Wel of geen fietskleding?
Als ik zo lees denk ik inderdaad dat zonder veel fijner is
Als je irritaties krijg continu dan ben je het ook beu denk ik
Is het trouwens lastig om aan fiets schoenen te wennen die je
Vast klikt in je pedalen dacht dat ze het aan raden om eerst tegen een
Muur of iets dergelijks te oefenen / wennen wil straks niet het afvalt een kus geven
Omdat ik mijn schoenen niet los kreeg
Als je irritaties krijg continu dan ben je het ook beu denk ik
Is het trouwens lastig om aan fiets schoenen te wennen die je
Vast klikt in je pedalen dacht dat ze het aan raden om eerst tegen een
Muur of iets dergelijks te oefenen / wennen wil straks niet het afvalt een kus geven
Omdat ik mijn schoenen niet los kreeg
-
- Forum-lid
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 19 jun 2012 09:52
- Locatie: Leiden
Toen ik de topictitel zag dacht ik aan iets heel anders dan waar het topic over blijkt te gaan (a dirty mind is a joy forever)
Je kunt het uitklikken proberen tegen een muur, maar je kunt ook tijdens het fietsen vaart maken en al rijdend proberen uit en weer in te klikken. In het begin moet je echt 'schoppen', maar na verloop van tijd gaat dat steeds makkelijker. En inderdaad, je went snel aan klikpedalen.
Je kunt het uitklikken proberen tegen een muur, maar je kunt ook tijdens het fietsen vaart maken en al rijdend proberen uit en weer in te klikken. In het begin moet je echt 'schoppen', maar na verloop van tijd gaat dat steeds makkelijker. En inderdaad, je went snel aan klikpedalen.
H.T.F.U.
De dirty mind in kwestie, zag jou al naakt fietsen \o/
Voor mij was het kliksysteem zo onder de knie, ik weet niet welk soort kliksysteem je gebruikt, maar in mijn geval, SPD-SL is het voldoende om je hak naar buiten te draaien, om zo snel los te klikken. Heb dat voor die tijd wel een paar keer droog geoefend. Verder vind je op Youtube wel filmpjes over het in en uitklikken van de diverse systemen.
Voor mij was het kliksysteem zo onder de knie, ik weet niet welk soort kliksysteem je gebruikt, maar in mijn geval, SPD-SL is het voldoende om je hak naar buiten te draaien, om zo snel los te klikken. Heb dat voor die tijd wel een paar keer droog geoefend. Verder vind je op Youtube wel filmpjes over het in en uitklikken van de diverse systemen.
Nou, dat is persoonlijk hoor. Dat hangt er ook een beetje van af hoe oud je bent als je er voor het eerst aan begint en wat voor bangerik je al dan niet bent. En het asfalt kussen gaat echt wel een keer gebeuren, onvermijdelijk.Marniparni schreef: En inderdaad, je went snel aan klikpedalen.
Veni. Vidi. Fietsie.
Ik ben ook begonnen met fietsen zonder fietskleding, op een 'snelle stadsfiets' op en neer naar het werk. Wanneer ik om wat voor reden dan ook de racefiets moet laten staan en op de stadsfiets heen en weer ga dan draag ik nog altijd geen fietskleding. Het comfort van deze fiets is dan ook niet te vergelijken met de racefiets, evenals mijn zin om een zo hoog mogelijk gemiddelde te rijden.
Toen ik een overstap heb gemaakt naar een so-called fitness fiets ben ik al snel een broek gaan halen. Vanwege mijn toen nog veel te grote buik vond ik het niet prettig om een strak shirt te dragen. Dat was helemaal een te gekke combi. Een flabberend katoenen shirt en een fietsbroek
Nu rij ik al bijna twee jaar op een racefiets op en neer naar het werk en draag ik wielerkleding. Belangrijkste reden die ik heb ontdekt is omdat blijkt dat er over iedere type sport is nagedacht over de kleding voor de specifieke sport. Aerodynamischer, ademender waardoor temperatuur beter te reguleren is bijvoorbeeld. Ben gestart met kleding kopen van de niet-zo-grote merken maar ook hier heb ik geleerd dat de gerenommeerde namen toch een stuk verder zijn met de doorontwikkeling. Stoffen die gebruikt worden gaan minder snel de elasticiteit verliezen waardoor pasvorm beter bewaard blijft bijvoorbeeld. Althans.....dat zijn mijn bevindingen.
Ik stap nu niet meer op de racefiets zonder de juiste broek, shirt en sokken (kort, lang, dik, dun, winddicht, etc.) voor het type weer dat ieder seizoen weer met zich meebrengt. Ja, het is een investering in totaal maar wanneer je dit over de verschillende seizoenen kunt verdelen dan verzamel je vanzelf een eigen collectie.
Echt belangrijk is en blijft natuurlijk de helm. Die is verplicht want op de racefiets ga je al snel harder dan je gewend bent (ook als je net begint). Een foutje in het verkeer hoeft niet alleen maar door jezelf veroorzaakt te worden. een helm is de belangrijkste beschermer wat mij betreft.
Verder blijft de rest natuurlijk altijd een persoonlijke kwestie. Wanneer je niet met nat weer op de fiets zult stappen en niet vast wil houden aan een bepaalde cadans dan zit je misschien helemaal niet te wachten op klikpedalen. Deze zijn natuurlijk even wennen maar dat is waarschijnlijk zo gebeurd. Ik ben zelfs zover dat ik, met mijn stadsfiets voor een stoplicht, met mijn been regelmatig door de lucht maai omdat ik dan denk dat ik de trapper op die manier van de onderste stand omhoog kan krijgen. Niet dus.....
Ervaar het gewoon lekker zelf zou ik zeggen en ga zelf een leercurve in. Dat maakt het fietsen dan ook leuker en heb je steeds weer iets nieuws op de fiets.
Toen ik een overstap heb gemaakt naar een so-called fitness fiets ben ik al snel een broek gaan halen. Vanwege mijn toen nog veel te grote buik vond ik het niet prettig om een strak shirt te dragen. Dat was helemaal een te gekke combi. Een flabberend katoenen shirt en een fietsbroek
Nu rij ik al bijna twee jaar op een racefiets op en neer naar het werk en draag ik wielerkleding. Belangrijkste reden die ik heb ontdekt is omdat blijkt dat er over iedere type sport is nagedacht over de kleding voor de specifieke sport. Aerodynamischer, ademender waardoor temperatuur beter te reguleren is bijvoorbeeld. Ben gestart met kleding kopen van de niet-zo-grote merken maar ook hier heb ik geleerd dat de gerenommeerde namen toch een stuk verder zijn met de doorontwikkeling. Stoffen die gebruikt worden gaan minder snel de elasticiteit verliezen waardoor pasvorm beter bewaard blijft bijvoorbeeld. Althans.....dat zijn mijn bevindingen.
Ik stap nu niet meer op de racefiets zonder de juiste broek, shirt en sokken (kort, lang, dik, dun, winddicht, etc.) voor het type weer dat ieder seizoen weer met zich meebrengt. Ja, het is een investering in totaal maar wanneer je dit over de verschillende seizoenen kunt verdelen dan verzamel je vanzelf een eigen collectie.
Echt belangrijk is en blijft natuurlijk de helm. Die is verplicht want op de racefiets ga je al snel harder dan je gewend bent (ook als je net begint). Een foutje in het verkeer hoeft niet alleen maar door jezelf veroorzaakt te worden. een helm is de belangrijkste beschermer wat mij betreft.
Verder blijft de rest natuurlijk altijd een persoonlijke kwestie. Wanneer je niet met nat weer op de fiets zult stappen en niet vast wil houden aan een bepaalde cadans dan zit je misschien helemaal niet te wachten op klikpedalen. Deze zijn natuurlijk even wennen maar dat is waarschijnlijk zo gebeurd. Ik ben zelfs zover dat ik, met mijn stadsfiets voor een stoplicht, met mijn been regelmatig door de lucht maai omdat ik dan denk dat ik de trapper op die manier van de onderste stand omhoog kan krijgen. Niet dus.....
Ervaar het gewoon lekker zelf zou ik zeggen en ga zelf een leercurve in. Dat maakt het fietsen dan ook leuker en heb je steeds weer iets nieuws op de fiets.
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!
Na pakkumbeet 6 jaar nog niet gebeurt hoor...TumTumTum schreef:En het asfalt kussen gaat echt wel een keer gebeuren, onvermijdelijk.Marniparni schreef: En inderdaad, je went snel aan klikpedalen.
Het niet kunnen uitklikken is pure bangmakerij. Ik heb voor de gein een collega helemaal gek gemaakt dat je sowieso omvalt enzo Maar ook zij vond het zwaar overrated.
Gewoon de eerste keren bewust ervan zijn dat je vast zit, als je gaat stoppen desnoods 25 meter van te voren uitklikken
accepteren kun je leren!
- jeroenkuiper
- Forum-lid
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
- Locatie: wolvega
kleine correctie in je verder goed geschreven stuk, maar een fietshelm is dus niet verplicht he.flexodder schreef:Echt belangrijk is en blijft natuurlijk de helm. Die is verplicht want op de racefiets ga je al snel harder dan je gewend bent (ook als je net begint). Een foutje in het verkeer hoeft niet alleen maar door jezelf veroorzaakt te worden. een helm is de belangrijkste beschermer wat mij betreft.
Ik zou je inderdaad wel adviseren 1 te dragen om erger te voorkomen, maar het MOET niet
die klikpedalen is gewoon wennen, ik kan me ook nog herinneren dat ik ook na jaren al er mee fietsen laatst toch nog een keer ''vergat'' uit te klikken bij een rotonde.
Laten we het er op houden dat als je fiets niet beschadigd raakt je ego het enige is wat een opdoffer krijgt.
Nou ik ben heel wat wijzer geworden ik dank jullie alle voor
Jullie reacties maar heb nog 1 vraag ik denk dat dit evht een persoonlijkheids
Kwestie is
Scheren jullie je benen ja of nee en waarom of waarom niet.
Dat is niet echt on topic maar de meeste die ik zie rijden deden
Het wel en nu was ik wel eens benieuwd hoe jullie er over denken
Jullie reacties maar heb nog 1 vraag ik denk dat dit evht een persoonlijkheids
Kwestie is
Scheren jullie je benen ja of nee en waarom of waarom niet.
Dat is niet echt on topic maar de meeste die ik zie rijden deden
Het wel en nu was ik wel eens benieuwd hoe jullie er over denken