maar gaan kijken wat het gaat worden. Gister de Corratec getest en is me helemaal niet bevallen:

In het begin kraakte de fiets (wat natuurlijk nooit goed is) en ben helemaal niet te spreken over de vering maar waarschijnlijk was die verkeert af gesteld. Verder had de fiets geen lock out op het stuur die ik erg gemist heb. Al werd me vandaag vertelt dat je eigenlijk geen lockout nodig hebt zolang de fiets goed afgesteld is.

Zaterdag mag ik een Specialized Epic testen. (die wordt ingesteld op mijn gewicht) dus ben benieuwt of ik weer van mening wissel want na gister zit ik weer aan een lekkere vette hardtrail te denken ala Hardtrail

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 13 aug 2010 16:50

Als je de fiets af laat stellen voordat je 'm gaat testen is de kans groot dat de fiets helemaal verkeerd voor je is ingesteld.
Naast je gewicht moet je namelijk ook rekening houden met je rijstijl, persoonlijke voorkeur en nog wel wat andere zaken om een goede instelling te krijgen.

Wil je het maximale halen uit zo'n testrit, laat je dan informeren over de instellingsmogelijkheden, en neem een demperpompje mee voor onderweg. Mocht de instelling dan niet bevallen kun je dat aanpassen.

Een kraakgeluid kan overigens al veroorzaakt worden door een korreltje zand tussen een versnellingskabel en het frame ;)

moriquendi
Forum-lid

moriquendi 15 aug 2010 18:36

Bedankt voor de tip. De fiets was gister perfekt af gestelt. Specialized gebruikt een malletje om te meten of de acher demper juist is ingesteld dus voor dat we met een redelijk grote groep atbers onderleiding van de eigennaar van de fietsenzaak een heerlijke 30 km gereden hebben was de fiets al goed ingesteld. En de fiets super bevallen is alhoewel ie eigenlijk een beetje te groot was en ik daardoor weinig druk op het stuur had.

Maar echt een super systeem van Specialized; the Brain funktioneert echt je kan gewoon vol sprinten op die fiets zonder het gevoel te hebben dat je de achterkant in trapt ook tijdens het klimmen is t super en voelt zich echt als een hard trail aan.

In 2 week mag ik nog een Lapierre testen en misschien heeft ie dan ook spark van scott staan die ik ook mag proberen. Maar op dit moment denk ik Bankrekening plunderen en komende maand droog brood eten, want goedkoop is de epic niet

ajtb
Forum-lid

ajtb 20 aug 2010 12:59

Moriquendi schreef:Graag zou ik de lezers van dit topic met ervaring over des betreffende onderwerp hun kennis met mij te delen.

Ik woon sinds de zomer midden in het Teutenburgerwald in de buurt van Bad Iburg. En is een werkelijk ATB paradijs. Hier komt ook mijn probleem voor 2 jaar heb ik nog nieuwe schijfremmen (Magura Julie) en wielen Mavic (XM 719/XT) op mn 7 jaar oude hardtrail. Maar daar kom ik hier nu weinig mee uit de voeten. Voor veldrijtochten is de fiets nog prima in orde. Maar zodra ik afdaal klapt de veerring er uit en is t alleen nog maar moeilijk te controleren.

Dus heb ook al innerlijk afscheid genomen van m'n voorvork 7 jaar met een Judy tt is niet slecht. Maar daar begint het grote probleem graag wil ik dan wel een Rockshox Reba of een Sid of kan ik daar beter een fox voorvork nemen. Of een Magura Durin

Welke vork is t beste voor een lichte rijder (60 kg) in XC/tour (en afentoe misschien beetje freeride)

In Zwitserland is ook mijn volgende probleem ontstaan. Een dagje een fully gehuurd en eens lekker flink gebeest in de Zwitserse bergen. En toch wat meer over een fully gaan na denken want die kan ik ook lekker nu thuis inzetten.

Dus volgende probleem; niet oude hardtrail upgraden maar nieuwe fully.

Maar welke?

– De Cannondale Scalpel is bloed mooi maar ook net zo duur als dat ie mooi is.Scalpel

– Een CorrarecGlacier kan ik voor 1100 krijgen zonder wielen. Maar heeft dan een RockShox Recon race solo air vork der op terwijl ik eigenlijk minimaal een Reba of Sid wou of beter (als dat zin heeft?)Corratech Glacier

– Corratec Air tech WC met XTR en een fox vork als gebruikte test fiets voor € 2000
Corratec Air Tech

en dan nog het hele aanbiedingsspektrum van de Duitse markt met Redbull Canyon canyon Nerve XC en Bulls en Centurion Centurion backfire LRS Hydro XT
en zo.

en dan weer het volgende probleem waar ik heel veel verschillende verhalen over gehoord heb wel een fully geen fully. In zicht van slijtage stabiliteit en veiligheid

Het groote prijs verschill tussen de selektie van fietsen is ook een groot dilema is t verschil t het echt waart of is een duure demper binnen een paar jaar af ?

Hallo

Dit is mischien off topic maar ik wil het toch graag vragen.
Ik las dat je nu in het teutenburgerwald bent gaan wonen nu weet ik dat je daar mooi kunt fietsen met de wielrenner ,vaak daar tourtochten gereden.
ik woon er ongeveer anderhalf rijden vanaf
Maar met de mountainbike ben ik daar niet zo bekent, maar het lijkt mij een uitdaging om daar te fietsen.
Ik heb de single tracks bij mij in de beurt allemaal al vaak gereden.
waarvan Zeddam en Lemele het mooist zijn
Nu de vraag, kennen ze daar ook single tracks in het teutowald of vaste routes.
Zoja waar moet je dan beginnen .en wat zijn de afstanden
alvast bedankt voor de info(als je het weet tenminste?)
En veel succes met het uitzoeken met een mooie fiets.

mvg Andre

moriquendi
Forum-lid

moriquendi 23 aug 2010 23:00

vaste gepijlde routes heb je hier weinig, maar daar wordt hard aan gewerkt, ik ga nu meestal met een groepje mee dat op zaterdag start bij de fietsenzaak. Maar binnekort ik geloof komend weekend is de Transteuto en 5 september is er een georganiseerde tocht in Bad Iburg
http://www.teutotour.deteutotoer

ajtb
Forum-lid

ajtb 30 aug 2010 18:47

Moriquendi schreef:vaste gepijlde routes heb je hier weinig, maar daar wordt hard aan gewerkt, ik ga nu meestal met een groepje mee dat op zaterdag start bij de fietsenzaak. Maar binnekort ik geloof komend weekend is de Transteuto en 5 september is er een georganiseerde tocht in Bad Iburg
http://www.teutotour.deteutotoer

Bedankt nog voor de tip.
Rij Zondag 5 sept de tourtocht.
laat nog wel even horen hoe ik het vond.

groet Andre

moriquendi
Forum-lid

moriquendi 02 sep 2010 23:15

Mooi, ik krijg morgen mn epic dus ben dan ook van de partij, wil der om 9 uur zijn en direkt om 10 uur starten.

Plaats reactie