De renner van Team Sky bekijkt daarom van dag tot dag hoe hij ervoor staat. “Ik kijk nooit te ver vooruit. Als je dat doet, verlies je de korte termijn uit het oog.”

“De avond van tevoren bekijk ik de rit die we de volgende dag voor de boeg hebben. Het is absoluut uitgesloten dat ik me al op de etappe van twee dagen later richt.”

Wiggins, die dinsdag kan genieten van een rustdag, beseft derhalve maar al te goed dat de eindoverwinning nog ver weg is. “De Tour is zeker nog niet gereden, we moeten door tot Parijs.”

“Er zijn niet alleen nog de Pyreneeën, maar ook de tijdrit van zaterdag wordt heel pittig. Zeker als je de etappes van de dagen ervoor in ogenschouw neemt, die vergen veel van je.”

Cavendish

De Brit had na afloop van de etappe van maandag ook nog wat lovende woorden over voor zijn ploeg- en landgenoot Mark Cavendish.

“Hij doet het geweldig de afgelopen tweeënhalve week en cijfert zich ook volledig weg voor mij. Op de Champs-Elysées zullen wij er alles aan doen om het te laten winnen.”

Cavendish heeft er nooit een geheim van gemaakt dat zijn hoofddoel voor dit jaar de olympische titel in Londen is. “Daardoor en door het gezamenlijke doel de gele trui te veroveren, heeft hij maar voor weinig dagzeges mee kunnen doen.”

“Maar hij speelt een enorm grote rol in ons succes. Vandaag ging hij terug om bidons voor ons te halen en zondag ging hij tot het uiterste om samen met ons de eerste klim te overwinnen. Hij gedraagt zich voorbeeldig.”

Lees alles over de Tour op onze special

© NUsport