Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn in bovenrug, tussen schouderbladen

appolopo
Forum-lid

appolopo 08 jul 2013 17:34

Ik fiets al jaren op een MTB zonder problemen en heb 2 weken geleden een racefiets erbij gekocht voor de afwisseling. Ik ben zelf 1m78 met een binnenbeenlengte van 86cm.
Mijn benen zijn vrij lang voor mijn lengte en een geometrie met een wat kortere bovenbuis werd daarom geadviseerd door diverse race/mtb fiets speciaal zaken, zoals Cube en/of Bulls.

Het is uiteindelijk een Bulls Harrier uit 2010 geworden met een framemaat van 56cm. De zadelhoogte en setback to.v. de pedalen heb ik afgesteld zoals ook op mijn MTB. Het stuur heeft een nok van 11cm en staat volgens mij ook goed.

Ik heb reeds 3x een tochtje van 60km gedaan en de fiets bevalt prima. In tegenstelling tot bij een racefietsje dat ik jaren geleden had heb ik nu geen last van mijn onderrug of handen, maar helaas wel van mijn bovenrug, tussen mijn schouderbladen. De spieren en wervels gaan daar vastzitten.

Mijn handpositie wissel ik af tussen de remmen, bovenkant en beugels, waarbij ik meer dan 50% in de beugels zit. Ik heb geen nekklachten, maar vind het wel lastig naar voren kijken als ik in de beugels zit.

Ik lees op de site wel veel over onderrug- en nekklachten maar nauwelijks iets over pijn/stijfheid tussen de schouderbladen. Zouden mijn bovenrug klachten door een verkeerde afstelling kunnen komen of is dit normaal bij mensen die met een racefiets beginnen en is het puur een kwestie van trainen?

Alvast bedankt voor tips en adviezen.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 08 jul 2013 18:32

Misschien dat onderstaand artikel je kan helpen!
Wel is het zo dat een te korte zit in dit soort problemen kan resulteren.

http://www.body2bike.com/articles/shoulderpain.pdf

Dat naar voren kijken in de beugels is een kwestie van wennen.
Succes!
Afbeelding

wivo_6
Forum-lid

wivo_6 08 jul 2013 22:03

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar volgens mij is het een kwestie van gewenning voor je spieren. Ik heb hetzelfde 'probleem' jaarlijks opnieuw bij de eerste ritjes, als mijn spieren wat gewoon zijn aan de houding gaat dit toch over. Ik heb zelf ook een MTB en daar heb ik dat niet, omdat ik daar iets meer rechtop zit denk ik.

Jordi Bakker
Forum-lid

Jordi Bakker 09 jul 2013 07:52

Kwestie van wennen lijkt me. Indien de klachten toenemen kan je altijd een fietsmeting laten uitvoeren, ik begrijp
dat je de (zitpositie op de) fiets zelf hebt afgesteld en daarvoor e.e.a. hebt gekopieerd van hoe je op je MTB zit. Een centimetertje verschil hier en daar kan groot verschil maken.

appolopo
Forum-lid

appolopo 10 jul 2013 10:20

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb gisteren 70km gefietst en meer op mijn houding gelet naar aanleiding van het artikel dat Loos aangaf. Ik fiets inderdaad veel met mijn schouders opgetrokken naar mijn oren (turtle) waardoor waarschijnlijk mijn klachten door veroorzaakt worden.

Gisteren geprobeerd om de schouders regelmatig naar achteren te trekken en had tijdens het fietsen al minder last.

Zal nog wel lastig worden om de houding structureel te veranderen aangezien ik merkte dat ik snel weer met opgetrokken schouders en gespannen armen fiets, met name op de klinkerpaden.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 10 jul 2013 12:51

appolopo schreef: Zal nog wel lastig worden om de houding structureel te veranderen aangezien ik merkte dat ik snel weer met opgetrokken schouders en gespannen armen fiets, met name op de klinkerpaden.
Iets wat je van nature doet of altijd onbewust gedaan hebt, kost enige tijd om aan te passen.
Je mag niet verwachten dat dat na een ritje gebeurd is.
Het is nl. iets wat je bewust moet doen, terwijl het normaal gesproken onbewust gebeurt.
ik denk dat je op de goede weg bent!
Afbeelding

appolopo
Forum-lid

appolopo 12 jul 2013 09:07

Ik heb gisteren mijn fiets goed laten afstellen, bleek dat ik veel te veel naar voren zat en dat waarschijnlijk mijn klachten daardoor komen. Ik heb nu een 2cm kortere stuurpen. Dit weekend weer rondje fietsen om te kijken of dat beter bevalt.

appolopo
Forum-lid

appolopo 18 jul 2013 08:36

Na installatie van de kortere stuurpen 2 keer 70km gefietst en ik merk echt veel verschil, kan het nu langer volhouden. Ik heb ook rugoefeningen van de fysio gekregen om de rugspieren sterker te maken. Mijn borstpieren zijn nu sterker dan mijn rugspieren waardoor ik blijkbaar gevoeliger ben voor bovenrug klachten op de fiets.

Plaats reactie