La Marmotte 2013
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Daar lunchen ook, als je om 7u start, moet je knap lang wachtenamclassic-fan schreef:Uitgebreid gaan staan lunchen op de top van de Glandon, omdat het daar geneutraliseerd is zou dan toch tegen mijn natuur in gaan.
~live fast, die young ~
Als ik naar mijn werk fiets, dan heb ik mijn "lunch" achter mijn bureau vaak ook wel voor 10'en op, dus dat snap ik welgirlinred schreef:Daar lunchen ook, als je om 7u start, moet je knap lang wachtenamclassic-fan schreef:Uitgebreid gaan staan lunchen op de top van de Glandon, omdat het daar geneutraliseerd is zou dan toch tegen mijn natuur in gaan.
Eens met amclassic verder. Ik begrijp die neutralisatie ook niet zo goed. Persoonlijk zou ik er geen seconde harder of zachter door gaan rijden. Voor de echt hele snellen maakt het niet veel uit, die dalen lijkt me toch wel hard om bij elkaar in de groep te blijven. En iedereen die voor een snel PR gaat bekijkt toch wel zijn eigen stopwatch (toch?). En iedereen die rijdt om uit te rijden daalt sowieso in zijn eigen tempo.
Ik vind het nu vooral jammer omdat tijdens tussen edities vergelijken nu niet meer kan (hoeveel tijd staat er eigenlijk voor de afdaling?)
De laatste keer dat ik de Glandon af reed maakte ik overigens een flinke stuurfout en wist ik mezelf nog maar net overeind te houden, dus ik kan wel beamen dat het een moeilijke afdaling is. De afdaling van de Galibier kent dan weliswaar flinke afgronden, maar is vele malen makkelijker. Tijdens mijn laatste Marmotte (inmiddels al bijna lang vervlogen tijden ) heb ik eigenlijk alleen vanaf de Lauteret risico's genomen, omdat ik in een snel groepje terecht kwam. Wat wel hielp is dat vanag het vlakkere stuk een motor (van de organisatie dacht ik?) voorop kwam rijden om m.n. in de tunnels het verkeer een beetje tegen te houden.
Suf eigenlijk, dat je dan toch risico's neemt. In mijn geval omdat ik zo graag onder de 7 uur wilde rijden (wat ik absoluut niet haalde wegens mega-inzinking op AdH )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
Zoals gezegd was ik zelf niet zozeer met 'een tijd neerzetten' bezig maar met simpelweg 'uitrijden'. Ik had daar ook rustig mijn boterhammen verorberd als de tijd niet geneutraliseerd zou zijnamclassic-fan schreef:Uitgebreid gaan staan lunchen op de top van de Glandon, omdat het daar geneutraliseerd is zou dan toch tegen mijn natuur in gaan.
-
- Forum-lid
Ik heb iemand het getal van 8500 horen noemen, maar ik kan het ook mis hebben.plop schreef:Heeft er iemand eigenlijk een idee van hoeveel mensen er meededen? Er waren 6288 finishers, maar hoeveel zijn er niet bovengeraakt?
Weet ook niet of dat alleen voor de volledige GranFondo Marmotte was of ook inclusief La Mi Marmotte, ik neem aan dat de fietsers met de groene stuurplaatjes MiMarmotters waren.
Heb de Trophée de l'Oisans gereden.
La Vaujany
Nog nooit gereden. In vals plat naar de eerste col valpartij moeten ontwijken, maar voor de rest ging het lekker rap. Eerste klim in dichte mist, daarna zonnig maar niet heel warm. Ideaal weer wat mij betreft!
Vind dit zelf eigenlijk een mooier parkoers dan La Marmotte, al is de afdaling van de Sarenne serieus link. Eindtijd: 7h31. Blij!
Prix des Rousses
Ook nog nooit gereden. Gaan slapen met regen op het tentdak, wakker worden met regen. Verdorie! Tóch gestart. Alpe d'Huez op in de regen ging nog wel, al ging het bepaald niet snel. Afdalen was vervelend. In het begin best wel een hoop mensen ingehaald, maar ergens tussen Villard Regulas en Allemont begon het: schudden, klappertanden, dat soort ongein. Het was gelukkig niet heel koud (handen waren niet verkleumd, kon wel remmen dus), maar dalen werd een lichte verschrikking. Daardoor op dat laatste stuk door best veel mensen ingehaald. Bij het stuwmeer maar even flink stampen op de pedalen om het weer zo snel mogelijk warm te krijgen. Bleek wonderwel best snel weer op temperatuur en de Vaujany ging aardig. In ieder geval een stuk beter dan zondag.
Bovenaan chip ingeleverd, paar snoepjes uit een trommel gegrist en meteen afgedaald. KOUD! De douche op de camping was nog nooit zo welkom..
La Marmotte
Glandon op ging prima. Bovenop nieuwe bidons aangepakt en jasje afgegeven. Ideaal! Afdaling ging best ok, al miste ik bijna de 3e bocht. Iets te enthousiast. Stom! Stapels mensen ingehaald. In het dal gelost uit m'n groepje, want dat ging me te hard. Télégraphe lichtelijk moeizaam, meteen afdalen en bij de bevoorrading (paar kilometer na Valloire) bidons vullen. Galibier liep werkelijk nergens. Wat een kreng is het dan! Kon maar één tempo rijden en dat was sloom. Afdaling Galibier en Lautaret ging als de brandweer. Gaaf! En er was dit keer zowaar iets te zien in de tunnels. Prettig! In deze afdaling goed gegeten (pannenkoeken, reepje, gelletje) en gedronken. Onderaan de Alpe d'Huez nog maar eens de bidons gevuld. Had mezelf voorgenomen de Alpe d'Huez te doen zonder te stoppen. Dat is gelukt, maar het was harken met hoofdletters.
Ik was enorm blij toen ik boven was. Voelde alsof ik was overreden door 20 vrachtwagens. Ka-pot. De voorgeschotelde pasta was serieus niet te pruimen (bij La Vaujany was 'ie wél lekker, zelfs 2 bakken op), dus alleen rauwkost en fabrieksgebakje op. Expres zonder tijd gereden om me daar niet druk over te hoeven maken. Diploma gaan printen: 7:19 excl. Glandon. Wow. Blij! Even gespiekt op de Garmin: 7:47, inclusief afdaling. Dat is bijna een uur sneller (59 min.) dan 3 jaar geleden. Erg tevreden, ondanks dat ik me een lijk voel.
Afgedaald via de reguliere beklimming. Wat een slagveld toch weer. Ongelooflijk.
Grimpée de l'Alpe
Vooraf weinig goesting. Moest er zaterdagmiddag nog niet aan denken. Zaterdagavond ook nog niet. Daarom maar lekker laat gemaakt. Zondagochtend wat stukken stokbrood naar binnen gepropt en RIJDEN! Anders is het toch zonde.
De Alpe d'Huez. Gistermiddag een bakoven en slagveld, nu nog niet. Lang leve dit tijdstip! Op de plekken waar het gistermiddag omhoog kruipen was (lees: eigenlijk op de gehele klim), ging het nu aardig vooruit. Ondanks dat de hartslag niet echt hoog wilde. Resultaat: 56:40, 20 seconden sneller dan m'n beste tijd. M'n 1e en 2e tijd zijn allebei op de ochtend na La Marmotte. Ik vind het opmerkelijk.
Na afloop via Villard Regulas naar de camping afgedaald. Met droog weer stukken leuker dan in de natheid (woensdag). Sterker nog, hele mooie afdaling!
Verdere bevindingen/ervaringen/bedenkingen
La Vaujany
Nog nooit gereden. In vals plat naar de eerste col valpartij moeten ontwijken, maar voor de rest ging het lekker rap. Eerste klim in dichte mist, daarna zonnig maar niet heel warm. Ideaal weer wat mij betreft!
Vind dit zelf eigenlijk een mooier parkoers dan La Marmotte, al is de afdaling van de Sarenne serieus link. Eindtijd: 7h31. Blij!
Prix des Rousses
Ook nog nooit gereden. Gaan slapen met regen op het tentdak, wakker worden met regen. Verdorie! Tóch gestart. Alpe d'Huez op in de regen ging nog wel, al ging het bepaald niet snel. Afdalen was vervelend. In het begin best wel een hoop mensen ingehaald, maar ergens tussen Villard Regulas en Allemont begon het: schudden, klappertanden, dat soort ongein. Het was gelukkig niet heel koud (handen waren niet verkleumd, kon wel remmen dus), maar dalen werd een lichte verschrikking. Daardoor op dat laatste stuk door best veel mensen ingehaald. Bij het stuwmeer maar even flink stampen op de pedalen om het weer zo snel mogelijk warm te krijgen. Bleek wonderwel best snel weer op temperatuur en de Vaujany ging aardig. In ieder geval een stuk beter dan zondag.
Bovenaan chip ingeleverd, paar snoepjes uit een trommel gegrist en meteen afgedaald. KOUD! De douche op de camping was nog nooit zo welkom..
La Marmotte
Glandon op ging prima. Bovenop nieuwe bidons aangepakt en jasje afgegeven. Ideaal! Afdaling ging best ok, al miste ik bijna de 3e bocht. Iets te enthousiast. Stom! Stapels mensen ingehaald. In het dal gelost uit m'n groepje, want dat ging me te hard. Télégraphe lichtelijk moeizaam, meteen afdalen en bij de bevoorrading (paar kilometer na Valloire) bidons vullen. Galibier liep werkelijk nergens. Wat een kreng is het dan! Kon maar één tempo rijden en dat was sloom. Afdaling Galibier en Lautaret ging als de brandweer. Gaaf! En er was dit keer zowaar iets te zien in de tunnels. Prettig! In deze afdaling goed gegeten (pannenkoeken, reepje, gelletje) en gedronken. Onderaan de Alpe d'Huez nog maar eens de bidons gevuld. Had mezelf voorgenomen de Alpe d'Huez te doen zonder te stoppen. Dat is gelukt, maar het was harken met hoofdletters.
Ik was enorm blij toen ik boven was. Voelde alsof ik was overreden door 20 vrachtwagens. Ka-pot. De voorgeschotelde pasta was serieus niet te pruimen (bij La Vaujany was 'ie wél lekker, zelfs 2 bakken op), dus alleen rauwkost en fabrieksgebakje op. Expres zonder tijd gereden om me daar niet druk over te hoeven maken. Diploma gaan printen: 7:19 excl. Glandon. Wow. Blij! Even gespiekt op de Garmin: 7:47, inclusief afdaling. Dat is bijna een uur sneller (59 min.) dan 3 jaar geleden. Erg tevreden, ondanks dat ik me een lijk voel.
Afgedaald via de reguliere beklimming. Wat een slagveld toch weer. Ongelooflijk.
Grimpée de l'Alpe
Vooraf weinig goesting. Moest er zaterdagmiddag nog niet aan denken. Zaterdagavond ook nog niet. Daarom maar lekker laat gemaakt. Zondagochtend wat stukken stokbrood naar binnen gepropt en RIJDEN! Anders is het toch zonde.
De Alpe d'Huez. Gistermiddag een bakoven en slagveld, nu nog niet. Lang leve dit tijdstip! Op de plekken waar het gistermiddag omhoog kruipen was (lees: eigenlijk op de gehele klim), ging het nu aardig vooruit. Ondanks dat de hartslag niet echt hoog wilde. Resultaat: 56:40, 20 seconden sneller dan m'n beste tijd. M'n 1e en 2e tijd zijn allebei op de ochtend na La Marmotte. Ik vind het opmerkelijk.
Na afloop via Villard Regulas naar de camping afgedaald. Met droog weer stukken leuker dan in de natheid (woensdag). Sterker nog, hele mooie afdaling!
Verdere bevindingen/ervaringen/bedenkingen
- Mooiste rondje heb ik 2 dagen voor La Vaujany gemaakt. Alpe d'Huez op tot La Garde, daar rechtsaf, balkonweg naar Le Freney. Onderaan linksaf naar het stuwmeer, klimmen naar Les 2 Alpes, omdraaien, dalen tot Bons, daar linksaf en via de balkonweg en afdaling door het bos weer op de D1091 terechtkomen. Zie je zulke plaatjes:
Heerlijk rustig en prachtige uitzichten. Grote aanrader! - regenjas had tijdens de Prix des Rousses niet verkeerd geweest. Brrr.
- meerijdende persoonlijke bevoorrading: rot op!
- autovrije afdaling (in ieder geval tegemoetkomend verkeer) vanaf de Lautaret tot aan Bourg d'Oisans. Stond aangekondigd op de borden, maar heb ook daadwerkelijk geen tegenligger gezien. Chapeau!
- Heb eigenlijk weinig last van de drukte gehad (top Glandon was beetje druk en een hoop slakkendalers in de afdaling). Kon overal snel bidons vullen. Eten had ik zelf bij me.
- Op een goede dag kan ik misschien wel < 7:15 rijden, maar volgend jaar gaan ze mij hier niet zien. Dan staat namelijk de Gran Fondo Fausto Coppi op het menu. Misschien in 2015 weer La Marmotte, maar dat is zo ver weg. En er zijn nog zoveel andere cyclo's te doen.
- 60 euro inschrijfkosten is teveel. Gelukkig wel stukken verkeersvrij, maar vind dat je bij de Maratona bijvoorbeeld véél meer waar voor je geld krijgt. Tja.
- Franse gebakjes met chocolade: ik ben groot fan. Mmmmm!
-
- Forum-lid
- Contact
Leuk verhaal @pizzy!
http://www.facebook.com/recyclingwear" onclick="window.open(this.href);return false;
- henschoten
- Forum-lid
ik dacht dat de limieten met 36 minuten omlaag gebracht zijn na het neutraliseren van de Glandon afdaling. Dat is best veel. Wij hebben flink doorgereden maar niet het gas echt open gedraaid en we waren in 32 minuten beneden. Ik neem dus aan dat de winnaars uit het pre-nautralisatie-tijdperk, veel minder dan die 36 minuten reden. Dus je zou kunnen zeggen dat de 'nieuwe' limieten relatief ruimer zijn dan de oude.53x11 schreef: (hoeveel tijd staat er eigenlijk voor de afdaling?)
Tenzij die 36minuten correctie niet correct zou zijn.