FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Theo V schreef:gba schreef:Amclassic-fan schreef:Tja, lees dit topic eens door als je dat nog niet gedaan hebt
Dat heb ik gedaan, maar veel gebruikservaringen van mensen die zijn overgestapt van triple naar compact heb ik niet gelezen. Wel heel veel technische discussies over de verzetten, maar het gaat me om de ervaringen.
Ik heb ondertussen bijna elke discussie over compact/triple gelezen en ik kan je dit zeggen;
Iedereen heeft zijn eigen mening en er is echt niet uit te halen wat nu beter is.
Als je het wil weten zou ik eens proeren een compact fiets te huren in een berg-/heuvelachtig gebied.
Dan kan je zelf je menig vormen.
Want deze dicussie voeren op het forum heeft echt geen zin.
Dit is inderdaad het beste advies. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Nu nog eens zien of er binnenkort nog ergens opstapdagen zijn.
Begrijp ik het goed: op een compact (50/34) kun je ook een 53 en een 39 zetten, maar op een dubbel geen 50 en 34?Wedstrijdrenners kunnen net zo goed met een COMPACT rijden want daar kun je dezelfde bladen opschroeven als op een dubbel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28
jah dat klopt precies, hebben ze bij mijn fiets ook gedaan 52/39 in plaats van 50/34
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
Vraagje:
Ik ben vorig jaar met mijn dubbel de bergen in gegaan en dat viel best wel tegen op de hele steile stukken(+15%). Nu ben ik dat dit jaar weer van plan maar wat kan ik het best doen om dit jaar het wat makkelijker te maken(lees: te blijven fietsen)?
Mijn cassette was/is 11-23. De meest simpele oplossing die ik als leek had bedacht was een andere cassette kopen, 11-32 bijv. Maar gaat dat wel? Loopt de boel dan niet scheef oid? Als dat het geval is, welke cassette is dan wel mogelijk in combinatie met een dubbel?
En is het de moeite waard om bijv. een cassette van 11-28 te kopen(mocht dat de grootst mogelijke blijken te zijn), is er met andere woorden een groot verschil met 5 tandjes?
Ik ben vorig jaar met mijn dubbel de bergen in gegaan en dat viel best wel tegen op de hele steile stukken(+15%). Nu ben ik dat dit jaar weer van plan maar wat kan ik het best doen om dit jaar het wat makkelijker te maken(lees: te blijven fietsen)?
Mijn cassette was/is 11-23. De meest simpele oplossing die ik als leek had bedacht was een andere cassette kopen, 11-32 bijv. Maar gaat dat wel? Loopt de boel dan niet scheef oid? Als dat het geval is, welke cassette is dan wel mogelijk in combinatie met een dubbel?
En is het de moeite waard om bijv. een cassette van 11-28 te kopen(mocht dat de grootst mogelijke blijken te zijn), is er met andere woorden een groot verschil met 5 tandjes?
11-32 kan wel, maar dan moet je een MTB-derailleur monteren. Zonder de derailleur te vervangen zal een 11-28 wel het maximum zijn. Die 5 tandjes gaan zeker heel wat schelen, maar of het genoeg is hangt af van je conditie.johndoe schreef:Mijn cassette was/is 11-23. De meest simpele oplossing die ik als leek had bedacht was een andere cassette kopen, 11-32 bijv. Maar gaat dat wel? Loopt de boel dan niet scheef oid? Als dat het geval is, welke cassette is dan wel mogelijk in combinatie met een dubbel?
Ik denk dat jij met jouw postuur genoeg hebt aan een paar extra tandjes achter.
Let wel op dat je geen problemen krijgt met de achterderraileur.
Als je een 'korte kooi' hebt kan je niet zomaar een grotere cassette pakken, deze moet wel passen.
Tot hoeveel tandjes je kan gaan met een 'korte kooi' weet ik niet maar daar zullen medeforummers wel meer ervaring mee hebben.
Let wel op dat je geen problemen krijgt met de achterderraileur.
Als je een 'korte kooi' hebt kan je niet zomaar een grotere cassette pakken, deze moet wel passen.
Tot hoeveel tandjes je kan gaan met een 'korte kooi' weet ik niet maar daar zullen medeforummers wel meer ervaring mee hebben.
Ik heb zelf geen ervaring met een compact of dubbel. Wel met een triple met een achterkransje van 8 versnellingen. Een uitgestorven exemplaar dus.
Maar ik rij op het vlakke zelden op de 42 en de 30. Op viaducten en dergelijke levert de 53 kettingblad geen problemen op. Toch zie ik als veel genoemde opmerking dat veel forumleden met een compact of dubbel op het binnenblad rijden. Waarom?
Verder vraag ik mij toch af wat het meest geschikt is. Vanaf dit jaar (2011) zal ik als wedstrijdrijder aantreden en vooral in de polder wedstrijden rijden. Hiervoor ga ik mijn stalen fiets met triple aan de kant schuiven voor een carbonfiets. En daarvoor biedt men nu voornamelijk de dubbel en de compact aan. Hoewel ik dus voornamelijk vlak zal rijden kan ik mij enkele bergjes in Nederland voorstellen waarover ik ook wil gaan rijden en een beetje in de Ardennen crossen. Wat is dan het meest geschikt?
En hoe eenvoudig is het om de voorbladen te verwisselen? Ik ben namelijk niet erg technisch en wil niet elke week bij de fietsenmaker alle tandwielen en deraulleurs laten vervangen. Mijn budget is verder niet zo toereikend dat ik twee fietsen van 3000 of meer kan veroorloven.
Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Maar ik rij op het vlakke zelden op de 42 en de 30. Op viaducten en dergelijke levert de 53 kettingblad geen problemen op. Toch zie ik als veel genoemde opmerking dat veel forumleden met een compact of dubbel op het binnenblad rijden. Waarom?
Verder vraag ik mij toch af wat het meest geschikt is. Vanaf dit jaar (2011) zal ik als wedstrijdrijder aantreden en vooral in de polder wedstrijden rijden. Hiervoor ga ik mijn stalen fiets met triple aan de kant schuiven voor een carbonfiets. En daarvoor biedt men nu voornamelijk de dubbel en de compact aan. Hoewel ik dus voornamelijk vlak zal rijden kan ik mij enkele bergjes in Nederland voorstellen waarover ik ook wil gaan rijden en een beetje in de Ardennen crossen. Wat is dan het meest geschikt?
En hoe eenvoudig is het om de voorbladen te verwisselen? Ik ben namelijk niet erg technisch en wil niet elke week bij de fietsenmaker alle tandwielen en deraulleurs laten vervangen. Mijn budget is verder niet zo toereikend dat ik twee fietsen van 3000 of meer kan veroorloven.
Alvast bedankt voor jullie adviezen.
iamx12 schreef: Maar ik rij op het vlakke zelden op de 42 en de 30. Op viaducten en dergelijke levert de 53 kettingblad geen problemen op. Toch zie ik als veel genoemde opmerking dat veel forumleden met een compact of dubbel op het binnenblad rijden. Waarom?
Om hun knieen te sparen. Stel dat je een 12-25 cassette hebt. Dan zou je, om een te schuine kettinglijn te vermijden, maximaal met een 21 moeten rijden. 53/21 bij 90 rpm is 28.5 km/h. Er zijn genoeg situaties waarin je langzamer rijdt, lijkt me. Als je die binnenbladen nooit nodig hebt, zijn er 3 mogelijkheden: Je bent (heel) erg sterk, je rijdt met een te schuine kettinglijn of je trapfrequentie is te laag.