Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Wel of geen fietskleding?

cryda
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 sep 2012 14:59

cryda 20 jul 2013 23:42

Ja ik vroeg me af ( nu ben ik zelf nog niet begonnen met fietsen maar binnenkort wel :D )
is het een groot verschil of je gewoon met een normale korte broek
en shirt gaat fietsen of dat je in fiets kleding zit?

nu zie ik iedereen wel in fiets kleding zitten
dus ik zou zeggen van wel

hoor graag jullie reacties

mvg een nieuwe rijder.

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 20 jul 2013 23:51

Zeker is dat een groot verschil.
Als je net begint en er niet teveel aan wil uitgeven: begin (naast een helm) met een broekje met een zeem erin. Je zult zien dat dat veel beter zit en veel minder snel last van je zit krijgt.
een fietsshirt drijft vocht veel sneller af dan een bijvoorbeeld katoenen shirt dat juist vocht vast houdt.
en zo is er voor ieder kledingstuk wel iets te zeggen...
accepteren kun je leren!

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 20 jul 2013 23:52

je moet natuurlijk dragen wat jezelf fijn vind, alleen ga je ook niet turnen in een voetbalbroek met los shirt.

Zelfde geldt voor fietsen natuurlijk, fietskleding draag je voor de aerodynamica, zo min mogelijk weerstand waardoor je zo hard mogelijk kunt, dat geflapper van een korte broek en een shirtje geeft meer weerstand en daardoor ga je minder hard.

Fietsbroek draag je omdat de zeem meer zitcomfort geeft op het zadel, de zadels zijn vaak dunner en harder om zo licht mogelijk te zijn, en dan is een zeem wel wenselijk.

daarnaast ziet het er naar mijn mening ook totaal niet uit als je gaat fietsen met een korte zomerbroek, adidas sneakers en een flapperend nike shirtje.
Afbeelding

cryda
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 sep 2012 14:59

cryda 21 jul 2013 00:28

daarnaast ziet het er naar mijn mening ook totaal niet uit als je gaat fietsen met een korte zomerbroek, adidas sneakers en een flapperend nike shirtje.

+1

die vond ik wel leuk haha

nu gaat het mij net niet zo zeer om de investering erin
maar ik ben nooit echt kapot geweest van strakke kleding meestal kruipt dat toch omhoog
en al helemaal omdat ik een slank postuur heb meestal is bijvoorbeeld een s bij een strakke shirt nog te wijd voor me.

Iblauw
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 28 nov 2012 02:37
Locatie: Drenthe

Iblauw 21 jul 2013 00:44

Helm: behoeft geen uitleg

Shirt: zoals boven al genoemd drijft zweet af, is aerodinamischer maar vooral: flappert niet zo irritant als een gewoon shirt. Verder kruipt een gewoon shirt juist omhoog en een wielershirt niet omdat deze extra lang is aan de achterkant en voorzien is van antislip. Ook zijn de zakken op de rug ideaal voor je telefoon, reparatieset en wat eten. Daarnaast is de snit afgestemd op een wielerhouding waardoor je geen spanning krijgt rondom je schouders en je oksels.

Broek: m.i. noodzaak anders vergaat het plezier je heel gauw door gekneusde zitbotjes en slapende edele delen.

Schoenen: met kliksysteem kan je behalve neerwaartse kracht uitoefenen op je pedalen ook naar achteren duwen, omhoog trekken en naar voren duwen. Aanzienlijk meer rendement en je traint meer spieren.

Handschoenen: stukje veiligheid: mensen hebben de neiging hun val te breken met de handen. En stukje comfort.

Winterkleding: zelfde verhaal, en lekker lang doorfietsen :)
Sensa Giulia Ultegra Di2
Cube LTD Deore XT

cryda
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 sep 2012 14:59

cryda 21 jul 2013 14:14

Ik heb veel positieve dingen gelezen over hopmans dus ik denk
Dat ik daar maar eerst ga kijken.

Ik zie sommige renners soms zonder helm maar ik neem aan
Dat het wel verstandiger is om met helm op pad te gaan ?
Nu zal ik in het begin niet zo vlot gaan maar hoop mijn conditie
Weer op te kunnen bouwen.

pacoaw
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 dec 2010 00:30

pacoaw 21 jul 2013 14:32

Mensen die zonder helm op pad gaan hebben waarschijnlijk weinig te beschermen...

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 21 jul 2013 15:07

cryda schreef:Ik heb veel positieve dingen gelezen over hopmans dus ik denk
Dat ik daar maar eerst ga kijken.

Ik zie sommige renners soms zonder helm maar ik neem aan
Dat het wel verstandiger is om met helm op pad te gaan ?
Nu zal ik in het begin niet zo vlot gaan maar hoop mijn conditie
Weer op te kunnen bouwen.
Bij Hopmans hebben ze heel veel keus. Ook niet duur. Dus een goed adres om eens wat rond te snuffelen.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 21 jul 2013 15:14

Het is overigens de bedoeling dat een wielerbroek zonder ondergoed wordt gedragen, anders kom je nog met biefstuk thuis...

arend71
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:19

arend71 21 jul 2013 15:24

Welnee. Onzin. Je kan gewoon ondergoed dragen.

arend71
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:19

arend71 21 jul 2013 15:28

Ja kan het kledingvraagstuk ook probleemgestuurd aanpakken. Als je door het fietsen lichamelijke ongemakken krijgt die te ergerlijk zijn kan je altijd nog naar de fietswinkel stappen. De kans dat je iets voor je zitvlak wilt is trouwens best groot als je langer dan een uur op de fiets zit.

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 21 jul 2013 15:43

arend71 schreef:Welnee. Onzin. Je kan gewoon ondergoed dragen.
waarom zou je dat uberhaupt willen?

tenzij je je geneert om met je blote kont in een broek te gaan zie ik totaal geen voordelen van het dragen van EN een onderbroek EN een broek met een zeem.

moet er niet aan denken, laat staan met de huidige temperaturen :shock:
Afbeelding

Plaats reactie