Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Zadel en schaamstreek pijn.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 26 apr 2013 16:26

De reacties van Judith op oude topics komen sowieso nogal uit de lucht vallen vandaag..

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 26 apr 2013 18:16

Idd, heeft waarschijnlijk wat te verkopen en is op deze manier 25 posts aan het vergaren.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

traptijger
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2013 09:11

traptijger 25 jul 2013 10:34

Hallo mede vrouwelijke fietsers,
Ik heb me speciaal voor dit topic geregistreerd (alhoewel ik nu ook de mogelijkheid zie om over andere dingen te kletsen..) ik fiets nu namelijk sinds 2 maanden actief, ik heb een speciale fiets aangeschaft en alles erop en eraan omdat ik meer in beweging wilde komen alleen geen sportschool type ben.. Nu heb ik als ik langer op de fiets zit inderdaad ook erg last.. Ik heb deze thread al een beetje doorgelezen maar hoe weet je nu welk zadel bij je past want bij alle zadels is het zo dat je pas na een langere duur last krijgt.. Dit kan je dus niet zomaar in de winkel even uittesten. Het maakt me echt niet uit hoe het zadel eruit ziet als ze maar comfortabel is! Wie kan me hier iets meer over vertellen? Groetjes eef (en alvastbedankt!!)

traptijger
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2013 09:11

traptijger 25 jul 2013 10:36

bikefreaklady schreef:Hoi allemaal,

Zoals veel van jullie al aangeven is een zadel best persoonlijk....wat ik dames toch wil aanraden is een zadel met een "uitsparing" dit voorkomt echt druk op plaatsen waar je geen druk wilt. Het maakt lange ritten weer een stuk aangenamer, zowel op de racefiets als de mtb. Persoonlijk ben ik niet dol op een te zacht zadel. Op m'n racefiets heb ik dan ook een heel hard zadel, maar wel met een uitsparing. Geen centje pijn meer.... en dat is natuurlijk wat we willen...:-)

Groetjes,
Sonja
ik geloof niet in domme vragen dus ik vraag het maar gewoon, wat bedoel je dan met zadels met uitsparing? Kun je hier dan werkelijk langere tochten mee maken zonder pijn te krijgen?

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 25 jul 2013 14:20

Ik heb nu wat ze noemen een dameszadel, in het midden zit een gat en aan de zijkanten wat zachtere stukken... ik heb nog wel eens na lange ritten wat last van drukpijn/beurs gevoel maar lang niet zo erg als met een hard zadel.. en merk zelf dat het vooral de eerste keren even wennen is en dat naarmate je meer fietst het ongemak bij mij iig steeds minder wordt...

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 26 jul 2013 19:04

Ik heb een redelijk hard, zeer standaard dameszadel. Zonder uitsparing, wel met een holletje erin. Probeer eerst eens de afstelling van je zadel. Juiste hoogte, punt vlak, misschien licht omhoog of omlaag. Iets naar voren of naar achteren. Goede broek! Zeker niet te groot kopen, een lubberende broek krijg je last van.

Mijn langste tocht dit jaar was 600km, oke laatste 50km wat zadelpijn. Het is ook zeker wennen en opbouwen met de afstanden. Geef jezelf een tijdje om aan een zadel te wennen.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

traptijger
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2013 09:11

traptijger 29 jul 2013 10:32

Hi meiden,
bedankt voor deze tips! Ik ben zelf wel nieuwsgierig naar zo'n dameszadel, het klinkt voor mij wel fijn dat de zijkanten wat zachter zijn en met n holletje is sowieso wel fijn. Ik zal zelf eerst inderdaad ook eens goed kijken naar hoe ik het zadel optimaal kan afstellen om minder last te krijgen! Bedankt voor de snelle reactie! Groetjes eef.

Gebruikersavatar
Contrastique
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 jul 2013 16:31
Locatie: Gronsveld
Contact

Gebruikersavatar Contrastique 23 aug 2013 21:34

Ik heb dit topic grondig doorgelezen aangezien ik ook pijn had van mijn, gelukkig nu, vorige zadel. Niet aan mijn zitvlak maar ervoor. Ik had de punt al iets naar beneden gedaan nadat ik dat hier vaker had gelezen maar bleef hoogst onaangenaam. Bij de locale FM een zadelmeting laten doen en daar raadde ze me het Selle Italia Lady SLK Gel Flow zadel aan. Ik twijfelde erg bij het zien van het zadel, met twee van die losstaande delen maar nu ik de eerste 60 kilometer erop heb gereden voelt het een heeeel stuk fijner dan mijn andere!

Afbeelding

Ik moet nog echt langere tochten maken (ben net begonnen) dus dan zal echt duidelijk worden of het een blijvertje is maar tot zover ben ik een happy biker :-) Bedankt voor alle goede tips hier!

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 28 aug 2013 17:12

monique70 schreef: Mijn langste tocht dit jaar was 600km,... .
Sodeju :shock:

Marije88
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2014 10:41
Locatie: Oldenzaal

Marije88 07 jan 2014 11:38

Ik heb nu zo'n anderhalf jaar een racefiets en ondanks een nieuw zadel (met uitsparing) en al meerdere fietsbroeken te hebben geprobeerd blijf ik problemen houden. Zitbotjes voel ik met name achteraf pas, dit kan echt een aantal dagen gekneusd aanvoelen maar ik vind het schurende gevoel tijdens het fietsen een groter probleem. Meestal is na een uurtje mij de lol echt wel vergaan. Wat zou ik nog meer kunnen proberen? Vaseline heeft ook nog niet echt geholpen. Kan het zijn dat ik de fiets compleet verkeerd afgesteld heb staan? Ik glij ook continu van mn zadel af dus ik moet elke keer anders gaan zitten. Alle tips zijn welkom!

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 07 jan 2014 11:57

marije

ga langs iemand met verstand van zaken en laat je goed op je fiets zetten
dit is zo onnodig en vergalt je fietsplezier
fietsen kan op een gegeven moment zeer gaan doen maar niet zoals jij beschrijft!
Misschien is het handig om te melden waar je woont, er zijn forumleden die dan wel iemand in jouw buurt weten die je echt kan helpen.
Allard

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 07 jan 2014 12:22

In elk geval beginnen met je zadel waterpas te zetten, je hoort er niet af te glijden. Zitbotjes moeten vaak wel wennen. Dus als je nog niet zoveel gefietst hebt kan je best wat last hebben. Is je zadelbreedte wel goed? Verder fietsbroek die zo strak zit dat je niet kan schuren. Beter een maatje kleiner (niet knellend natuurlijk) dan een maatje te groot. En bij klachten hulp zoeken, het maakt het fietsen zoveel leuker. Ik kwam er dit weekend achter dat een kortere stuurpen mijn nekklachten toch wel heel sterk verminderde.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Plaats reactie