Ja en nee. Ja, er zit best wat marge in de fiets omdat je aan de slag kunt gaan met de zadelpen, zadelpositie en stuurpen. Maar nee, dat kan zeker niet tot in het oneindige.flap schreef:Bedankt Mooboo,
Ik rijd nu op een Trek 1200, en die zit goed. Maar elke fm zegt tegen mij dat de fiets te groot is.
Als je je laat meten kunnen ze toch elke fiets op de goede maat instellen.
De grootste marge zit duidelijk in de zadelpen, die kun je flink verstellen. Hoewel daar eigenlijk maar één stand mogelijk is. Goed of fout. Er is daarbij geen sprake van wat je zelf "fijn" vindt.
Het zadel kun je naar voren en naar achter schuiven. Maar pas op, dit heeft ook een effect op de positie van je benen t.o.v. van de trap-as. Naar mijn mening is deze verstelling vooral van belang als je je zadelpen erg hoog of laag in moet stellen. Niet om je algehele positie op de fiets aan te passen.
Dan de stuurpen. Daar kun je best wat mee goochelen. Je kunt hem langer/korter maken (althans, er moet dan natuurlijk wel een vervangende stuurpen worden gemonteerd) en je kunt hem omdraaien zodat de hoogte verandert. Echter, een te korte stuurpen stuurt niet lekker omdat je fiets dan (te) direct reageert op je stuurbewegingen. Daarbij ziet het er ook niet. Om maar te zwijgen over een stuurpen die omhoog staat. Tuurlijk, het kan, maar mijn inziens valt het absoluut niet te prefereren.
Laat ik mijzelf weer als voorbeeld nemen. Zoals gezegd wilde ik destijds heel graag een Giant TCR 1 hebben. Dat type fiets was echter te lang/te laag voor mij. Dit had op twee manieren opgelost kunnen worden. Of ik kocht het grotere frame (welke te lang was) en had daarop een hele korte stuurpen laten monteren om de fiets korter te maken. Of ik kocht het kleinere frame (welke te laag was) en had dan een stuurpen moeten monteren die omhoog gericht stond. Beide opties kunnen wel, maar geven eigenlijk aan dat het frame gewoon niet voor mijn lichaamsbouw geschikt is.
Samenvattend, ja alles kan. Maar of het verstandig is kun je je afvragen. Mooi wordt het in ieder geval niet. En dat is zonde, wat dat is waarschijnlijk één van de redenen waarom je oog op voorhand op een bepaalde fiets is gevallen.