Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sporten voor ontbijt stimuleert vetverbranding

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 31 okt 2012 16:48

Potverdikkie dit is ook een interessante: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21132439" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar eens lezen (of toch beter gewoon gaan trainen?)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 31 okt 2012 17:30

scepticus schreef: Maar waar sla je dat vet dan op? In figure 1 van De Bock zie je dan weer dat na nuchter trainen de [IMTG] lager is na inspanning, maar na 4 uur herstel (inclusief eten) weer toeneemt, terwijl deze bij de ontbijtgroep gelijkt bleef tijdens de herstelperiode.
Ik lees het als volgt: in fig. 1a (type 1 vezels) daalt het intramyocellulaire vet (IMTG) bij de vastengroep na inspanning, na 4 hr recovery is het IMTG weer toegenomen.
Bij de Carbohydrate FED groep, is daalt het IMTG bij de drie opeenvolgende meetmomenten.

Dat lijkt mij logisch om de eerder aangehaalde argumenten.
Of begrijp ik je niet goed?

Het proces waar we het over hebben speelt zich ook in de lever af.
Het IMTG wordt volgens mij opgenomen door de vetcellen die zich onder de huid bij de spieren bevinden, maar vlak ook het buikvet niet uit (lekker dicht bij de lever!).
Afbeelding

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 31 okt 2012 17:34

scepticus schreef:Potverdikkie dit is ook een interessante: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21132439" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar eens lezen (of toch beter gewoon gaan trainen?)
@scepticus: zit je een beetje in pubmed te spitten ;)
't laatste natuurlijk; dat was ook mijn plan vanmiddag, maar kon wegens een ongemak helaas niet doorgaan.
Afbeelding

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 31 okt 2012 17:45

loos schreef:
@scepticus: zit je een beetje in pubmed te spitten ;)
1 van mijn heimelijke genoegens :-p

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 31 okt 2012 18:54

scepticus schreef:Potverdikkie dit is ook een interessante: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21132439" onclick="window.open(this.href);return false;
Inderdaad interessant.
Volgens mij tonen ze aan dat de eiwitsynthese gereactiveerd wordt na sporten op je nuchtere maag.
Dat moet ook wel, want door je nuchtere inspanning heb je dan zojuist je spieren afgebroken.
Nee, voor mij blijft het een slecht idee, hoe aantrekkelijk ook op het eerste gezicht.

Blijkbaar heb je een prachtig voorbeeld van een paradoxale vinding aangeboord :lol:
Afbeelding

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 31 okt 2012 19:02

Eigen waarneming sinds 2007:

Ik sport 4 keer per week voor ontbijt een uur op de fiets. Soms duur (1 tempo) soms interval

Ik val er niet door af
Ik kan inmiddels 150km nuchter (wel drinken) fietsen zonder dat ik daar last van heb. Met een gemiddelde van boven de 30!!!
M'n uithoudingsvermogen (+7 uur fietsen) is voor m'n leeftijd buitengewoon hoog.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 31 okt 2012 20:38

Gastheerg schreef:Eigen waarneming sinds 2007:

Ik sport 4 keer per week voor ontbijt een uur op de fiets. Soms duur (1 tempo) soms interval

Ik val er niet door af
Ik kan inmiddels 150km nuchter (wel drinken) fietsen zonder dat ik daar last van heb. Met een gemiddelde van boven de 30!!!
M'n uithoudingsvermogen (+7 uur fietsen) is voor m'n leeftijd buitengewoon hoog.
Dat is ook mijn waarneming.
1 uur nuchter lukt makkelijk, 2 uur net.
Ik verbrand volgens mijn Polar ca. 900 kcal per uur als ik doortrap (ik weet dat dat niet heel nauwkeurig is).
Met je vetverbranding kun je ca. 300 kcal per uur omzetten.
Voor het overige ben je aangewezen op je suikers en glycogeen voorraad.
Nu kan een getraind lichaam ca. 375 g glycogeen opslaan (300 g in de spieren en 75 g in de lever), dat omgezet wordt in glucose (1 g = 4 kcal)
Dat is dus ca. 1500 kcal voorraad.

Dat kan dus prima.
Als je nuchter langer doorgaat, dan pas ga je eiwitten (spieren) afbreken.

Nu is mijn stelling dat als je voordat je gaat fietsen ook ontbijt, je makkelijker af zult vallen (als dat al wenselijk is).
Een experiment waard! :mrgreen:
Afbeelding

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 01 nov 2012 11:46

In conclusion, F [6 weken 4x pw 1a1,5u nuchter trainen] is more effective than CHO [zelfde maar dan mét eten voor en tijdens training] to increase
muscular oxidative capacity and at the same time enhances exerciseinduced
net IMCL degradation. In addition, F but not CHO prevented
drop of blood glucose concentration during fasting exercise
Hoppatee

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 01 nov 2012 16:44

Prachtig artikel, lijkt me ook logisch: door jezelf afhankelijk te maken van je vetmetabolisme, zal je dit opreguleren.

En dat wil je natuurlijk:
In addition, training in the fasted state prevents drop of
blood glucose concentration during fasting exercise. Our
present findings therefore provide evidence to indicate that
regular fasted training is a useful strategy to stimulate physiological
adaptations in muscle that may eventually contribute
to improve endurance exercise performance.
Afbeelding

Globeskater1983
Forum-lid

Gebruikersavatar Globeskater1983 23 jul 2013 00:18

Afgelopen week ben ik op een muesli ontbijt met yoghurt en veel fruit gaan fietsen.. dat heeft mij een giga hongerklop gegeven en ben niet eens thuis geraakt met de fiets..ik zal dus niet snel zonder te eten op de fiets stappen.. maar goed heb geen overgewicht dus veel reserves heb ik ook niet om uit te putten..

PaulvdVen
Forum-lid

PaulvdVen 23 jul 2013 22:15

Globeskater1983 schreef:Afgelopen week ben ik op een muesli ontbijt met yoghurt en veel fruit gaan fietsen.. dat heeft mij een giga hongerklop gegeven en ben niet eens thuis geraakt met de fiets..ik zal dus niet snel zonder te eten op de fiets stappen.. maar goed heb geen overgewicht dus veel reserves heb ik ook niet om uit te putten..
Als je deze trainingsmethode wil toepassen moet je wel weten waar je mee bezig bent.
Ten eerste moet je dan trainen in D1 tot max. half D2 omdat je daar vet verbrandt. Als je in een hogere zone gaat sporten gaat je lichaam op zoek naar koolhydraten en die heb je niet.
Ten tweede, als je dit soort fratsen uithaakt zorg dan dat je altijd dicht bij huis of bij je auto bent. Je weet nooit wanneer de batterijtjes op zijn.

Ik heb het zelf wel eens gedaan om even de laatste kilo's eraf te trainen. Het werkt prima maar hou de eerder genoemde adviezen in het oog.

Overigens, je schrijft dat je helemaal niet wil afvallen. Dan snap ik helemaal niet waarom je het doet.

Globeskater1983
Forum-lid

Gebruikersavatar Globeskater1983 24 jul 2013 13:14

Meestal ging ik later op de dag fietsen en had ik al meer gegeten.. dus niet bij stil gestaan dat ik te weinig gegeten had toen ik op de fiets stapte... maar goed ik zou mijn D1/D2 of hoger ook niet weten, alleen weet ik dat ik zonder eten niet kan functioneren al zouden er wat laatste kilo's af moeten...

maar dichtbij huis/auto blijven is denk ik voor een ieder die dit soort trainingen zou willen doen wel zeker een tip, maar je moet wel van jezelf weten of je kan functioneren zonder gegeten te hebben...

Plaats reactie