Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Verkeerde framemaat?

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 09 jul 2013 21:30

Ik kan me niet inbeelden dat die fiets goed is van lengte, met je handen bovenop de remgrepen zijn je armen toch volledig gestrekt?

Ik rij ook met een 54, bovenbuis is 1cm korter ... maar ben wel 1m75

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 09 jul 2013 22:00

BBL is idd niet bepalend voor de framemaat.
54 lijkt me te groot voor je.
Ik heb goede ervaringen met volgende bike fit. Als resultaat moet je enkel de competitive fit bekijken.
http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 09 jul 2013 22:04

Welke maat je exact nodig hebt is afhankelijk van meerdere factoren, je lenigheid, je doel (wedstrijden vs toeren) atletisch vermogen, slank of meer voller postuur, persoonlijke voorkeuren, etc

Dan kun je nog kijken naar je totale lengte en de binnenbeenlengte, Deze maten geven de verhoudingen tussen boven en onderlichaam aan.

Langere benen dan gemiddeld betekent automatisch een korter bovenlichaam dan gemiddeld
Kortere benen dan gemiddeld betekent automatisch een langer bovenlichaam dan gemiddeld

In het eerste geval ben je meestal beter af met een wat kortere bovenbuis dan gemiddeld.
In het tweede geval, juist een wat langere bovenbuis dan gemiddeld.

Een lichaam met gemiddelde verhoudingen, kijk naar een neutrale fietsmaat.

Jij hebt zeker geen korte benen naar verhouding maar als je dat wel had dan is een 53 cm bovenbuis nog steeds erg lang. Te lang voor jouw lengte lijkt mij.

De 54 maat fiets is meer voor iemand van 171-177

Als je op de fiets zit in fietshouding dan zou je met licht gebogen armen, met de bovenarmen een beetje een hoek lichtjes naar voren moeten maken. Als de fiets te lang is zit je met gestrekte armen naar voren. Kijk de komende dagen maar naar wat beelden van de Tour en zie hoe die mannen zo'n beetje op de fiets zitten.

Niet iedereen zit precies hetzelfd, sommige mensen hebbn heel lange armen en anderen weer erg korte. Voor een juist idee>>

Afbeelding
Afbeelding


Hier wat maten van wat vrouwen, niet helemaal jouw lengte maar het is voor een indicatie.

Rochelle Gilmore 168 cm
Horizontal toptube 51,9 cm
Stem 110 mm
http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... 59--36281/


Katie Compton 167,6 cm
Horizontal toptube 52,5
Stem 120 mm
http://www.bikeradar.com/gear/article/p ... -sl-32897/


Kaitlin Antonneau 157 cm
Horizontal toptube 51,5 cm
Stem 70 mm
http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... zw1-37137/

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jul 2013 22:13

Het verschil in lengte valt op zich best mee. De reach van de 54 is 4mm korter dan die van de 51!

Maar wat ik toch wel apart vind, is dat iemand van 1.60m met een balhoofdbuis van 165mm rijdt. Dit heeft imho met racefietsen niks meer te maken, op zo'n fiets horen fietstassen en kinderzitjes.

Als je echt niet tevreden bent over de fiets zou ik overwegen om contact op nemen met Specialized. Amerikanen houden er over het algemeen niet zo van als detailhandelaren slechte service leveren in hun naam...
Campagnolo Ultra Dork

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 09 jul 2013 22:25

Dit klinkt mij heel erg in de oren als een gevalletje van jouw maten aanpassen bij de fiets die ze hebben staan. Komt helaas vaker voor, ik heb het zelf bij mijn vorige fiets ook gehad. Als je kijkt naar de tekeningen zou je ook een maat 50 verwachten en zeker geen 54. Aan de andere kant komt de lengte van de bovenbuis op de tekening wel weer overeen met de lengte die Ever voor jouw fiets aangeeft.

Maar goed, zelf zou ik afgaan op de framehoogte op de tekening en een 50/51 cc willen hebben, 54 lijkt mij echt te groot.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16418
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jul 2013 23:22

Je bent om het plat te zeggen "in de zak gezet".

Je meting lijkt me ook niet echt professioneel.

gewoon teruggaan en zeggen waar het op staat.

Jij wil een kleiner frame want een 54 is te groot.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 10 jul 2013 11:06

Zonder foto's van de huidige fiets valt er op zich nog niet heel veel te zeggen wat wel zeker is is dat een Specialized van 54 cm nooit ook maar enigszins geschikt kan worden gemaakt voor iemand van 1.60 (met name de balhoofdlengte is een probleem).
Gewoon terug naar de fm voor een passende fiets aangezien je totaal ontevreden bent, wil hij dat niet dan is het idd. contact opnemen met de vertegenwoordiger van Specialized en hem de klacht voorleggen.
Specialized claimt een A+ merk te zijn en dat gaan niet zonder een bovenmatige hoeveelheid service, verwijzen ze je terug naar de FM (m.a.w. vertellen ze je het verder zelf uit te zoeken) dan rest er helaas niets ander dan een rechtsgang (denk niet dat het dat waard is) of je verlies nemen (maar wel even de naam van de FM en de reactie van Specialized hier plaatsen).
Helaas is het nog steeds zo dat ook op dit forum onevenredig veel fietsen voorbij komen waarbij de rijder zich aan dient te passen aan de fiets i.p.v. andersom. Op zich is daar niets mis mee als de eigenaar persé een bepaald merk wil rijden en daar bewust voor heeft gekozen. Echter als de fm. zijn voorraad wil verlagen en koste wat kost klanten voorradige spullen wil aansmeren dan is daar weinig goeds over te zeggen (en kunnnen toekomstige klanten deze winkel beter mijden).

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 10 jul 2013 14:01

Bedenk wel dat het een Specialized Dolce (een model met damesgeometrie) is. Niet vergelijkbaar dus met de herenmodellen. Roubaix/Secteur hebben bij een maat 54 een horizontale bovenbuislengte van 548 mm, de Dolce bij maat 54 eentje van 532 mm. Dat scheelt dus wel aanzienlijk. Maar toch denk ik eigenlijk dat een 51 beter zou zijn...

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 10 jul 2013 18:20

Dat besefte is al maar bovenbuis is ook niet het probleem, de balhoofdlengte wel (tenzij je op de fiets wilt zitten als een harley rijder of nekklachten hebt en je stuurpen standaard al omdraait)

Jasmijn
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jul 2013 19:37

Jasmijn 12 jul 2013 00:54

Vervolg....

Dank voor al jullie informatie en adviezen!
Ik ben naar een andere specialized verkooppunt gegaan, heb hun het verhaal vertelt en gevraagd om (tegen betaling) opnieuw te meten en advies te geven. En zij adviseerden ook maat 51 (door twee FM's beoordeeld).

Daarna teruggegaan naar mijn eigen FM. Bij binnenkomst vertelde de FM dat hij zich de avond ervoor opnieuw over 'gebogen' had en mij inderdaad gelijk moest geven. Hij heeft zijn excuses aangeboden. Helaas was maat 51 uitverkocht en om mij tegemoet te zien krijg ik (zonder extra betaling) een fiets uit de nieuwe collectie met dezelfde groepen etc. Waarschijnlijk komt deze over een maand binnen en tot die tijd krijg ik een andere fiets mee (met framemaat 51), aangepast en wel. Maar eerste rondje zit erop, en dit voelt gelijk beter.

Vervelende start, maar uiteindelijk zeer tevreden over hoe de FM dit aangepakt heeft!

Eind goed, al goed!

dtmn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 sep 2012 15:12

dtmn 12 jul 2013 08:44

Nou, das een mooie oplossing. Eind goed al goed :-)
En nu fietsen....

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jul 2013 10:44

Fijn dat het goed opgelost wordt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie