Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets voor een beginner

Dan Stark
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2013 20:33

Dan Stark 26 jul 2013 20:49

Hallo iedereen,

Ik ben sinds kort op zoek naar een racefiets om recreatief mee te rijden. Na een aantal onderwerpen gelezen hebben op het forum, heb ik nog wel wat advies nodig. Ik wil binnenkort even wat fietsenwinkels in de buurt bezoeken, maar toch eerst wel even wat kennis opdoen om te voorkomen dat de verkoper mij een verkeerde fiets aansmeert.

Even wat informatie over mezelf: ik ben 1.84m lang, weeg 95 kg en woon in Groningen. Het liefst ga ik voor een aluminium frame met een carbon voorvork. Het is belangrijk dat het een comfortabele fiets is waar ik met plezier regelmatig een rondje mee ga rijden. Qua afmontering een Tiagra of 105, afhankelijk van de prijs. Het budget is ongeveer 1000 euro, maar daar kan ik best van afwijken als dit de moeite waard is.

Ik heb de fit calculator op competive cyclist gedaan, maar dit zegt mij niet bijzonder veel. Wat er uitkwam was een framemaat van 56-58 cm en een bovenbuismaat van rond de 56 cm. Dit lijkt mij meer iets wat je moet uitproberen. Wat zijn dingen om op te letten tijdens het fietsen om te zien of de maat goed is?

Na online wat fietsen bekeken te hebben valt mijn oog op deze fietsen die qua maat en comfort goed lijken te passen:

-Sensa Romagna
-Meridia Ride Lite

Hoe verhouden deze zich tot iets duurdere fietsen zoals de Cannondale Synapse of Trek Domane? Ga je dat verschil echt merken voor die prijs, of betaal je meer voor de merken?

Welke winkels zijn aan te raden in de buurt van Groningen? Ik sta er ook wel voor open om online een fiets te bestellen, want ik mag altijd wel graag een beetje sleutelen. Algemene tips zijn ook altijd welkom.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
hetfietsertje1958
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 jul 2013 09:48
Locatie: BabCity
Contact

Gebruikersavatar hetfietsertje1958 26 jul 2013 20:54

Ik zou me eens laten adviseren bij Belga - Harkstede. Ikzelf ken de winkel niet, maar heb in het verleden regelmatig zakelijk contact met ze gehad. Kwamen bij mij erg vertrouwenwekkend over
Canyon Aeroad CF 8.0 2013.

martend
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 jul 2013 19:36

martend 26 jul 2013 22:22

Erik Gorter, Meeuwerdeweg (Oosterpoort) Groningen en Belga, Sontplein (vlakbij Ikea) Groningen.
Je framemaat is 58 cm (ik ben 1cm langer, heb zelf ook een 58), voor de overige maten kunnen beide plaatsen je beter adviseren. Breedte van je stuur, lengte stuurpen, crankstel.
Bij racefietsen betaal je ook wel wat voor het merk, maar is het ook van belang met welke spullen de fiets is afgemonteerd.
Misschien een leuk lijstje met diverse modellen: http://docs.google.com/spreadsheet/ccc? ... mWnc#gid=0

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 26 jul 2013 23:21

Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 27 jul 2013 10:13

Als je niet meteen die fiets hoeft aan te schaffen, kan het lonen om nog een paar maanden te wachten. Dan komen de 2014 modellen op de markt en gaan de 2013 modellen met korting van de hand. Dan moet dat natuurlijk wel een fiets zijn die in jouw maat is, maar dat zal geen probleem zijn bij een 58 cm.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Dan Stark
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2013 20:33

Dan Stark 29 aug 2013 20:39

Excuses omdat ik niet meteen gereageerd heb. Ik heb besloten razenderoeland zijn advies op te volgen en even te wachten met het aanschaffen van de fiets. Komende maand ga ik er weer mee bezig.

Inmiddels ben ik ook wel geinteresseerd in de Cannondale CAAD 8. Binnenkort ga ik even langs Bike Life in Roden om deze te bekijken. Daarna langs Erik Gorter (daar woon ik echt een paar honderd meter vanaf) voor de Sensa en Trek Madone 2.1. Zo'n superstore als Belga, Sontplein lijkt mij dan weer niets, dus ik denk dat ik dan misschien even langs Harkstede ga, maar in de webwinkel van Belga zie ik zo dan weer niet een van de merken die mij direct aanspreekt. Klamer lijkt alleen Italiaanse fietsen te hebben? Dat trekt mij dan weer niet zo. Ik zie wel dat Klamer net 23 augustus 40% korting op alles heeft gehad, dat was misschien wel interessant geweest. De Merida kan ik bij Stokebrook in Wirdum bekijken. Daar staat een Merida Ride 95-30 2012 voor 1099.

Als ik bij die winkels geen mooie deal kan krijgen voor een 2013 model, ga ik waarschijnlijk voor een Canyon Roadlite AL 6.0 2014.

maaaak86
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 jul 2012 23:22

maaaak86 29 aug 2013 22:47

Hallo Dan Stark,

Ik ben een gelukkige eigenaar van een Caad 8. Ik heb mijn fiets bij Bike life in Roden gekocht. Ze nemen de tijd voor je, bieden 2 keer een gratis onderhoud beurt aan en ik heb bij hun nooit het gevoel dat ze je zo snel mogelijk een fiets willen verkopen.

Qua fiets ben ik erg tevreden over mijn Caad 8. Maar bike life verkoopt bijvoorbeeld ook de trek madona 2.1.

In ieder geval succes ermee,

Groet Mark

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 29 aug 2013 23:45

Dan Stark schreef: Klamer lijkt alleen Italiaanse fietsen te hebben? Dat trekt mij dan weer niet zo. Ik zie wel dat Klamer net 23 augustus 40% korting op alles heeft gehad, dat was misschien wel interessant geweest. De Merida kan ik bij Stokebrook in Wirdum bekijken. Daar staat een Merida Ride 95-30 2012 voor 1099.
Klamer verkoopt ook Sensa ( Almelo)

De Merida bij Stokebrook is een leuke aanbieding; maar neem dan wel iemand mee die kennis van zaken heeft.
De goede wil is er bij Stokebrook nl wel; maar de juiste know-how voor racefietsen is er niet echt. Ze moeten het hebben van de prijs.
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Dan Stark
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2013 20:33

Dan Stark 20 sep 2013 19:02

Ik ben even rond geweest en ik kan de Sensa Trentino 2012 krijgen voor 900 bij Erik Gorter en de Cannondale CAAD10 2013 voor 1250 bij Bike Life. Beiden zijn met 105 groep en framemaat 58. Verder heb ik niet echt interessante aanbiedingen gezien. Mijn voorkeur gaat uit naar de Sensa, dus ik denk dat ik deze morgen op ga halen.

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 21 sep 2013 03:08

Dan Stark schreef:Ik ben even rond geweest en ik kan de Sensa Trentino 2012 krijgen voor 900 bij Erik Gorter en de Cannondale CAAD10 2013 voor 1250 bij Bike Life. Beiden zijn met 105 groep en framemaat 58. Verder heb ik niet echt interessante aanbiedingen gezien. Mijn voorkeur gaat uit naar de Sensa, dus ik denk dat ik deze morgen op ga halen.
Als ik objectief was zou ik zeggen; ga eerst uitgebreid proefrijden want qua geometrie zit er wel wat verschil.

Maar aangezien ik dat niet ben zeg ik : Goeie keuze 8-)
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 21 sep 2013 11:35

maakt het nog iets uit dat caad10 het beste alu frame in de wereld is?

Dan Stark
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2013 20:33

Dan Stark 21 sep 2013 11:58

Ik heb op beiden gefietst en ik zat zelf iets lekkerder op de Sensa, maar deze was dan ook van tevoren voor mij afgesteld. Ik weet dat het Caad10 frame heel goed is, maar ik vind 350 euro nog wel wat geld. Ik weet niet hoeveel je dat verschil gaat merken als beginner.

Plaats reactie