Ik ben bezig met een oude peugeot fiets (+-'95) aan het opknappen en daarbij stootte ik op een trapas die niet heel soepel meer draait. Bij het draaien kom je na een paar omwentelingen opeens wat weerstand tegen, je kan nog ronddraaien maar gaat wat stroef. Als je dan even terugdraait en dan voorwaarts terug gaat het weer soepel tot je opeens weer dit stroef moment tegenkomt.
Volgens fietsenmaker is dit door lang stil te staan en niet nodig om nieuwe trapas te steken, hij spoot er iets in (weet niet wat) en erna ging het inderdaad wat beter maar nog niet helemaal volgens mijn wens. Zou ik er nog wat in kunnen spuiten (en wat) voor ik hem terug monteer zodat hij zeker soepel draait of zal dit vanzelf verbeteren door ermee te fietsen?
Trapas soms wat stroef
Dit is toch weer typisch zuinig geklungel. Als je fietsemaker gelijk heeft, waarom haal je de zaak niet los, nieuwe kogels en vet en weer in elkaar. Zo moeilijk is dat toch niet? Geld kost het ook al niet.
Ik denk overigens dat je kunt verwachten dat er na bijna 20 jaar toch wat meer slijtage zal zijn dan een roestplekje.
Ik denk overigens dat je kunt verwachten dat er na bijna 20 jaar toch wat meer slijtage zal zijn dan een roestplekje.
-
- Forum-lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17 jun 2012 19:37
Volgens hem is probleem om nieuwe trapas te steken of het wel in het kader zou passen daar franse draad helemaal anders is dan gewone maat of zoiets.
Ik denk (ben niet zeker) dat het al industrielager is dus is enige optie om te vervangen
Ik denk (ben niet zeker) dat het al industrielager is dus is enige optie om te vervangen
Mij is onduidelijk welke optie je ziet als enige om te vervangen. Industrielagers in 1995, hoe dan?
In de jaren negentig heeft een Peugeot gewoon BSA draad ("gewone draad of zoiets"). Franse draad trapassen zijn nog wel te koop. Velo-orange. Maar dat is iets voor de jaren 70. Franse trapas schroefdraad is: 1.378 x 25.4 tpi. BSA is 1.375 x 24 tpi. Die passen niet in elkaar, inderdaad.
Wat jij hebt, zijn gewoon kogelringen, of zelfs losse kogels. Je kunt kogelringen altijd vervangen door losse kogels, altijd een klein spleetje open laten tussen de kogels, ook als je een halve kogel ruimte over hebt. Ik denk altijd dat iedereen dat weet, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Nog maar eens: met BSA schroefdraad in je bracket, past er ook een Shimano BB-UN 54 of 55 cartridge trapas in. Zelfde lengte nemen. Kost ook helemaal €11 of €12. Gaat heeeel laaang meee.
In de jaren negentig heeft een Peugeot gewoon BSA draad ("gewone draad of zoiets"). Franse draad trapassen zijn nog wel te koop. Velo-orange. Maar dat is iets voor de jaren 70. Franse trapas schroefdraad is: 1.378 x 25.4 tpi. BSA is 1.375 x 24 tpi. Die passen niet in elkaar, inderdaad.
Wat jij hebt, zijn gewoon kogelringen, of zelfs losse kogels. Je kunt kogelringen altijd vervangen door losse kogels, altijd een klein spleetje open laten tussen de kogels, ook als je een halve kogel ruimte over hebt. Ik denk altijd dat iedereen dat weet, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Nog maar eens: met BSA schroefdraad in je bracket, past er ook een Shimano BB-UN 54 of 55 cartridge trapas in. Zelfde lengte nemen. Kost ook helemaal €11 of €12. Gaat heeeel laaang meee.
Laatst gewijzigd door klimmer op 06 jul 2013 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17 jun 2012 19:37
Ben naar andere fietsenmaker geweest en dee heeft gewoon trapas vervangen zoals nodig (weet wel niet welk merk).
Wat ik we nog afvraag, bestaat er ergens een online winkel waar je allerhande gereedschap voor (oude) fietsen kunt kopen. Zo heb ik wel van alles iets, maar mijn cranktrekker was nt iets te groot voor de peugeot. Komt wel vaker voor bij oude fietsen dat er daar verschillende maten voor gebruikt waren. Niemand een lijst met meest courante gebruikte maten voor alles wat met trapas en cranks te maken heeft, voor als ik nog eens een fiets herstel
Wat ik we nog afvraag, bestaat er ergens een online winkel waar je allerhande gereedschap voor (oude) fietsen kunt kopen. Zo heb ik wel van alles iets, maar mijn cranktrekker was nt iets te groot voor de peugeot. Komt wel vaker voor bij oude fietsen dat er daar verschillende maten voor gebruikt waren. Niemand een lijst met meest courante gebruikte maten voor alles wat met trapas en cranks te maken heeft, voor als ik nog eens een fiets herstel
Kogels e.d. koop ik altijd online bij www.aandrijfshop.nl ze hebben zowel inch als metrische maten, ik hoop dat je hiermee geholpen bent.
Ed
Ed
Voor al uw vragen: Sheldon Brownsonicboy03 schreef: Komt wel vaker voor bij oude fietsen dat er daar verschillende maten voor gebruikt waren. Niemand een lijst met meest courante gebruikte maten voor alles wat met trapas en cranks te maken heeft, voor als ik nog eens een fiets herstel
Cranks uit 95 zijn wel standaard. Wel zijn er 3 maten asje op cranktrekkers, daarom zit er vaak een soort hoedje op de crancktrekker dat je er af kunt halen voor de kleinere maat. Alleen is er dan nog de derde maat; de kleinste. Daarvoor moet je een beetje knutselen. Zelf heb ik de kop van een boutje rond geslepen zodat die door de vierkante opening van een kleinste maat crank past. Het asje van die bout is ingekort zodat die kant in de opening van de cranktrekker past waar anders het hoedje in past. Zodoende kun je de as met het kopje van de bout uit de crank duwen.
Wel altijd goed onderzoeken of alles past zoals je wilt, anders trek je de schroefdraad uit je crank.
Wel altijd goed onderzoeken of alles past zoals je wilt, anders trek je de schroefdraad uit je crank.