Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Montage BB30 lager met loctite?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jul 2013 12:02

Mijn BB30 bracket kraakt na 1000km van mijn Cannondale F29. Nu wordt er gezegd nieuwe lagers, kan best maar deze voelen nog gewoon goed aan.

Ben wel van plan om er beter lagers in te zetten dus dat is niet het punt. Nu lees ik op diverse fora, ook hier in het cannondale topic dat loctite 609 wordt aangeraden tegen het tikken, sterker nog het heeft zelfs in Cannondale docs gestaan en ze verkopen het ook onder partnummer KP218.

Forumlid havana had ook al een docje geplaats voor (de) montage waar dit ook in stond.

Is het na montage nog een beetje normaal los te krijgen. ik lees op 300F wat neerkomt op ruim 170 graden, lijkt me best een hoop.

Iemand al ervaringen met het los halen ervan?

Daarnaast waar is het te koop?

ik kan het nergens vinden bij de US en via een cannondale nummer. Ik lees ook 641, die is wel te krijgen. Maar wat is het verschil, uit de docjes wordt ik niet heel veel wijzer.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 26 jul 2013 18:38

Als ik het wel heb worden beide (609 en 641) gebruikt daar waar er dingen niet heel netjes passen. Ze zullen dus een vullende werking hebben. 641 is nog sterker dan 609 en volgens mij is er verder niet echt verschil.

Je kan het natuurlijk bij een cannondaledealer kopen maar ik denk dat je even in Schiedam (Spaanse Polder of zo een automaterialen zaak moet zoeken die ook Loctite dealer is.

Ik ken de instructies zo niet maar volgens mij hoort er ook een potje primer bij >>

http://www.cannondaleexperts.com/609-Lo ... _1207.html


nog een topic op WW
http://weightweenies.starbike.com/forum ... 1&t=103113

Het schijnt dat 609 alleen op de Amerikaanse markt verkocht wordt.
De primer is wel gewoon hier te koop.

Deze link kun je gebruiken om verdelers te vinden in jouw buurt
http://www.loctite.nl/zoek-een-verdeler-6997.htm

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 jul 2013 20:29

Van de Loctite website
Loctite 641
Afbeelding


Loctite 641 bevestigingslijm met gemiddelde sterkte, als demontage vereist is

Uw voordelen

Aanbevolen voor onderdelen die later gedemonteerd moeten kunnen worden, bijv. lagers op assen en in behuizingen

Technische gegevens

Diametrale speling: tot 0,1 mm
Temperatuurbereik: -55 °C tot +150 °C
Fixatietijd voor staal: 25 min.
Verpakkingsformaten: 10 ml, 50 ml, 250 ml

=> http://www.loctite.nl/loctite-5284.htm? ... 000001FBVQ
I know myself like no one else
Nothing to defend

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 26 jul 2013 21:01

Ik ben er niet gek op....
Velgenfluisteraar

Florezido

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 26 jul 2013 21:37

Ik zie het nut van loctite niet echt bij press fit lager. Als de lagers gewoon soepel lopen zullen ze nooit in je frame gaan draaien. Zeker niet bij een goede press fitt passing. Ik heb zelf inmiddels 1 maal mijn eigen lagers vervangen. Gewoon met huis tuin en keuken gereedschap. Lees schroevendraaiers en lijmtang. Ging prima. Dus die dure tools van shimano heb ik niet nodig en zal ik zeker niet advieseren. Maar als je zelf geen risicos wilt nemen gewoon even laten doen bij de LBS.

PS loctite en kraken verhelpen lijkt mij niet echt samen te gaan. Het is een vulmiddel wat in mijn ogen voor alleen maar meer krakend oppervlak kan zorgen.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9096
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 jul 2013 22:04

In de documentatie doe ik op de Cannondale site kon vinden wordt niet gesproken over loctide, maar over lagervet. Dat heb ik dus gebruikt. Niks kraakt, maar ik fiets er dan ook nog maar een week mee :grin:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 26 jul 2013 22:21

remco1b schreef:Ik zie het nut van loctite niet echt bij press fit lager. Als de lagers gewoon soepel lopen zullen ze nooit in je frame gaan draaien
.
Press fit en BB 30 is toch wat anders als ik het goed begrepen heb? Pressfit zit in een kunststof huis. BB30 heeft het lager direct in de (bij mij) aluminium bus in het frame. Dat lager is ook groter, 42 mm geloof ik. Ik vond de persing ook wat te soepel en heb er wat teflontape omheen gedaan, maar niet zoveel dat het lager zwaar gaat lopen. Loctite heeft er ongetwijfeld een goed middeltje voor, maar ik zou zo niet weten welk type.

Dat een lager goed moet passen lijkt me duidelijk. Hoe de passing moet zijn is afhankelijk van het soort belasting.
http://www.brammer.nl/Downloads/goodfit.pdf
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 27 jul 2013 09:06

Je hebt gelijk mijn fout. Maar BB30 is ook een soort lager wat in het frame geperst word. Persoonlijk zal ik in dit geval misschien een montage pasta gebruiken.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 27 jul 2013 13:43

In de VS schijnt BB30 ook wel "Creaky thirty" genoemd te worden.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7939
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 jul 2013 14:48

Het is een bekend probleem. De perspassing van de lagers heeft in dit geval gewoon te grote tolerantie in de productie en het lager gaat meedraaien en dat hoor je. Een lager dat meedraait, lagert niet. Een lager zet je vast met Loctite 2701 (groen-blauw, bij automaterialenhandel). Alles goed ontvetten. Het spul wordt hard, maar lager is met normaal gereedschap te verwijderen. Niet verwarmen. Normaal moet een kogellager droog (zeker geen vet of montagepasta!) gemonteerd worden. Ook hanteert Cannondale een aanhaalmoment bij montage. Ik ken de waarde echter niet. Cannondale dealer moet het weten.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 28 jul 2013 13:44

Een lager dat meedraait in zijn passing geloof ik niets van. Bij (rechtstaand) kracht zetten zie ik ze wel wat heen en weer schuiven in hun passing met kraken tot gevolg. Op Alpe d'Huez in de marmotte was het warm wat blijkbaar niet bevorderlijk is voor dergelijke problemen en heb toch heel wat gekraak gehoord bij toch wel veel mooie dure fietsjes.
Koop je dan een mooi duur fietsje kraakt hij als de beesten wat toch niet de bedoeling is.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 jul 2013 14:40

ijzerenbriek schreef:Een lager dat meedraait in zijn passing geloof ik niets van. Bij (rechtstaand) kracht zetten zie ik ze wel wat heen en weer schuiven in hun passing met kraken tot gevolg. Op Alpe d'Huez in de marmotte was het warm wat blijkbaar niet bevorderlijk is voor dergelijke problemen en heb toch heel wat gekraak gehoord bij toch wel veel mooie dure fietsjes.
Koop je dan een mooi duur fietsje kraakt hij als de beesten wat toch niet de bedoeling is.

Dat denk ik ook bij staan gaat het bracket kraken. Ik denk ook dat dit het tikken veroorzaakt.
En dat het niet de lagers zijn.

Zelfde voor de opi stuurpen. In de cannondale zitten ook daar de balhoofd lagers in de alu huls geperst. Het is ook gewoon een recht lager, niet een normaal lager met schuin vlak. Na goed schoonmaken van de opi buis weer in elkaar gezet. Volgens c,dale 15nm nou dan houd ik dus bijna een centimeter opi buis over wat er nog in moet. De aanhaalmomenten die gegeven worden, zijn dus vrij slecht in de praktijk.

Ik irriteer me er ook aan altijd cubes gehad nooit een kraakje niet na 40.000 km. Ik heb 1000 km een cannondale van ruim 4k en de lagers kraken, de opi stuurbouw, de kop van de save zadelpen.

Ik zal iig nog eens met de dealer gaan overleggen. Bedankt voor al jullie reacties.

Zegt ook wel wat dat c,dale nu ook pressfit bb30 in de road frames monteert, oke ze moeten wel als je een vol carbon frame maat maar toch.

Wat mij ook een raadsel is waarom c,dale een bb30 bracket voor de mtb frames gebruikt een q 156 crank kan je niet eens kwijt, dus weg voordeel van je smalle bracket en alleen maar nadelen.

Plaats reactie