Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Snelle fiets, ook voor in de stad

FietsFietsertje
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2013 16:09

FietsFietsertje 18 jul 2013 21:11

Dag,
Ik wil graag een fiets kopen waarmee ik in de stad makkelijk van A naar B kan komen.
Mijn kantoor bevindt zich in de binnenstad en ik moet vaak naar klanten aan de rand van de stad, zo'n 20 min. met een normale fiets. Liever doe ik dit op een 'sportieve' fiets en ik nijg naar een racefiets, want dan kan ik ook eens mee met vrienden die veel wielrennen. Ik heb dit nog nooit gedaan, maar het lonkt wel en wie weet heb ik dan ook direct een nieuwe hobby. ;)

Maar... is een racefiets hier wel geschikt voor? Ik moet ook een laptop en schrijfmap vervoeren. Met een racefiets kom je dan denk ik niet onderuit om een rugzak te gebruiken?
Of heeft er iemand een tip voor een ander soort fiets?

Ik ben zelf 1.92 meter, wat voor maat frame zal ik dan nemen? En waar zou ik nog op meer moeten letten? Ik overweeg het via marktplaats te kopen en mijn budget is zo'n 200 tot maximaal 350 euro.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 jul 2013 22:21

Bij een stad met tramrails, is er maar een advies: een hybride met zo dik mogelijke banden.
Een rugzak is op een korte afstand geen bezwaar. Hybrides? Stevens X6 lite. Cube heeft ook mooie fietsen in de SL serie. Zelf passen, dus geregeld marktplaats in de gaten houden. De grootste maat lijkt niet overdreven. Bedenk dat je een iets kleinere fiets met zadelpen/stuurpen eenvoudig groter maakt. Andersom is lastig.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 18 jul 2013 23:13

In wat voor kleding en schoenen ga je dan naar klanten?

Een racefiets is nl niet zo geschikt voor een driedelig kostuum.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 19 jul 2013 00:17

Kijk eens naar een hybride of randonneur. Steviger dan een racefiets, bredere banden en voorzien van spatborden en een bagagedrager.
Gezien je lengte zul je het moeten zoeken in de grotere maten, minimaal een 60cm frame.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 19 jul 2013 08:32

Bovenstaande tips kloppen precies. Voor ritjes in de stad zou ik inderdaad voor een hybride of randonneur gaan, Het ligt ook heel erg aan welke stad: in Groningen reed ik singlespeed en fixed gear op 23mm bandjes. In Amsterdam rij ik nu op een omgebouwde trekkingfiets met 55mm banden.

Als je toch voor een racefiets gaat: er zijn genoeg oplossingen om een bagagedragertje te monteren!

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 19 jul 2013 11:15

Een fiets voor in de stad en vrienden die veel wielrennen? Dat wordt 2 fietsen. In de stad moet je niet te diep zitten omdat je veel om je heen moet kijken. Als je mee wil met fanatieke wielrenners heb je een fiets met een dropbar nodig. Als standaard uit het rek komt een cylcocrossfiets in de buurt, met wat meer maatwerk een hybride met een dropbar. Hoewel specialized met een voor jou interessant model komt:
http://www.bikerumor.com/2013/07/17/201 ... more-63197

Wbt spatbord. Een racefiets heeft geen ruimte voor een spatboard tot bijna onderaan bij de trapas. Met nat weer komt daar nog best wat vocht vandaan.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 19 jul 2013 11:27

Je wens hinkt op te veel benen. Ik zou een single speed kopen. Bakken plezier en je komt er zeker achter of twee wielen je ding is.
Als dit je budget is heb je al helemaal geen zin in de onderhoudskosten die bij een derailleur-fiets horen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 jul 2013 11:34

sloeren schreef:Je wens hinkt op te veel benen. Ik zou een single speed kopen. Bakken plezier en je komt er zeker achter of twee wielen je ding is.
Als dit je budget is heb je al helemaal geen zin in de onderhoudskosten die bij een derailleur-fiets horen.
+1. Ik werk in de ambulante GGZ, en doe op dit moment mijn woon-werk (Leusden-Amersfoort) én huisbezoeken e.d. ook op de Singlespeed. Kost geen drol, onderhoudsarm, en inderdaad veel pret. (tenminste, bij het huidige weertype 8-) )

pacoaw
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 dec 2010 00:30

pacoaw 19 jul 2013 12:58

Een sporthybride met een dichte naaf, zoals nexus8 of alfine is het meest praktisch in de stad. Ideal om 25-35 per uur te fietsen en vaak te stoppen en optrekken.

Met single-speed is het lastiger optrekken bij het stoplicht of heb je een te hoge trapfrequentie nodig om hard te fietsen. Een fiets met derailleur is niet praktisch vanwege het onderhoud. Een racefiets is ook niet praktisch vanwege de dunne banden, dan moet je soms lopen met sneeuw of een stukje zand door wegwerkzaamheden.

FietsFietsertje
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2013 16:09

FietsFietsertje 19 jul 2013 13:07

Bedankt voor alle reacties.
opperhoofd schreef:Een fiets voor in de stad en vrienden die veel wielrennen? Dat wordt 2 fietsen.
sloeren schreef:Je wens hinkt op te veel benen. Ik zou een single speed kopen. Als dit je budget is heb je al helemaal geen zin in de onderhoudskosten die bij een derailleur-fiets horen.
Ik denk dat jullie gelijk hebben, de racefiets wordt dan volgend jaar ;)
Voor een Singlespeed lijken mij dit wel goede opties: single speed bij retrofiets 299 en Singlespeed op marktplaats 275
Zou ik hier dan in de herst/winter een van deze spatbord sets op kunnen zetten? Of is dit af te raden? (goede tip van opperhoofd):
opperhoofd schreef:Wbt spatbord. Een racefiets heeft geen ruimte voor een spatboard tot bijna onderaan bij de trapas. Met nat weer komt daar nog best wat vocht vandaan.

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 19 jul 2013 21:15

verklaar dan die hoge kosten bij een fiets met derailleur dan eens ? is toch maar af toe nieuwe ketting en cassette, beetje afstelwerk, en die dingen kosten nu ook weer niet zoveel.

nieuw voor 300 zou ik echt niet doen, voor zo'n prijs kun je alleen maar rommel verwachten. zoek occassie, in die prijsklasse kom je al heel degelijk spul tegen.

dtmn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 sep 2012 15:12

dtmn 23 jul 2013 09:02

Heb zelf een Trek 7500 crosshybride (2007) en bevalt mij hartstikke goed voor de standaard woon-werk ritjes en stadritjes. Wel met derraileurs maar dat onderhoud valt ook wel mee. Enige probleem is de winterperiode wanneer er pekel op de weg ligt al dan niet icm sneeuw. Deze combo kan in één nachtje je hele drivetrain wegvreten...en met min 15 de boel afspuiten met een tuinslang werkt ook niet...

Wil zelf overstappen op een Trek District met drivebelt singlespeed. Smoelt goed en kent als het goed is niet deze winterproblemen...

Plaats reactie