Pedaal zit muurvast
Nee, dat is staal.Podje schreef:Oei, dat klinkt dan niet goed.
Ik weet zo niet of dit de titanium versie is. Deze was ca 150 euro 2 jaar geleden. Volgens mij staal.
Staat me iets van bij dat de titanium duurder was, dus wellicht heb ik geluk wat dat betreft.
En als je het zeker wilt weten?klimmer schreef:Nee, dat is staal.Podje schreef:Oei, dat klinkt dan niet goed.
Ik weet zo niet of dit de titanium versie is. Deze was ca 150 euro 2 jaar geleden. Volgens mij staal.
Staat me iets van bij dat de titanium duurder was, dus wellicht heb ik geluk wat dat betreft.
Een magneetje doet wonderen.
[quote door guerciotti » 10 jul 2013 12:37
tungsten schreef:
Ik heb het laatst ook gehad. Uiteindelijk de cranck van de trapas los gemaakt. De cranck in de bankschroef gezet.
Het nieuwe pedaal vervolgens met kogellagervet ingesmeerd en iets minder strak vastgezet.
10nm.Meer hoeft niet.][/quote]
10 nm is niet zo heel veel. Waarom zijn die pedaalsleutels dan zo groot. Die van mij is van bek tot bek 30 centimeter. Een normale 15 mm steeksleutel is circa 12 centimeter van bek tot bek.
10 nm met een 30 centimeter steeksleutel is circa 10 kilo trekkracht. Ik heb denk ik wel een stuk harder getrokken vooral de eerste keer.
Oei,
tungsten schreef:
Ik heb het laatst ook gehad. Uiteindelijk de cranck van de trapas los gemaakt. De cranck in de bankschroef gezet.
Het nieuwe pedaal vervolgens met kogellagervet ingesmeerd en iets minder strak vastgezet.
10nm.Meer hoeft niet.][/quote]
10 nm is niet zo heel veel. Waarom zijn die pedaalsleutels dan zo groot. Die van mij is van bek tot bek 30 centimeter. Een normale 15 mm steeksleutel is circa 12 centimeter van bek tot bek.
10 nm met een 30 centimeter steeksleutel is circa 10 kilo trekkracht. Ik heb denk ik wel een stuk harder getrokken vooral de eerste keer.
Oei,
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
10 nm is niet zo heel veel. Waarom zijn die pedaalsleutels dan zo groot. Die van mij is van bek tot bek 30 centimeter. Een normale 15 mm steeksleutel is circa 12 centimeter van bek tot bek.tungsten schreef:
10nm.Meer hoeft niet.]
10 nm met een 30 centimeter steeksleutel is circa 10 kilo trekkracht. Ik heb denk ik wel een stuk harder getrokken vooral de eerste keer.
Oei, [/quote]
Die pedaalsleutel gebruik je ook om hem los te draaien en dan wil die lengte nog al eens te pas komen, zoals je al gemerkt hebt.
En die berekening wil er even niet in bij mij, 10 kg trekkracht * 30 cm. arm maakt volgens mij 30 Nm.
Je hebt gelijk. Rekenfoutje mijnerzijds.Die pedaalsleutel gebruik je ook om hem los te draaien en dan wil die lengte nog al eens te pas komen, zoals je al gemerkt hebt.
En die berekening wil er even niet in bij mij, 10 kg trekkracht * 30 cm. arm maakt volgens mij 30 Nm.
Gelukt!!!
Met behulp van veeeeel kruipolie en een sterke buurman eindelijk los.
Was wel even bang dat het bracket het op den duur niet meer aankon, maar dat ziet er gelukkig allemaal nog goed uit.
Bedankt voor alle reacties. Weer aardig wat geleerd.
Met behulp van veeeeel kruipolie en een sterke buurman eindelijk los.
Was wel even bang dat het bracket het op den duur niet meer aankon, maar dat ziet er gelukkig allemaal nog goed uit.
Bedankt voor alle reacties. Weer aardig wat geleerd.
Zie wat ik gevonden heb op de site van M-engineering. Het moet 35 nm zijn. Dit komt beterguerciotti schreef:10nm.Meer hoeft niet.tungsten schreef:Ik heb het laatst ook gehad. Uiteindelijk de cranck van de trapas los gemaakt. De cranck in de bankschroef gezet.
Het nieuwe pedaal vervolgens met kogellagervet ingesmeerd en iets minder strak vastgezet.
overeen met de lengte van de pedaalsleutel.
aanhaalmomenten (doorgaans opgave Shimano)
cantilever bevestigingsbout (m6) 5-7 Nm
centrale bout cassettefreewheel nr naaf 35-50 Nm (10 mm inbus)
centrale schroef crossversteller 3 Nm
crankbout 35-50 Nm (standaard vierkante as, Shimano spline)
derailleur nr pad 8-10 Nm
derailleurkabel klembout 5-7 Nm
expander crossversteller 5-6 Nm ( linksom is vast)
HG cassette borgring 30-50 Nm
kabelstopper op commandeurnok 2 Nm
kettingbladbout 5-7 Nm
klembout kroonstuk suspensionvork m5 12 Nm (Rond WP)
klembout kroonstuk suspensionvork m6 9 Nm (RST)
m5x 0.8 boutjes 5-7 Nm
m6 x 1 boutjes 6-8 Nm
m8 x 1.25 boutjes 10-30 Nm (10=bagger, 30 =8.8 kwaliteit en beter)
pedaal nr crank 35 Nm
remblok bevestigingsmoer (m6) 8-9 Nm
remblok zijtrekrem (m6) 5-7 Nm
remgreep nr racstuur 6-8 Nm
remhoef nr frame 8-10 Nm
remkabel klembout (m6) 5-8 Nm
Shimano bracketunits 50-70 Nm (30-40 Nm voor plastic)
spanner uitvalas handel // as plaatsen, spanmoer aandraaien tot speling weg is, handel 90 graden doordraaien
SPD schoenplaatjes 5-6 Nm
Sram gripshift klemschroef 1.5 Nm
STI-greep nr stuur 6-8 Nm
STI ratel op remkabelhouder 4-5 Nm
Pedalen zet ik, met een flinke lik montagevet, gewoon "stevig" vast. 35 Nm vind ik vrij veel (mijn Look pedalen zijn alleen vast te zetten met een 8mm inbus, dan is 35 Nm best pittig).
In principe draaien de pedalen zichzelf vaster tijdens het fietsen, niet echt nodig om daar met veel kracht aan te gaan zitten draaien lijkt me.
In principe draaien de pedalen zichzelf vaster tijdens het fietsen, niet echt nodig om daar met veel kracht aan te gaan zitten draaien lijkt me.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Moet eerlijk zeggen dat ik bij mijn pedalen de momentsleutel niet gebruik, ik denk dat ik de pedalen op zo'n 15 Nm vastzet, maar dat is echt een pure goktungsten schreef:Ik vind 35 nm ook wel veel. Maar 10 nm is weer het andere uiterste. Die M-engineering is geen domme jongen. Hij weet er veel van af. Ik kijk af en toe op zijn site en heb al diverse bruikbare tips gezien en toegepast.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?