Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

kettinglengte compact

RoeskeP
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 apr 2013 08:25

RoeskeP 25 apr 2013 19:46

Ik probeer helemaal niets opnieuw uit te vinden, maar sorry dat ik een vraag stel op dit forum waar ik het antwoord niet op weet.

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 29 apr 2013 22:13

Ik wissel ook tussen 23 en 27 cassette met een compact crankstel, geen probleem hoor. Gewoon afstellen op je grootste cassette en rijden maar.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

liehoed
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 okt 2009 21:40

liehoed 08 jul 2013 21:27

Beste,

Ik ga een nieuwe ketting monteren op mijn race fiets. Ik ga alleen van een 12-25 naar een 11-23. Dan ben ik een formule tegen gekomen. Voor heb ik een 52

hierbij de formule voor het berekenen van de lengte van een ketting.
LengteKetting = 0,157*a + 0,5*Z1 + 0,5*Z2 + 2(schakels).
a is afstand in mm van middelpunt trapas tot middelpunt achternaaf.
Z1 is aantal tanden grootste voorblad.
Z2 is aantal tanden grootste achtertandwiel.
Uit deze formule krijg je de lengte ketting in aantal schakels. Bij oneven aantal een extra optellen.

Mijn getallen waten a: 410 z:52 z:23

Mijn uitkomst is 103,87 Moet ik er dan 104 van maken en kan dat kloppen?



Graag hoor ik jullie ming en advies

Alvast bedankt groeten

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jul 2013 21:36

Hoe onnodig complex sommige mensen het willen maken. Gewoon de ketting er om heen leggen en zorgen dat de derailleur netjes verticaal staat op 52x11.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 08 jul 2013 22:27

amclassic-fan schreef:Hoe onnodig complex sommige mensen het willen maken. Gewoon de ketting er om heen leggen en zorgen dat de derailleur netjes verticaal staat op 52x11.
Dan ga jij er vanuit dat iedereen 52-11 heeft. Op blz. 1 van dit topic staat wat mij betreft de meest bruikbare vuistregel: Groot-groot schakelen en dan de ketting zo lang maken dat de derailleur niet helemaal uit elkaar getrokken wordt en in de praktijk de vakantie over is. Als dan blijkt dat je bij klein klein een ratelende ketting hebt is dat niet erg, die combi gebruik je toch niet bij compact.
Ik ga er vanuit dat je bij een compact crankstel op 'vlak' terrein alles op 't grote blad voor doe; als 't dan begint te stijgen schakel je over naar het kleine tandwiel voor en zit je meestal achter ergens halverwege je cassette en is je ketting kort genoeg om zonder geratel verder te fietsen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jul 2013 22:57

Ik reageer op het bericht boven mijn reactie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jul 2013 23:11

amclassic-fan schreef:Hoe onnodig complex sommige mensen het willen maken. Gewoon de ketting er om heen leggen en zorgen dat de derailleur netjes verticaal staat op 52x11.

Dat is de makkelijkste manier.
En voor diegenen die het niet volledig begrijpen.
- Vooraan het grootste tandwiel en achteraan het kleinste :)

Zie ook de tekening op de eerste pagina van dit topic.

Er zal natuurlijk ook wel een formule zijn met een uitkomst tot wel 9 cijfers na de komma.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie