Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 15 jul 2013 20:29

swbr schreef:Volgens mij is het vrij simpel. Een fietsbel verwacht je als je op een fietspad rijdt, je schrikt er niet van, je begrijpt vanzelf dat er iemand achter je zit die voorbij wil. Een schreeuwende man (of vrouw) verwacht je niet, dus daar schrik je van. Ik merk dat zelf ook, als ik met vriendin en kind onderweg ben, reageer ik veel rustiger op een fietsbel dan op een schreeuw.

Hoe dan ook, of je nou belt of roept, het allerbelangrijkste is je snelheid aanpassen. Op een breed fietspad met genoeg ruimte kun je vrolijk op snelheid voorbij, als er weinig ruimte is, of als je vlak voor een onoverzichtelijke situatie zit, pas dan gewoon je snelheid aan.
Precies. Niet alleen de reaguurders van nu.nl zouden wat moeten ontspannen.. :P

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 jul 2013 21:12

sloeren schreef:
swbr schreef:Volgens mij is het vrij simpel. Een fietsbel verwacht je als je op een fietspad rijdt, je schrikt er niet van, je begrijpt vanzelf dat er iemand achter je zit die voorbij wil. Een schreeuwende man (of vrouw) verwacht je niet, dus daar schrik je van. Ik merk dat zelf ook, als ik met vriendin en kind onderweg ben, reageer ik veel rustiger op een fietsbel dan op een schreeuw.

Hoe dan ook, of je nou belt of roept, het allerbelangrijkste is je snelheid aanpassen. Op een breed fietspad met genoeg ruimte kun je vrolijk op snelheid voorbij, als er weinig ruimte is, of als je vlak voor een onoverzichtelijke situatie zit, pas dan gewoon je snelheid aan.
Precies. Niet alleen de reaguurders van nu.nl zouden wat moeten ontspannen.. :P
Sorry hoor, maar ik rem rustig af, zeg (niet schreeuw) vriendelijk pardon, en dank u wel bij het passeren. Als de ingehaalde daar niet tegen kan, dan ligt het echt aan doe persoon, en niet aan mij. Gelukkig reageren de meeste mensen wel normaal
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

baron062
Forum-lid
Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 15 jul 2013 21:24

Inhakend op de fietsbel:

Wat is nu de luidste racebel? Bij voorkeur montage met een rubbertje oid, Geen verchroomde rommel.

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 15 jul 2013 21:27


rednas
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 15 jul 2010 17:59
Locatie: Flevoland

rednas 15 jul 2013 21:49

Ik heb deze:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=648
Is alleen niet geschikt voor racefietssturen, ik heb hem vast gemaakt met een tie-wrap.
Super luid!
Moet oppassen dat ik niet te hard bel, anders vallen ze van schrik van de fiets af.

superb11
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:46

superb11 15 jul 2013 22:30

53x11 schreef:
sloeren schreef:
swbr schreef:Volgens mij is het vrij simpel. Een fietsbel verwacht je als je op een fietspad rijdt, je schrikt er niet van, je begrijpt vanzelf dat er iemand achter je zit die voorbij wil. Een schreeuwende man (of vrouw) verwacht je niet, dus daar schrik je van. Ik merk dat zelf ook, als ik met vriendin en kind onderweg ben, reageer ik veel rustiger op een fietsbel dan op een schreeuw.

Hoe dan ook, of je nou belt of roept, het allerbelangrijkste is je snelheid aanpassen. Op een breed fietspad met genoeg ruimte kun je vrolijk op snelheid voorbij, als er weinig ruimte is, of als je vlak voor een onoverzichtelijke situatie zit, pas dan gewoon je snelheid aan.
Precies. Niet alleen de reaguurders van nu.nl zouden wat moeten ontspannen.. :P
Sorry hoor, maar ik rem rustig af, zeg (niet schreeuw) vriendelijk pardon, en dank u wel bij het passeren. Als de ingehaalde daar niet tegen kan, dan ligt het echt aan doe persoon, en niet aan mij. Gelukkig reageren de meeste mensen wel normaal
Zo doe ik het ook; zelden of nooit problemen ondervonden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jul 2013 23:10

Yep, zo doe ik het ook al jaren zonder problemen.

Één keer heb ik een flinke scheldkanonnade tegen mij gehad. Ik was toen op een andere racefietser aan het inlopen en precies toen ik in zijn wiel kwam naderden we een groepje oudere fietsers. Ik rem rustig af, wil net "pardon" zeggen, knalt de racefietser voor mij ineens met volle snelheid recht door die groep fietsers heen. Waarop ik dus de volle laag kreeg van iemand die hier (terecht) niet van gediend was.
Ik heb de beste man maar even uit laten razen en hem toen rustig uitgelegd dat ik helemaal niet bij die andere mafkees hoorde en zijn gedraag ook afkeurde. De man kreeg meteen een veeg uit de pan van zijn vrouw en het roodste hoofd dat ik ooit heb gezien. Vanwege de schaamte/verbazing konden er geen verstaanbare excuses vanaf.
Daarna netjes pardon en dank u wel gezegd tegen de fietsers die nog voor mij fietsen en verder gegaan met mijn rondje.

Wat mij trouwens wel op valt is dat als je in Duitsland fietst de mensen zich altijd verontschuldigen als ze het hele fietspad (="beide rijstroken") in beslag nemen zonder zich te vergewissen van achteropkomend verkeer terwijl het in Nederland de normaalste zaak van de wereld is om het gehele fietspad te blokkeren. Ik vind dit altijd erg prettig overkomen, je hebt dan toch meer het idee dat het opletten dan van twee kanten komt ipv zonder ook maar één keer om te kijken twee rijstroken in beslag te nemen. Zelf bij het wisselen van "rijstrook" wordt er hier vaak niet achterom gekeken. Dat je dan ook nog eens moet gaan klagen over de manier dat je er op geattendeerd wordt dat er iemand aankomt van achteren is niet normaal (zolang dit netjes, zonder te schreeuwen gebeurd).
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 16 jul 2013 07:32

Te veel mensen in een te klein gebied met smalle wegen / fietspaden hier in het westen van het land. Dit geeft veel ergernissen. Ben een weekje in Limburg geweest en dan zie je gelijk het verschil. Geen getoeter van auto's of getergde fietsers.

Het blijft een probleem en dit moeten we accepteren d.m.v. respect en geduld aan onze mede weggebruikers.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 16 jul 2013 09:20

Door een belangrijk deel van de reacties hier snap ik wel hoe het beeld over racefietsers is ontstaan...
Of je iets van iemand anders begrijpt, of het er mee eens bent, dat is helemaal niet belangrijk. Het gegeven dat je onderkent dat die ander zo denkt en er zelf als zodanig naar handelt, daar gaat het om.

harrym
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mar 2007 21:43

harrym 16 jul 2013 09:21

Vandaag in de Stentor uitspraak van Ad Vonk persvoorlichter ANWB:

"Op mooie zomermiddagen kunnen wielrenners beter thuisblijven. Dat stelt de ANWB. Als het in het weekend lekker fietsweer is, moeten wielrenners alleen 's morgens vroeg of 's avonds de weg op gaan, zegt woordvoerder Ad Vonk. Tussen pakweg 11.00 en 17.00 uur, als de zon schijnt en iedereen de fiets pakt, is er geen plek voor mannen die met 50 kilometer per uur over wegen en fietspaden racen."

De uitspraken van deze man vragen om een reactie. Laten we vandaag massaal ons lidmaatschap van de ANWB opzeggen, kijken of hij dan nog steeds achter zijn uitspraken staat.

Ook jammer dat hij het alleen over mannen heeft. Of vrouwen niet met 50 per uur kunnen rijden :D

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 16 jul 2013 09:25

Of we het nu leuk vinden of niet: deels heeft hij wel gelijk als je het mij vraagt.
En dan nog, als het warm is ga ik liever om 7:00 van huis dan om 11:00-17:00 in de bakkende zon. Laat die bejaarden maar lekker bruinbakken op de fiets, ik zit dan liever in de schaduw als ik mijn route reeds heb gefietst :lol: :lol: 8-)

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 16 jul 2013 09:34

body schreef:Te veel mensen in een te klein gebied met smalle wegen / fietspaden hier in het westen van het land. Dit geeft veel ergernissen. Ben een weekje in Limburg geweest en dan zie je gelijk het verschil. Geen getoeter van auto's of getergde fietsers.
Ik rij hier al wat langer dan een weekje (heel mijn leven) en ik weet zo een aantal plaatsen aan te wijzen waar het altijd heel druk is en waar je het moet doen met heel smalle fietspaden. Daar lopen ook nog eens vaak wandelaars voor je op het fietspad over de gehele breedte. Als je dan 10 keer belt en in sur place achter hun maar eens begint te roepen wordt je gelijk met "malloot" aangesproken.

Het fietspaden netwerk in Belgisch Limburg daarentegen is een verademing.
Afbeelding

Plaats reactie